Business Internaţional

Angajatii infometati rezolva in ziua de azi totul printr-un click

27.09.2006, 12:49 24

Marile companii vor face tot ce este posibil pentru a-si tine cat mai mult timp angajatii in birouri. Le ofera aparatura electronica, masina la dispozitie si, recent, mancare gratis, pe care o pot comanda online.
In fiecare zi, atunci cand li se face foame, mii de angajati bine platiti din New York se vor loga la acelasi site. Sa gaseasca de mancare in timp ce lucreaza se poate rezolva prin doar cateva clickuri, iar acest lucru se integreaza perfect in vietile lor multitasking, lipite de un birou. Insa foarte putini dintre acesti angajati vor vedea vreodata vreo factura sau vor plati vreun bacsis la livrarea mancarii. In schimb, comenzile lor sunt procesate si facturate angajatorilor lor prin intermediul unei singure companii, SeamlessWeb, relateaza The New York Times.
SeamlessWeb este foarte putin cunoscuta in afara inaltei si puternicei lumi a afacerilor, dar este recunoscuta imediat de orice avocat, bancher de investitii sau consultant administrativ care face parte dintr-o corporatie de elita a orasului. La sute de firme, atunci cand esti angajat, pe langa id-ul si adresa de e-mail a companiei esti obligat sa iti faci si un cont pentru SeamlessWeb.
New York, orasul cu cea mai mare densitate a populatiei, cu cea mai mare presiune a timpului, dar si cu cele mai bogate oferte culinare, este de mult declarat locul in care se fac cele mai multe inovatii in materie de livrari. Locuitorii din New York s-au obisnuit cu ritualul prin care mancarea le este livrata la usa din momentul in care proprietarul companiei Empire Szechuan a inceput o campanie agresiva a meniului in partea de vest a orasului la mijlocul anilor 1970.
Asemeni unui BlackBerry care tine angajatii mereu in contact cu ce se intampla la birou, sau masinilor negre ale companiei Town Car care ii duc acasa dupa terminarea programului pe angajatii companiei, SeamlessWeb a devenit un simbol al angajamentului cerut de majoritatea firmelor prestigioase din New York. Pentru angajati, este un alt gen de recompensa menita sa le influenteze comportamentul in schimbul petrecerii unei perioade cat mai mari de timp la serviciu.
Indata ce angajatii sunt logati, ei pot comanda ca mancarea pe care o doresc sa le fie livrata direct la serviciu prin click-ul unui mouse. Chiar si bacsisul pe care il primeste cel care livreaza poate fi selectat prin adaosuri de cate 50 de centi la meniul ales. Comenzile sunt transmise apoi la restaurante cu ajutorul unui fax sau prin e-mail. SeamlessWeb plateste restaurantele, apoi factureaza angajatorii pentru mancarea comandata si adauga o taxa suplimentara pentru serviciile firmei. Restaurantele, de asemenea, platesc taxe de marketing companiei SeamlessWeb in functie de volumul de afaceri pe care il inregistreaza.
Cu ajutorul acestei companii, poti avea un somptuos sushi de la Hatsuhana in schimbul sumei de 25 de dolari in doar 30 de minute. Este un adevarat pacat ca aceasta masa preparata atat de delicat trebuie savurata printre foi de contabilitate sau in timpul validarii unui contract.
SeamlessWeb si clientii sai spun ca din acest business au cu totii de beneficiat, acesta fiind si motivul pentru care a avut un asa mare succes. Anul trecut, compania a procesat 81 de milioane de dolari (63 de milioane de euro) din mancare si alte livrari, proiectand o crestere de 50% pentru acest an si reusind sa aiba 1.000 de clienti corporatisti in 14 orase.
Angajatii sunt impresionati de varietatea sortimentelor de mancare, precum si de calitatea acestora, o imbunatatire considerabila fata de zilele in care meniurile incretite pentru comenzi de mancare se acumulau in dosarele din dulapuri. Un numar mare de avocati au intocmit chiar un rating pentru 140 de restaurante din centrul orasului Manhatan, printre care sunt incluse si Wondee Siam II, Papillon sau Printon 56. Potrivit datelor oferite de SeamlessWeb, bancherii de investitii tind sa comande mai multa carne si friptura, in timp ce avocatii mananca mai des sushi.
"Imi aduc aminte atat de timpurile dinainte de infiintarea celor de la SeamlessWeb, cat si de cele care au urmat aparitiei lor, iar viata dupa ce SeamlessWeb a aparut a fost cu mult mai usoara", a declarat David Lat, 32 de ani, weblogger pentru compania Abovethelaw.com (deasupra legii). Lat a lucrat inainte la Wachtell, Lipton, Rosen & Katz, o firma de avocatura cunoscuta pentru tendintele ei de a isi face angajatii sa lucreze excesiv, chiar si in lumea celor mai exigente firme de avocatura din New York. "Au fost saptamani cand puteam sa imi asigur intre jumatate si trei sferturi din caloriile necesare zilnic de la SeamlessWeb. Daca lucram cinci sau sase zile pe saptamana si comandam atat pranzul, cat si cina de la SeamlessWeb, iar eu nu sunt un mare amator al micului dejun, atunci da, aproximativ trei sferturi din caloriile necesare", a adaugat el.
Brian Wong, un analist financiar in varsta de 27 de ani care a declarat ca lucreaza 14 ore pe zi, estimeaza ca SeamlessWeb ii salveaza cel putin cinci minute pe zi, deoarece nu trebuie sa formeze un numar de telefon sau sa se caute de bani pentru a plati celui care face livrarea.
"Daca inmultesti asta cu numarul de zile din an in care muncesti, aproximativ 300, asta inseamna 1.500 de minute, adica 25 de ore pe an. Ai putea sa fii chiar mai agresiv si sa spui ca iti economiseste 10 minute pe zi, ceea ce inseamna 50 de ore pe an, adica o saptamana de munca", a declarat Wong.
Administratorii de birou sunt si mai captivati de eficienta oferita de acest serviciu. SeamlessWeb se integreaza foarte bine cu reteaua lor de contabilitate financiara, facilitand downloadarea de rapoarte care le permit sa analizeze rapid, prin cost center, tipare de clienti si comenzi. Acest lucru inseamna ca ei nu mai au nevoie sa angajeze contabili care sa alerge dupa chitante scrise in graba si manjite cu sos. Chiar si numele companiei, SeamlessWeb, face referinta la compatibilitatea serviciilor cu noile sisteme de tehnologie. In interviurile date publicatiilor din industrie, administratorii au spus, de asemenea, ca le place sa poata pune restrictii la cantitatea de mancare comandata de angajati si la perioadele orare intre care acestia pot face comenzi.
Este de la sine inteles faptul ca SeamlessWeb creste productivitatea deoarece tine angajatii la birourile lor. O mare parte a firmelor care sunt cliente SeamlessWeb sunt situate in cladiri cu sali de gimnastica, saloane de coafura, curatatorii, cabinete stomatologice si florarii, asa ca angajatii nu prea au motive pentru a parasi cladirea, sau birourile, pentru o perioada mai mare de timp. La unele firme de avocatura de prestigiu, printre care si Watchell, angajatii se duc in holul principal pentru a-si ridica mancarea comandata.
Intr-adevar, exista angajati care isi comanda Cola-Cola prin intermediul celor de la Seamlessweb in loc sa se ridice de la birou, sa iasa pe hol si in schimbul catorva monede sa ia o Cola de la aparatul de pe holul etajului.
Wong estimeaza ca petrece aproximativ 90% din zi la birou, motiv pentru care incearca sa comande numai mancaruri sanatoase. "Te simti vinovat ca te porti atat de rau cu corpul tau, incat este minimum pe care poti sa-l faci", a afirmat el.
Potentialul companiei SeamlessWeb a aparut in mintea lui Jason Finger la sfarsitul anilor 1990, atunci cand era doar un tanar angajat, in varsta de 27 de ani, al firmei de avocatura O'Sullivan, Graev & Karabell, situata in centrul orasului. Intr-un weekend in care se sarbatorea Ziua Recunostintei el era inca la birou lucrand, infometat si frustrat de lipsa de optiuni de mancare. El a discutat ideea sa de a construi un serviciu sofisticat de livrare cu un fost coleg de scoala, Paul Appelbaum. Au strans bani pentru inceperea afacerii de la persoane care au inteles necesitatea serviciului pe care ei voiau sa ii ofere.
"Pentru finantarile initaiale am contactat avocati si bancheri de investitii", a spus Finger. Ei au strans investitii in valoare de 340.000 de dolari pentru deschiderea afacerii si au inceput sa functioneze la inceputul anului 2000. Seful financiar de la firma de avocatura unde Finger era angajat a fost primul sau client. In iunie anul trecut, SeamlessWeb a fost cumparata de Aramark, o corporatie gigant care asigura servicii cu alimente, pentru o suma care nu a fost dezvaluita.
"Investitorii initiali s-au descurcat foarte bine", a spus Finger. "Ceea ce noi incercam sa facem este sa ne concentram pe aspectele pozitive. Primim note de genul 'Lucrez foarte multe ore iar cu ajutorul vostru imi permit sa plec mai devreme cu 10 minute'. Acestea sunt lucrurile care ne fac sa mergem inainte", a adaugat el atunci cand a fost intrebat de tendintele de a lucra excesiv ale clientilor sai.
"SeamlessWeb s-a extins intr-o piata de livrare la domiciliu, dar acesta a fost un lucru foarte dificil de dus la bun sfarsit", a mai afirmat Finger. Sondajele companiei arata faptul ca majoritatea consumatorilor asociaza cel mai des SeamlessWeb cu munca si de asemenea, ca munca nu este un lucru pe care ei vor sa-l ia acasa.
"La birou insa SeamlessWeb este indispensabil. Chiar se potriveste culturii de muncitori impatimiti a orasului New York. Totul poate fi facut pentru tine. Iti aduc de mancare, de baut si iti fac cafea. Singurul lucru pe care nu il pot pentru noi este sa se duca la baie in locul nostru", a spus Lat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO