Cum reuşeşte Facebook să susţină o reţea socială online de circa600 de milioane de utilizatori, fără prea multe defecţiuni? Aînceput în urmă cu şapte ani, prin închirierea de servere dincadrul unor centre de date. În urmă cu un an şi jumătate, Facebookşi-a construit propriul centru de date, în Prineville, Oregon, şi adecis să-şi proiecteze propriile servere, pe cât de simple şieficiente posibil, scrie Techland.
Săptămâna aceasta, Mark Zuckerberg, directorul executiv alcompaniei care deţine cea mai populară reţea de socializare de peinternet, a găzduit un eveniment în care a anunţat că va împărtăşilumii întregi secretele serverelor, prin intermediul uneiorganizaţii numite Open Compute Project.
"Depresia Facebook", noua boală decare se tem pediatriiamericani
Facebook şi-a propiectatpropriileplăci de bază de la zero. Nu sunt complicate, nu au componentevopsite, sloturi pentru upgrade şi includ cât mai puţine şuruburi.În schimb, incintele serverelor sunt destul de voluminoase, pentrua permite instalarea unor dispozitive de răcire. Angajaţii Facebookspun că designul serverelor demonstrează filosofia companiei deaccent pe utilitate, în schimbul unui aspect mai puţin plăcut.
ServereleFacebook folosesc cu 22%mai puţine materiale decât dispozitive similare uzuale, şi au sursede alimentare cu o eficienţă de 94,5%, conform companiei. Surselesunt conectate direct la transformatoare fără baterie de rezervă,şi sunt sigure în proporţie de 99,9999%, susţin reprezentanţiiFacebook.
Pentru Facebook,centrul din Prineville a redus costurile de operare cu serverele cu24%, în schimbul unei creşteri a eficienţei energetice cu 38%,comparativ cu sistemele închiriate folosite anterior. În plus,contrar celor mai multe centre de date, cel din Prineville nu arenevoie de răcire cu o instalaţie de aer condiţionat datorită uneiclime mai răcoroase în regiune.
Facebook a anunţat că oricecompanie poate beneficia de secretele reţelei, în materie deservere, atâta timp cât oferă feedback la schimb. Prinintermediul organizaţiei, compania va oferi informaţii legate deproiectare, fişiere CAD şi date afiliate.
Facebook a atins la sfârşitul anului trecut pragul de600 de milioane de utilizatori, conform unui documentpublicat în luna ianuarie de Goldman Sachs, grupul financiar care aintermediat o emisiune închisă de acţiuni a companiei. Conformestimărilor de la începutul anului, Facebook artrebui să treacă de 1 miliard de utilizatori până în 2012.