Business Internaţional

Chiar fara Giovanni, familia Agnelli lupta sa pastreze controlul asupra Fiat

27.01.2003, 00:00 49

Giovanni Agnelli, patriarhul industriei italiene si presedintele onorific al concernului Fiat, a murit vineri dimineata la varsta de 81 de ani, cu cateva ore inainte de adunarea membrilor familei Agnelii menita sa decida soarta Fiat, relateaza Financial Times.
Desi intalnirea a durat mai putin decat de obicei, familia Agnelli a anuntat in acceasi zi ca Umberto Agnelli a fost desemnat drept noul presedinte al holdingului detinut de familie, in locul fratelui sau Giovanni Agnelli. In plus, familia a pus capat speculatiilor ca ar fi interesati de o vanzare rapida a diviziei de masini, Fiat Auto, anuntand ca holdingul Giovanni Agnelli & C va efectua o majorare de capital la grupul Fiat in valoare de 250 milioane de euro. Giovanni Agnelli & C. controleaza producatorul auto Fiat prin intermediul altor doua holdinguri - Ifi si Ifil, care detin impreuna aproximativ 34% din capitalul companiei.
De asemenea, familia a angajat banca de investitii Schroder Salomon Smith Barney ca sa examineze alte modalitati de a strange bani, fie prin intermediul Ifi sau Ifil, fie prin alte rute alternative.
Bancherii care au elaborat planul de restructurare al Fiat au declarat ca decesul lui Giovanni Agnelli nu le va afecta proiectul, care este asteptat sa fie prezentat in urmatoarele saptamani. Corrado Passera, director executiv al Banca Intesa, una din principalele banci creditoare ale Fiat, a spus ca moartea lui Agnelli "nu va modifica " planurile, inclusiv o posibila injectie de lichiditati din partea principalilor creditori ai Fiat. "Nu a fost un eveniment neprevazut. Chiar daca rolul lui era foarte important, familia s-a pregatit deja sa inlocuiasca o persoana care, in calitate de manager si reprezentant al actionarilor era un simbol foarte important", a mai spus Corrado Passera.

Regele neincoronat
Descris adesea drept regele neincoronat al Italiei, "Domnul Fiat" a devenit simbolul dominant al capitalismului de familie europeana fiind in fruntea uneia dintre cele mai puternice dinastii industriale ale continentului.
Giovanni Agenelli a exercitat o mare influenta asupra retelei politice si economice a Italiei ca raspuns al Europei la dinastia Ford din Statele Unite. A admonestat primi-ministri si i-a ajutat sa-si aleaga membrii cabinetului. A exercitat un control autocratic asupra Fiat, prin intermediul celor 30 de procente detinute de familia sa la cel mai mare conglomerat industrial al Italiei. A fost proprietar de ziare si a detinut cel mai popular club de fotbal italian, yachturi si o valoroasa colectie de arta. A fost un apropiat al presedintilor americani si al starurilor de la Hollywood.
Pentru a redresa situatia financiara a companiei, Agnelli a fost de acord in 2000 sa formeze o alianta incrucisata de actiuni cu General Motors, in urma careea gigantul american a preluat 20% din actiunile divizie auto a Fiat. Acordul a fost un compromis menit sa ajute Fiat sa se adapteze la noile conditii ale pietei globale fara sa vanda divizia traditionala a companiei. Insa aceasta alianta nu a reusit pana acum sa produca rezultatele dorite iar divizia producatoare de masini a continuat sa piarda bani.

Degringolada Fiat
In trecut Agnelli a incercat sa fuzioneze Fiat cu alt mare grup auto sau chiar sa achizitioneze un rival. Fiat a incercat sa cumpere CitroA«n iar ulterior a luat in calcul varianta achizitiei producatorului Chrysler. A fost foarte aproape de fuziunea cu Ford Europe insa compania americana dorea sa detina controlul. Totusi, Giovanni Agnelli nu a fost pregatit niciodata sa intre in istorie ca patriarhul care a vandut divizia auto.
In prezent Fiat traverseaza o perioada dificila din cauza diminuarii vanzarilor, fiind nevoit sa deruleze un program amplu de restructurare, care include disponibilizarea a peste 15.000 de angajati si vanzarea de active.
Declinul operatiunilor auto s-a reflectat in mod negativ asupra intregului grup industrial, care a raportat pierderi considerabile si a ridicat semne de intrebare legate de capacitatea de a-si rambursa datoriile.
Zvonurile privind posibilitatea mortii lui Giovanni Agnelli au condus, anul trecut, la cresteri repetate ale actiunilor Fiat, investitorii sperand ca, in lipsa acestuia, grupul va consimti sa vanda divizia auto partenerului american General Motors (GM).
Nascut la Torino, pe 12 martie 1921, Giovanni Agnelli, care este cel de-al doilea fiu al lui Edoardo si Virginia Bourbon del Monte, a infiintat concernul Fiat dupa moartea tatalui sau in anul 1935. Dupa ce a frecventat scoala militara de la Pinerolo, in anul 1940 a plecat pe front, in Rusia si apoi in Africa (Libia si Tunisia), unde a fost decorat. A studiat dreptul la Universitatea din Torino, dar in anul 1945 dupa moartea bunicului sau caruia ii purta numele, a devenit capul familiei si principalul detinator al averii familiei.
Doi ani mai tarziu, la doar 26 de ani, Giovanni Agnelli a devenit presedintele clubului de fotbal Juventus Torino, de unde s-a retras sapte ani mai tarziu dupa ce castigase cu echipa doua titluri de campion al Italiei.
Pe 18 noiembrie 1953 s-a casatorit cu Marella Caracciolo di Castagneto, cu care a avut doi copii, pe Edoardo si Margherita. In 1963, Giovanni Agnelli a devenit vicepresedinte al Fiat, iar trei ani mai tarziu ocupa functia suprema in cadrul concernului italian, ca succesor al lui Vittorio Valletta. Giovanni Agnelli a ramas in acesta functie pana in anul 1996, cand a preluat postul de presedinte de onoare al concernului automobilistic Fiat.
In anul 1991, Giovanni Agnelli a fost numit senator pe viata, iar in 2001 a primit la Paris distinctia de Comandor al Legiunii de Onoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels