Business Hi-Tech

Un ton de apel, va rog!

09.09.2003, 00:00 76

Producatorii de muzica isi muleaza rapid strategiile de vanzari la evolutia industriei high-tech. Melodiile, mai ales cele care au potential pentru a ajunge in topuri, incep sa se vanda, din start, nu numai pe CD ci si ca ton de apel pentru telefoanele mobile.
Marile case producatoare au invatat ca trebuie sa fie in pas cu tehnologia. Daca in ultimii ani s-au incapatanat sa convinga iubitorii de muzica sa cumpere CD-uri si nu sa descarce gratis muzica de pe Internet , acum au descoperit o noua nisa de piata din care pot scoate bani frumosi: telefonia mobila.
"Tonurile de apel sunt pe cale sa devina ceea ce au fost o data single-urile (o singura piesa pe un disc - n.r.)", spune Andy Volanakis, director in cadrul diviziei de telefonie mobila a companiei americane de comunicatii Sprint PCS.
Uneori se ajunge ca tonul de apel sa fie mai popular decat insusi CD-ul. Sean Paul, unul dintre artistii ale carui piese au fost inregistrate de Warner Music Group a vandut, spre exemplu, mai multe copii scurte ale melodiei Get Busy decat single-uri. In Statele Unite, tonul de apel costa 2,5 dolari iar CD-ul single 3 $.
Intre 50% si 60% dintre toate telefoanele mobile utilizate in prezent in Statele Unite pot descarca tonuri de apel de pe Internet iar majoritatea operatorilor ofera servicii pentru download, explica Alex Slawsby, analist in cadrul companiei de cercetare International Data Corporation (IDC). Piata va creste cu siguranta spune analistul, dat fiind faptul ca teoretic, pe toate modelele noi de celulare se pot descarca acum micile piese muzicale.
In 2002, numai in Statele Unite utilizatorii de celulare au cumparat 4,8 milioane de tonuri de apel in valoare totala de 16,6 milioane de dolari, spun analistii de la IDC. Potrivit unui alt grup de cercetare a pietei, The Yankee, veniturile din aceasta afacere vor creste exponential. In acest an, tot in Statele Unite, incasarile ar putea ajunge la aproape 50 de milioane de dolari. Verizon Wireless, unul dintre cei mai importanti operatori americani de telefonie mobila, spre exemplu, spune ca 2,5 milioane dintre clientii sai cumpara tonuri de apel in fiecare luna.
Cifrele anuntate de analisti dar si de operatori nu au ramas straine urechilor caselor producatoare de muzica care se straduiesc acum sa-si puna la punct politici de vanzare care sa le aduca tot mai multi bani din aceasta afacere. Mai nou, producatorii se straduiesc sa puna la dispozitia operatorilor mai multe fragmente din melodiile de succes inregistrate de ei si nu variatele computerizate ale pieselor. Astfel, banii pe care ii platesc cei care vand astfel de piese intra nu doar in buzunarele celor care au scris melodiile respective (ca in cazul pieselor sintetizate) ci si in conturile caselor de discuri.
Veniturile astfel create ar putea recompensa o parte din incasarile pierdute ca urmare a raspandirii pe scara larga a fenomenului de schimb de muzica prin Internet.
Cu atat mai atragatoare este afacerea cu tonuri de apel pentru producatorii de muzica cu cat aceste mici piese pot fi cumparate, spre deosebire de CD-uri, din mult mai multe locuri si aproape oricand. Costul fiecarei piese se regaseste in factura lunara pe care  plateste utilizatorul de servicii de telefonie mobila sau este dedus din creditul de pe cartela preplatita iar urmarirea veniturilor din acest business este foarte usor de realizat. Potentialul acestei piete a fost sesizat si de alte firme care s-au specializat in a oferi tonuri de apel si care sunt un fel de intermediari intre casele de discuri si operatorii de comunicatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO