Business Internaţional

Cat va costa guvernul american colapsul gigantului General Motors?

23.11.2008, 15:34 22

Prabusirea General Motors, care se confrunta cu o scadere dramatica a vanzarilor, ar costa guvernul pana la 200 de miliarde de dolari in cazul in care cel mai mare producator auto american ar fi obligat sa intre in lichidare, estimeaza analistii, citati de Bloomberg.

O prabusire a GM ar insemna "ajutor sporit pentru state ca Michigan, Ohio si Indiana si mai multi bani pentru somaj si beneficii", a declarat Nariman Behravesh, economist-sef in cadrul HIS Global Insight.
Proiectia lui Behravesh ce vizeaza costuri de 100-200 de miliarde de dolari este foarte redusa comparativ cu planul de salvare a industriei, in valoare de 25 de miliarde de dolari, care va fi dezbatut in Congres saptamana viitoare in vederea sustinerii GM, Ford Motor si Chrysler. Impactul unui plan de salvare a GM sau al unui posibil faliment al companiei reprezinta un punct important de dezbatere pentru legislatorii americani.
Incluse in estimarile Global Insight sunt costurile anticipate ale programelor existente si ale noilor masuri pe care economistul Behravesh le considera necesare pentru relansarea cresterii economice dupa eliminarea a milioane de locuri de munca avand legatura cu sectorul auto.
O inchidere a GM ar elimina locuri de munca inclusiv din cadrul furnizorilor de componente auto impingand rata somajului din Statele Unite la 9,5% anul viitor, comparativ cu proiectiile actuale ce indica o rata de 8,5%, a declarat Behravesh.
GM anunta pe 7 noiembrie ca este posibil sa nu mai dispuna de suficiente lichiditati pana la sfarsitul anului si se va confrunta cu o "criza semnificativa" daca nu va atrage capital sau daca piata auto nu va depasi cel mai slab an din punctul de vedere al vanzarilor din 1991. GM dispunea de 16,2 mld. dolari pe 30 septembrie, in scadere de la 21 mld. $ la sfarsitul lunii iunie si are nevoie de 11 miliarde de dolari pentru a-si acoperi costurile lunare.
In timp ce unii investitori, inclusiv Wilbur Ross, spun ca un faliment GM ar reprezenta un impas real care s-ar sfarsi cu o lichidare, altii, cum ar fi managerul de fonduri de hedging William Ackman, spun ca nu este nevoie de fonduri de la contribuabili. "Un faliment nu ar rezolva problemele noastre imediate legate de lichiditate", a declarat Renee Rashid-Merem, purtatorul de cuvant al GM. "Nu este o optiune pentru GM pentru ca creeaza mai multe probleme decat rezolva".
Numarul locurilor de munca pierdute ar totaliza 2,5 milioane in urma falimentului unui producator auto in 2009, inclusiv
1,4 milioane de persoane din industrii care nu au legatura directa cu productia, a anuntat Center for Automotive Research cu sediul in Michigan in cadrul unui raport publicat pe 4 noiembrie, cu trei zile inainte ca GM sa anunte ca are probleme de lichiditate.
"Guvernul ar avea de suportat costuri foarte mari in cazul unei lichidari", a declarat Bob Brusca, presedinte al Fact & Opinion Economics din New York. In acelasi timp, guvernul federal ar fi nevoit sa plateasca beneficii legate de pensii si sanatate pentru angajatii ramasi fara un loc de munca in urma colapsului unui producator auto, arata Dana Johnson, economist-sef in cadrul Comerica.
Actiunile GM au pierdut 88% din valoare in acest an. Scaderea cu 15% a vanzarilor de automobile din SUA din acest an consemnata pana in octombrie anuleaza eforturile depuse ani la rand de GM in vederea reducerii costurilor. Compania a eliminat 46.000 de locuri de munca din 2004, ultimul an cand a inregistrat un profit anual.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO