Business Hi-Tech

Softpedia.com planuieste sa intre pe piata chineza

07.10.2005, 19:15 76

Cel mai frecventat site din Internetul romanesc, biblioteca de software gratuit a SoftPedia, cu aproximativ 250.000 de vizitatori pe zi, va intra pe piata online din China prin lansarea unei variante speciale a acestui portal.

"Intentionam sa atacam noi piete prin dezvoltarea site-ului in versiunea chineza, iar daca piata online din Romania se va dezvolta suficient vom crea si o varianta exclusiv in limba romana", a declarat pentru Ziarul Financiar managerul general Catalin Garmacea.

Deocamdata, portalul Softpedia este redactat mai ales in limba engleza.

"In ultimul timp, orientarea spre piata asiatica a devenit o tendinta, iar populatia Chinei ce depaseste un miliard de locuitori ne stimuleaza sa abordam o strategie in aceasta zona", a adaugat reprezentantul Softpedia.

Practic, site-ul care aduna zilnic peste 250.000 de vizitatori din toata lumea, a devenit o afacere cu sprijin din partea Google, cel mai mare motor de cautare din lume, prin programul de publicitate online.

"Reclamele Google sunt solutia ideala, serviciul fiind gandit sa serveasca publicitate in functie de categoriile accesate de utilizator, deci in functie de interesul acestuia", a explicat Bogdan Gheorghe, director executiv al Softpedia.

Site-ul a avut 60 de milioane de vizitatori in ultimul an, iar acest lucru s-a tradus practic in bani, pentru fiecare click dat pe o reclama SoftPedia incasand un comision. Rata de click este in medie de 1,5%, iar Google plateste cele mai mari comisioane pentru reclama online.

Pe plan local, Softpedia lucreaza si cu agentia specializata autohtona Arbomedia. Deocamdata insa, incasarile pe piata locala sunt destul de mici, desi din Romania vin aproape 10% dintre vizitatorii SoftPedia.ro, o cifra demna de luat in seama, castigurile din tara nefiind proportionale cu ponderea pe care o detin vizitatorii romani.

In acest moment, cei mai interesati de software par sa fie americanii, care reprezinta mai bine de 45% din numarul vizitatorilor site-ului si tocmai de aceea SoftPedia a ales solutia reclamelor Google.

Cele mai cautate aplicatii sunt cele de divertisment - codecuri pentru filme, aplicatii care permit copierea discurilor, playerul Winamp, programe de chat. De asemenea sunt cautate aplicatiile pentru securitate, iar SotfPedia are si actualizari zilnice ale definitiilor de virusi puse la dispozitie de principalele companii producatoare de aplicatii antivirus.

Site-ul este practic o imensa colectie de aplicatii software gratuite (freeware, trial sau shareware), atat pentru PC-ul cu Windows, cat si pentru utilizatorii de Linux, Unix sau fanii Apple. Aplicatiile sunt structurate in cateva categorii, fiind usor de gasit cu ajutorul unui motor de cautare sofisticat.

SoftPedia este singurul site din lume care nu numai ca ofera soft-ul gratuit, dar si testeaza programele si le certifica ca fiind fara virusi si alte amenintari informatice. Contine acum intre 30.000 si 40.000 de aplicatii, iar zilnic se adauga altele noi. Ritmul de actualizare a paginilor este extrem de agresiv - 40-50 de aplicatii noi sunt adaugate zilnic - iar acest lucru a presupus extinderea echipei, existand practic ture care asigura o prezenta de 24 de ore din 24, 7 zile pe saptamana.

Acum echipa SoftPedia a ajuns la 20 de angajati permanenti, iar ritmul efectuarii de noi angajari este tot mai rapid. Dezvoltarea companiei ce detine site-ul s-a concretizat si prin schimbarea sediului, unul mai spatios care va permite expansiunea grupului SoftPedia.

Catalin Garmacea si Bogdan Gheorghe au pus la punct site-ul pe vremea cand terminau facultatea, unul medicina si celalalt ASE, iar lansarea Softpedia a avut loc in 2001.

"Ne gandeam sa facem un site despre echipamente hardware. Dar am ajuns la software si site-ul a prins", a povestit Bogdan Gheorghe.

Au investit in site doar cheltuielile cu accesul la Internet, pe atunci foarte scump, gazduirea paginii pe un server si timp, foarte mult timp.

Conform declaratiei lui Catalin Garmacea, general manager la Softpedia, reteta succesului a fost in faza initiala "costuri de 10 dolari si munca timp de 18 ore pe zi".

SoftPedia este detinuta acum de cei doi intreprinzatori romani. "Am avut oferte de preluare, dar si de parteneriat si pana in prezent le-am refuzat. Nu vrem sa vindem", a declarat Catalin Garmacea.

Cea mai dificila perioada din istoria siteului a fost reprezentata de cele sase luni in care, din diferite motive, portalul a supravietuit pe piata romaneasca fara a avea reclame.

De curand, grupul SoftPedia a lansat si un portal de stiri, SoftpediaNews, ce se adreseaza atat romanilor, cat si vizitatorilor din alte tari. Editorialele, interviurile si stirile regasite pe site acopera a gama larga de domenii precum IT, business, divertisment, fiind totodata editate si in limba engleza.

"Cheltuielile lunare sunt comparative cu cele ale publicatiilor, iar tendinta este ca si incasarile sa fie la fel. In cadrul echipei redactionale SoftpediaNews fac parte editori profesionisti care dezvolta si prelucreaza articolele, nefiind preluate din alte surse", aminteste Garmacea. claudiu.vrinceanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO