Business Internaţional

Compania Daewoo se confrunta cu probleme la ea acasa

10.11.2004, 00:00 17



Vanzarile interne ale companiei coreene Daewoo sunt slabe, iar producatorul auto are nevoie de modele noi pentru a revitaliza cererea, scrie Financial Times.



Stand la o bere, la salonul auto de la Detroit din ianuarie, Nick Reilly, directorul executiv de la Daewoo, si cativa tineri jurnalisti sud-coreeni au pus un pariu in legatura cu volumul de vanzari auto din Coreea de Sud, in acest an. Reporterii au estimat ca se vor vinde intre 1,4 si 1,6 milioane de unitati, in timp ce Reilly a fost putin mai rezervat prognozand 1,35 de milioane de unitati vandute. Se pare ca Reilly va castiga pariul, insa cifra lui nu a fost chiar exacta. Vanzarile totale de automobile pe a treia piata ca marime din Asia sunt vor atinge cu greu 1 milion de unitati, in acest an.



"Piata intarna a fost mult mai slaba decat ne-am fi putut astepta", a declarat Reilly. Aceasta scadere prelungita a cererii interne a inrautatit situatia celor de la Daewoo, micsorand rata profitului in contextul unei concurente din ce in ce mai puternice. Principala problema a celui de-al treilea constructor auto sud coreean este lipsa noilor modele, care sa atraga clientii in showroom-urile companiei.



In ciuda provocarilor importante de pe piata sud coreeana, General Motors, cel mai mare producator auto din lume, a preluat Daewoo Motor in 2002 si a inceput insanatosirea grupului prin sporirea exporturilor, avand ca avantaj reteaua de distributie globala foarte bine pusa la punct.



"Suntem o sursa majora de produse pentru General Motors si pentru multe piete din lume", spune Nick Reilly. Exporturile GM Daewoo au atins 631.544 de unitati in primele 10 luni ale acestui an, aproape dublu comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. "Exporturile au fost mult mai bune decat ne-am asteptat, atat in ceea ce priveste masinile ansamblate, cat si in ceea ce priveste kiturile complete", declara Reilly. Pana la finele anului 2004, se preconizeaza vanzarea a aproape 800.000 de automobile. Compania asteapta vanzari externe si mai puternice pentru anul viitor, poate chiar peste 1 milion de unitati, dorind dublarea vanzarilor in vestul Europei, prin iesirea pe piata cu masini produse in Coreea de Sud sub marca Chevrolet. Pe linia de productie de la Incheon, la vest de Seul, se pot vedea mai multe insemne Chevrolet decat Daewoo, ceea ce demonstreaza dorinta companiei de a se distanta de asocierile negative care exista in legatura cu marca sud coreeana pe pietele straine. Daewoo exporta automobile in 140 de tari.



Dar, in ciuda performantelor bune pe pietele internationale, problemele interne tin compania in zona pierderilor. In primul an financiar, grupul GM Daewoo a inregistrat pierderi de 150 de milioane de dolari. Nick Reilly este insa optimist: "Am stiut ca primii ani vor aduce pierderi, din cauza investitiilor pe care am fost nevoiti sa le efectuam, dar pierderile au fost, intr-un fel, mai mici decat am anticipat initial. "



Daewoo incearca din greu sa concureze cu rivalii sud coreeni, cum sunt Hyundai Motor si partenerul acestuia, Kia Motor, care controleaza impreuna mai mult de 70% din piata locala. Hyundai si Kia au suferit si ele scaderi semnificative in ceea ce priveste vanzarile locale, deoarece consumatorii sunt retinuti cand vine vorba sa-si cumpere masini, descurajati de presul ridicat al petrolului. Cu toate acestea, cele doua companii rivale stau mult mai bine, datorita popularitatii modelelor noi, cum este sunt sedanurile medii NF Sonata, sau Suv-urile Tucson si Sportage.



"Cea mai mare problema a grupului GM Daewoo este ca nu produce SUV-uri sau autoturisme diesel", spune Suh Sung-moon, analist la Dongwon Securities. Problema va deveni si mai serioasa anul viitor, cand guvernul va permite vanzarea autovehiculelor diesel, cei de la Hyundai fiind pregatiti sa vanda astfel de automobile, in timp ce Daewoo nu poate iesi pe piata cu un model diesel pana in 2006. "Asta ne-ar putea pune ceva probleme", recunoaste presedintele executiv al Daewoo.



Cu toate acestea, Reilly sustine ca Daewoo este pe drumul cel bun pentru a deveni profitabila, dupa ce si-a normalizat operatiunile si a platit toate datoriile. Compania coreeana a demarat un program agresiv de investitii, prin alocarea a 1,5 miliarde de dolari pentru dezvoltarea de noi modele, pentru extinderea locatiilor de productie si pentru construirea unei uzine pentru motoare diesel in urmatorii ani. Compania mai spera ca noul SUV hibrid denumit S3X, a carui comercializare va incepa in 2006, ii va ridica cota de piata interna.



Analistii nu prevad o revenire completa a companiei Daewoo prea curand, decat in cazul in care piata locala se reface mai devreme decat se prognozeaza. Vanzarile de automobile in Coreea de Sud au scazut cu aproape 20 de procente in perioada ianuarie-octombrie a acestui an, iar cota de piata a grupului GM Daewoo s-a redus de la 9,7% la 9,4%. In opinia lui Suh Sung-moon, cei de la Daewoo au de parcurs un drum destul de accidentat pana ce isi vor reveni complet. "Principala problema este daca piata interna se va revitaliza sau nu la timp", spune el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24