Business Internaţional

Cea mai mare companie aeriana din Polonia se confrunta cu probleme

29.11.2004, 00:00 30



Compania aeriana poloneza PLL LOT a demarat un program ambitios de reducere a costurilor, in incercarea de a ramane competitiva, scrie Warsaw Business Journal.



LOT a denumit acest plan "Programul celor 500 de mile", fiecare mila reprezentand un milion de zloti (237 de mii de euro) pe care compania vrea sa-i economiseasca pana in 2006. "Facem tot ce ne sta in putere pentru a atinge aceasta tinta. Este absolut necesar", a declarat Laszek Chorzewski, purtator de cuvant la PLL LOT.



Costurile companiei LOT pentru fiecare loc sunt cu 20% mai mari decat media pietei. Din aceasta cauza, clientii se indreapta spre companii aeriene mai eficiente. Daca in 2002, LOT a inregistrat profituri de 26,5 milioane de euro, la sfarsitul lui 2003, compania a avut pierderi de 25,8 milioane de euro, ceea ce reprezinta o scadere de 52,3 milioane de euro.



Programul de restructurare a companiei cuprinde cateva metode de "ardere a grasimii", printre care reducerea comisionului acordat agentiilor de turism, reducerea costurilor la birourile externe ale companiei, reducerea indemnizatiilor acordate personalului, precum si concedieri de personal. In acest an, compania aeriana spera sa economiseasca aproape 32 de milioane de euro, insa acest lucru se poate dovedi dificil. Conform oficialilor companiei, existenta viitoare a firmei depinde de acest lucru. "Daca nu reusim sa realizam ce ne-am prospus, nu vom avea nici o sansa de a concura cu restul companiilor din domeniu", a recunoscut Chorzewski.



Costurile ridicate au pus la pamant multe linii aeriene. Mark Pelling, editorul revistei Airline International spune ca toate liniile aeriene de calatori trec printr-o perioada de restructurari majore. Scaderea pretului calatoriilor si majorarea pretului petrolului au lovit puternic companiile aeriene. Daca la acestea se mai adauga si competitia din ce in ce mai puternica, este normal ca o companie cum este LOT sa aiba probleme.



Cifrele arata ca traficul aerian in Polonia a crescut cu 23%, in acest an. Cu toate acestea, LOT a beneficiat foarte putin de aceasta crestere. Numarul pasagerilor care au apelat la serviciile companiei poloneze a crescut doar cu 10%. Companiile aeriene mici au preluat o parte din clientii LOT pe cursele internationale scurte, iar British Airways aproape ca a monopolizat zborurile pe ruta Varsovia-Londra, una dintre cele mai profitabile rute.



LOT nu se poate baza doar pe reduceri de costuri pentru a redeveni competitiva. Compania poloneza spera sa obtina venituri ridicate prin vanzarea de bilete pe internet. De asemenea, LOT incearca sa acapareze un procent in sectorul liniilor aeriene cu cost redus, sector care inregistreaza cea mai mare crestere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24