• Leu / EUR4.8806
  • Leu / GBP5.7514
  • Leu / USD4.8447
Business Internaţional

Companiile aeriene se prăbuşesc în propria neputinţă, iar călătorii sunt prizonierii cozilor interminabile. Vara libertăţii s-a transformat în haos în aeroport

Companiile aeriene se prăbuşesc în propria neputinţă, iar călătorii sunt prizonierii cozilor interminabile. Vara libertăţii s-a transformat în haos în aeroport

Disponibilizările au fost multe deoarece în industria aeriană munca de la distanţă de cele mai multe ori nu este posibilă, spune un reprezentant al unui sindicat din transportul aerian. Acum, toată lumea vrea să călătorească, dar nimeni nu mai vrea să muncească pe aeroport.

Autor: Bogdan Cojocaru

03.07.2022, 00:00 64248

Ar fi trebuit să fie vara libertăţii după atâtea luni de pandemie, re­stric­ţii şi nesiguranţă. Lumea vrea să călătorească. Cu preţurile mai mari s-o descurca cum­va, doar e vacanţă. Cei care trăiesc din turism şi-au pus speranţa în frenezia postpandemie. Dar ceva malefic întunecă aceste vise. A primit numele de haos în aeroport.

Haosul lovea deja cu plină forţă când Lufthansa, u­nul dintre cei mai mari transportatori aerieni din Europa, a anunţat anularea a 3.100 de zboruri din Germania, piaţa de baş­tină, şi Europa în iulie şi august. August este apogeul sezonului tu­ristic în Alpi, iar Mediterana este superbă în această lună. În iunie, Lufthansa mai a­nunţase 900 de zbo­ruri anulate. Weekendul trecut, echipajele de la Ryanair au înce­put o grevă de mai multe zile în mai multe ţări, printre care Spania, Portugalia şi Belgia. Mii de pasageri au fost lăsaţi să se descurce cum pot. În Marea Britanie, haosul s-a făcut simţit încă din luna mai. Au­torităţile le-au cerut transpor­tato­rilor aerieni de acolo să anuleze zbo­rurile pe care ştiu că nu le pot efectua pentru a împiedica agra­va­rea problemei. Dar haos este şi pe aeroporturile din SUA.

Cauzele sunt aceleaşi ca în Europa: angaja­ţii, cei care mai sunt, vor mai mulţi bani la salariu şi condiţii mai bune de muncă, în contextul în care in­flaţia îşi face simţit efectul coroziv asupra puterii de cumpărare, com­paniile au fost luate prin surprin­dere de numărul mare de călători şi nu pot acoperi deficitul de angajaţi, inclusiv de piloţi şi membri ai echipajului de zbor, creat de pandemie, iar călătorii sunt nervoşi - ar fi trebuit să fie vara libertăţii. Aeroporturile se adaptează lent. Şi ele sunt în deficit de personal după pandemie. Cozile interminabile la punctele de control sau de check-in au devenit exerciţii extreme de răbdare. Cine iese din rând pentru a merge la toaletă riscă să rămână pe dinafară. Pe aeroportul Schiphol din Amsterdam, cel mai aglomerat din Olanda, nimeni nu oferea, săptămâna trecută, apă călătorilor prizonieri în cozi interminabile, potrivit AP. Transportatorul olandez KLM şi-a cerut scuze pasagerilor blocaţi pe acest aeroport luna aceasta. CEO-ul alianţei Air France-KLM a spus că ar putea dura luni de zile până când Schiphol va avea suficient personal pentru a putea reduce presiunea. Pentru a evita anulările de ultim moment şi nebunia de pe aeroporturile din Londra şi Olanda, easyJet renunţă la mii de zboruri în această vară. Companiile aeriene nord-americane au cerut autorităţilor irlandeze să ia de urgenţă măsuri pentru a rezolva problema „întârzierilor semnificative” de pe aeroportul din Dublin. Aproape 2.000 de zboruri au fost anulate luna aceasta în doar o săptămâna în Europa continentală. Alte 376 de zboruri au fost anulate de pe aeroporturile britanice. Povestea se repetă şi în SUA, unde situaţia a fost agravată de vremea neprielnică transportului cu avionul. „În cea mai mare parte a cazurilor, oamenii călătoresc”, spune Julia Lo Bue-Said, CEO la Advantage Travel Group, reprezentantul câtorva sute de agenţii de turism britanice. „Însă aeroporturile au deficit de personal, iar angajaţii noi au nevoie de mai mult timp pentru a-şi face treaba. Astfel se creează ambuteiaje în sistem, ceea ce înseamnă că atunci când lucrurile merg rău, merg dramatic de rău.” La Heathrow, ceea ce s-a spus că este o defecţiune tehnică a produs haos în sistemul de transport al bagajelor. „Mai mulţi pasageri s-ar putea să fi ajuns la destinaţie fără bagaje”, a explicat aeroportul. La aeroportul Arlanda din Stockholm pasagerii veneau cu cinci ore înainte de îmbarcare pentru a fi siguri că se urcă în avion. La un moment dat, celor care veneau cu doar trei ore înainte erau întorşi înapoi. În Varşovia, cresc tensiunile dintre controlorii de trafic şi Agenţia de servicii de navigare aeriană. Cei dintâi au ameninţat cu greva, dar în aprilie s-a ajuns la un acord. Acum, controlorii de trafic spun că agenţia nu şi-a respectat promisiunile, potrivit Politico. Între timp, lucrurile s-au mai îmbunătăţit la aeroporturi. Dar continuă grevele la companiile aeriene. Mii de piloţi, membri ai echipajului şi alţi lucrători din industria aeriană au fost trimişi în şomaj în timpul pandemiei, iar acum este o lipsă acută de personal. Unele companii aeriene credeau că pot face reangajări rapid. Dar nu este aşa. O parte din oamenii disponibilizaţi şi-au găsit de lucru în altă parte, pe bani mai mulţi şi cu contracte mai stabile. Disponibilizările au fost multe deoarece în industrie munca de la distanţă de cele mai multe ori nu este posibilă. Acum, spune un reprezentant al unui sindicat din transportul aerian, toată lumea vrea să călătorească, dar nimeni nu mai vrea să muncească pe aeroport. FT scrie că Marea Britanie are în faţă o vară a haosului în transport deoarece ameninţările cu greva se înmulţesc.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.8806
Diferență: 0,0266
Ieri: 4.8793
Azi: 4.8447
Diferență: 0,9144
Ieri: 4.8008
Azi: 5.7514
Diferență: -0,5619
Ieri: 5.7839
Azi: 5.0668
Diferență: 0,6816
Ieri: 5.0325