Business Internaţional

China mai pregăteşte un mega-proiect: o cale ferată alternativă la Canalul Panama

China mai pregăteşte un mega-proiect de infrastructură: o cale ferată alternativă la canalul Panama

Autor: Radu Racu

14.02.2011, 12:32 254

China poartă negocieri cu guvernul columbianpentru o rută alternativă la Canalul Panama careva lega coastele oceanelor Atlantic şi Pacific printr-o caleferată, într-un acord care ar ajuta autorităţile de laBogota să-şi întărească poziţia în negocierilecomerciale cu SUA, scrie Financial Times.

"Este o propunere reală şi într-un stadiu destul de avansat", aconfirmat preşedintele columbian Juan Manuel Santos pentrupublicaţia britanică.

Conform unui document văzut de Financial Times,proiectul Chinei vizează construcţia unei căiferate de 220 de kilometri pe teritoriul Columbiei, careva porni de pe coasta oceanului Pacific şi se va termina înapropiere de Cartagena, pe coasta oceanului Atlantic.

"Canalul uscat" va fi poarta Chinei pentru distribuţiamărfurilor pe continentul american. Containerele de marfădescărcate aici se vor întoarce în Asia cu materii prime şiminereu. Columbia este al cincilea producător de cărbune dinlume.

Acordulcu China ar ajuta Columbia să pună presiuni peguvernul american pentru ratificarea unui acord care prevedeeliminarea taxelor pentru schimburile comerciale dintre cele douăţări. Acordul a fost semnat în urmă cu patru ani însă congresulamerican nu a ratificat încă actul normativ.

De cealaltă parte, China a devenit un partenertot mai important pentru regimul de la Bogota. Dacă în 1980schimburile comerciale dintre cele două ţări însumau 10 milioane dedolari, anul trecut ele au depăşit 5 miliarde de dolari.

Potrivit celor două părţi, alte proiecte deinfrastructură sunt negociate pentru impulsionareacomerţului, cu accent pe livrările de cărbune către China. O caleferată de aproape 800 de kilometri precum şi extinderea portuluiBonaventura ar urma să se realizeze cu bani chinezi. Proiectul areo valoare de aproape 8 miliarde de dolari şi ar facilitatransportul a 40 de milioane de tone pe an.

Proiectulcăii ferate din Columbia este cel mai recent exemplu alinfluenţei Chinei în statele emergente, după cum reiese şi dinvaloarea împrumuturilor acordate de statul asiatic acestor ţări,care este peste creditele acordate de Banca Mondială, conformstatisticilor pe ultimii doi ani.

Canalul Panama este o cale maritimă de 77 dekilometri care traversează statul omonim, legând oceanele Atlanticşi Pacific. Construit între anii 1904 şi 1914, este unul din celemai importante canale comerciale din lume, cu un trafic anualestimat la peste 300 de milioane de tone deîncărcătură.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO