Business Hi-Tech

ZF Live. Mihai Crăciunescu, CEO al Adapta Robotics: Am văzut o tendinţă de dublare a pieţei de robotică din România. În prezent, probabil că piaţa valorează câteva zeci de milioane de euro

Mihai Crăciunescu, CEO al Adapta Robotics: Marea majoritate a clienţilor din portofoliul nostru sunt din America şi Europa de Vest, lucrăm cu companii foarte mari.

Mihai Crăciunescu, CEO al Adapta Robotics: Marea majoritate a clienţilor din portofoliul nostru sunt din America şi Europa de Vest, lucrăm cu companii foarte mari.

Autor: Alexandra Cepăreanu

08.08.2023, 17:40 239

„În următorii ani vor fi implementaţi din ce în ce mai mulţi roboţi pentru că suntem oarecum forţaţi, având în vedere că mâna de lucru este din ce în ce mai scumpă, iar în acelaşi timp roboţii o să devină din ce în ce mai ieftini“  „Statele Unite ale Americii dau ora exactă în industria de robotică“  Adapta Robotics se află în proces de a ridica prima finanţare.

Dezvoltarea accelerată a in­dustriei de IT&C şi a noilor tehnologii au dus la creşte­rea pieţei de robotică, atât la nivel internaţional, cât şi naţional, iar în următorii ani piaţa de profil se va dubla, a spus Mihai Crăciunescu, CEO al Adapta Robotics - companie spe­cia­lizată în designul şi producţia de roboţi nonindustriali pentru automatizarea sar­ci­nilor şi activităţilor repetitive şi cadru di­dactic la Universitatea Politehnica din Bucureşti.

„Am văzut o tendin­ţă de dublare a pieţei de robotică din Ro­mâ­nia. În prezent, probabil că piaţa de robo­tică din Româ­nia valorea­ză în jur de câteva zeci de mili­oane de euro, dar e foar­te greu să facem o eva­luare a pieţei de profil“, a spus în cadrul emisiunii de business ZF Live Mihai Crăciunescu.

El a adăugat că în următorii ani vor fi implementaţi din ce în ce mai mulţi roboţi pentru că suntem oarecum forţaţi, având în vedere că mâna de lucru care este din ce în ce mai scumpă, iar în acelaşi timp roboţii o să devină din ce în ce mai ieftini.

„În urma evoluţiei tehnolo­giei şi a AI-ului putem să vedem astfel de roboţi în zone în care nu suntem obişnuiţi să îi vedem. Şi deşi pare că am avansat destul de mult, suntem încă la început şi abia acum începem să zgâriem gheaţa. Companiile sunt cumva forţate să adopte aceste soluţii robotizate. Îmi aduc aminte discuţiile dinainte de COVID-19, în care oamenii spuneau că robotul e interesant, e ce trebuie dar pot să fac această testare cu oameni, prin urmare nu era acea nevoie. Dar după pandemie lucrurile au început să se schimbe şi antreprenorii au început să fie mai deschişi la a experimenta roboţi şi au început să accepte că un robot poate să facă acelaşi task pe care îl face un om, la fel de bine sau chiar mai bine.“

În prezent, Adapta Robotics are în portofoliu două produse: MATT - robotul care este folosit la automatizarea interacţiu­nii cu dispozitivele care au ecran tactil şi/sau butoane - şi ERIS - robotul destinat indus­triei de retail, care automatizează identifica­rea lipsei stocurilor şi previne erorile de preţ la raft. Iar planurile pentru anul în curs ale Adapta Robotics vizează producţia la scară largă a robotului pentru retail ERIS.

„Marea majoritate a clienţilor din portofoliul nostru sunt din America şi Europa de Vest, lucrăm cu companii foarte mari. Mulţi dintre clienţii noştri cumpără un număr limitat de roboţi la început, îi tes­tează şi decid să investească mai departe“, a adăugat CEO-ul Adapta Robotics.

De asemenea, oportunităţi de dezvol­tare pentru industria de robotică sunt în diverse domenii şi sectoare care includ activităţi repetitive, spre exemplu în zona de consumer - utilizator final, a mai spus Mihai Crăciunescu. El a menţionat că Adapta Robotics se află în proces de a ridica prima finanţare.

„Potenţial mare este oriunde este un proces repetitiv, dar trebuie să existe un e­chi­libru între automatizare şi costuri. La ni­vel de societate, simt că încă nu este pregă­tită sau încă nu vede impactul tehnologiei asupra vieţii de zi cu zi şi sunt de părere că există mici lucruri care pot fi îmbunătăţite în viaţa fiecăruia dintre noi astfel încât să în­cepem să beneficiem de avantajele pe ca­re le putem avea. Spre exemplu, cum ar fi să avem anumite lucruri smart prin casă - să udăm plantele, să aprindem/stingem lumina prin voce, să pornim aerul condiţionat la fel.“

 

Ce a mai spus Mihai Crăciunescu la ZF Live

Statele Unite ale Americii dau ora exactă în industria aceasta de robotică. Sunt evenimente specializate, acolo te duci şi găseşti tot felul de roboţi specializaţi, soluţii robotizate cu aplicaţii în diverse industrii.

Legat de AI (Artificial intelligence), consider că evoluţia AI-ului este un şoc şi pentru noi, cei din industrie. Lumea nu este pregătită şi aici mă refer la ChatGPT şi la alte sisteme similare. Simt că societatea nu este pregătită. Tehnologia a ajuns deja într-un punct în care poate să facă mult bine şi poate să ajute în multe aspecte, dar simt şi văd în fiecare zi că săcietatea nu este pregătită pentru a adopta ultimele tehnologii. Progresul făcut de ChatGPT poate să aibă impact asupra lumii robotice şi practic orice progres făcut de orice tehnologie poate să aibă un efect asupra celorlalte tehnologii şi soluţii.

Pentru a dezvolta un robot personalizat, în primul rând trebuie definite procesele care pot să fie automatizate relativ uşor sau zonele care produc cel mai mare cost şi de aici putem avea discuţii cu oameni specializaţi.

Noi, Europa, suntem în urmă faţă de alte ţări. Spre exemplu în China, când am fost la concursuri aveau roboţi care te primeau la recepţie la hotel, aveau roboţi care îţi aduceau mâncarea în cameră. Iar asta în 2017 - 2018. Lucrurile se întâmplă, dar în Europa dintr-un motiv sau altul nu avem acelaşi nivel de adopţie al acestor roboţi cum este în alte ţări.

Pentru a dezvolta un robot personalizat, în primul rând trebuie definite procesele care pot să fie automatizate relativ uşor sau zonele care produc cel mai mare cost şi de aici putem avea discuţii cu oameni specializaţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels