Business Internaţional

Care sunt cele mai populare branduri la americani, francezi şi japonezi

Care sunt cele mai populare branduri la americani, francezi şi japonezi
17.08.2010, 23:55 2380

Popularitate. Acesta este cuvântul magic la care visează oricecompanie pentru a-şi asigura supravieţuirea pe o piaţă din ce în cemai concurenţială şi în cadrul căreia vedetele de astăzi se pottransforma extrem de uşor în "vaci de muls" sau "pietre de moară",aşa cum arată modelul matricei BCG - un instrument ce permite uneicompanii să îşi dea seama de poziţionarea sa într-un anumit sectorde activitate.

Potrivit acestei matrice, o companie poate fi stea (deţine opoziţie dominantă pe o piaţă în creştere), dilemă (deţine o cotă depiaţă mică pe o piaţă în creştere), vacă de muls (piaţă cu creşterescăzută sau în recesiune şi poziţie dominantă a companiei) saupiatră de moară (cotă de piaţă mică pe o piaţă în scădere).

Un exemplu care ilustrează schimbările ce se pot produce suntchiar lanţurile americane de restaurante McDonald's şi KFC, caredeşi au acaparat piaţa Statelor Unite şi au devenit la un momentdat liderii absoluţi ai acesteia la capitolul popularitate, înmomentul de faţă sunt depăşite în ceea ce priveşte gradul depopularitate de un alt rival al lor, lanţul Subway, potrivit celuimai recent număr al revistei Bloomberg Businessweek. McDonald'srămâne în continuare cel mai popular brand de restaurante în ţăriprecum Franţa, Germania, Japonia, Rusia, Brazilia şi Mexic, în timpce KFC îşi depăşeşte toţi rivalii la acest capitol în China. Dealtfel, asiaticii, cunoscuţi ca având o cultură destul denaţionalistă, au început din ce în ce mai des să preia obiceiurileşi preferinţele occidentale, astfel că nu este deloc de mirare căşi în aceste ţări, ca de altfel în toate celelalte state analizatede Businessweek, filmul american "Avatar" domină topulpreferinţelor cinefililor.

Pe de altă parte, când vine vorba de maşini, sunt preferatemărcile locale. Cel mai popular autovehicul la americani estemodelul Ford F-150, la francezi - Peugeot 207, la germani -Volksawagen Golf, în timp ce japonezii aleg Toyota Prius. Acelaşispirit naţionalist se poate observa şi în cazul ruşilor, carepreferă Lada Prioria.

Ţigările Marlboro, preferatele americanilor

La capitolul ţigări, Marlboro domină piaţa americană de circa 35de ani, încă de pe vremea preşedintelui Gerald R. Ford. În prezent,are o cotă de piaţă de 42,8% în Statele Unite, iar în medie unpachet de Marlboro costă 5,5 dolari. În ianuarie, producătorul deţigarete Altria, care deţine brandul de referinţă al industriei detutun din SUA, a introdus o nouă versiune, Marlboro Special Blend,care se vinde cu un dolar mai puţin decât vechile pachete."Politica de discount ar putea afecta imaginea premium a Marlboro",este de părere analistul Thilo Wrede de la Credit Suisse. Cu toateacestea, Marlboro continuă să fie marca preferată de ţigări atât laamericani, cât şi la francezi, germani şi mexicani. În Rusia şiIslanda a învins Winston, în timp ce chinezii preferă o marcălocală.

Trecând la ceva mai sănătos, printre fructele preferate la nivelmondial se numără bananele (în Marea Britanie, Rusia şi Brazilia)şi merele (în Franţa, Germania şi China). Mandarinele sunt cele maipopulare fructe la japonezi, în timp ce portocalele conduc în topulpreferinţelor americanilor.

Google îşi reconfirmă poziţia de lider

Şi în ceea ce priveşte motoarele de căutare sunt preferateversiunile americane. Google conduce detaşat în majoritatea ţăriloranalizate de Businessweek, Yahoo! fiind mai popular doar înJaponia. În China, Rusia şi Islanda se folosesc cel mai adeseamotoare de căutare locale, cum este cazul portalului leit.is laislandezi.

La capitolul bere, brandurile locale par a avea cel mai maresucces, cel puţin în ţări precum Japonia, China, Rusia sau Islanda.La polul opus, sud-americanii aleg mai degrabă mărci străine. Spreexemplu, Skol este berea preferată a brazilienilor, în timp ceCorona domină piaţa mexicană.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO