Business Internaţional

Companiile chineze au nevoie de o noua strategie pentru a se extinde la nivel international

30.05.2008, 12:38 15

Cand Lenovo a achizitionat divizia de calculatoare personale a IBM in 2005, toata lumea a fost convinsa ca este un moment crucial in istoria Chinei. Desi Lenovo nu a fost prima firma chineza care s-a extins in afara granitelor tarii, a fost totusi singura care a preluat un gigant hi-tech recunoscut la nivel global scrie BBC News.
In perioada urmatoare, astfel de "raiduri" au fost tot mai frecvente, mai ales ca economia Chinei a crescut uluitor, iar pofta ei de noi achizitii a crescut.
"Firmele chineze vor sa fie recunoscute la nivel mondial si vor asta incepand de maine", a declarat Edward Tse, directorul firmei de consultanta Booz Allen Hamilton din China.
Cu toate acestea, pofta lor de putere nu a fost intotdeauna egalata de capacitatea de a obtine ceea ce vor.
Respingerea ofertei CNOOC in valoare de 18,5 miliarde de dolari (11,7 miliarde de euro) de catre gigantul petrolier american Unocal a reprezentat o mare umilinta pentru companiile chineze cu ambitii de corporatie globala.
In plus, respingerea ofertei de cumparare i-a determinat pe politicieni si oameni de afaceri sa se gandeasca mai bine la strategiile lor de expansiune internationala.
"Valul de opozitie de care s-a lovit in acest caz a afectat in mod clar strategiile guvernului chinez", este de parere Kerry Brown, directorul diviziei din Asia al firmei Chatham House. "Foarte multi bani nu sunt de ajuns in aceasta parte a Statelor Unite. Trebuie sa fii vazut ca un prieten ca sa devii un investitor acceptat in zona", a adaugat Brown.
Pentru a depasi provocarile carora trebuie sa le faca fata China, expertii spun ca este importanta folosirea "puterii soft" in avantajul propriu.
Conceptul tinde insa sa fie mai familiar domeniului diplomatic decat cercurilor comerciale.
Cand Orchestra Filarmonica din New York a oferit un concert in Coreea de Nord la inceputul acestui an, multi analisti au considerat evenimentul drept o victorie a "puterii soft", triumful schimbului cultural simbolic asupra presiunilor economice puternice.
In general, firmele chineze pot fi caracterizate mai ales prin asa-numita "putere hard", deoarece bazele acestor firme sunt productia la scara larga, forta de munca foarte mare, dorinta puternica de a avea costuri competitive si cheltuieli publice mari.
Aceste caracteristici au transformat China intr-o superputere economica, dar in acelasi timp nu o poate ajuta la extinderea la nivel international.
Pentru a obtine recunoasterea la nivel international, firmele chineze va trebui sa apeleze la o abordare foarte diferita.
Printre altele, China va trebui sa castige increderea unor aliati prin promovarea unor branduri cu care publicul se poate identifica emotional, sa devina o entitate corporatista responsabila si sa modifice conditiile tehnologice.
"China nu detine niciun pic de putere soft. Brandurile si inovatiile fac parte din aceasta putere, dar la fel de importante sunt valorile", a declarat Tse.
In plus, China a suferit de curand o lovitura din punctul de vedere al imaginii internationale, odata cu violentele din Tibet si cu incidentele de pe traseul tortei olimpice.
Desi nu au existat semne ca oamenii resping mai des produsele chinezesti dupa aceste evenimente, liderii marilor companii sunt constienti ca ar putea fi afectati de valul de ura fata de tara lor natala. De exemplu, decizia Lenovo de a asambla si asigura designul tortei olimpice a parut la inceput un bun exemplu de exercitare a puterii soft, dar acum demersul lor a avut efecte secundare negative. Felul in care companiile chineze isi vor face publice progresele si rezultatele, incepand cu Olimpiada de vara de la Beijing din august, va fi vital pentru extinderea lor in strainatate, pe pietele internationale si mai ales in Statele Unite.
Edward Tse este de parere ca acest proces va fi foarte lung si greu. Drept exemplu, Tse a oferit cei 50 de ani de progres ai Toyota care au reusit intr-un final sa transforme compania dintr-un mare necunoscut intr-o companie globala cu efecte inovatoare asupra industriei.
"Majoritatea companiilor chineze nu au capacitatea de a face acest lucru inca, dar ambitia este prezenta peste tot. Unii vor reusi, altii nu, oricum va fi un proces de extindere foarte lung", a declarat Tse.
"Spunem ca vrem sa ajungem acolo si ca vrem ca acest lucru sa se intample cat de repede se poate. Pana si Japonia si Coreea de Sud au avut nevoie de decenii pentru a obtine aceasta recunoastere internationala", a adaugat el.
Una din principalele probleme ale companiilor chineze este lipsa liderilor charismatici.
"Noi nu avem adevarati guru ai afacerilor, dupa modelul Bill Gates sau Steve Jobs, care sa puna cultura corporatista a Chinei pe harta lumii. Ne lipsesc liderii misteriosi, cu charisma", a spus Tse.
In ceea ce priveste China, parerile sunt impartite. Unii sunt de parere ca prezenta insistenta a acesteia este un bun exemplu de putere hard la cel mai inalt grad.
Pentru ei, China accepta bucuroasa sa importe un sfert din petrolul necesar din Africa, dar ignora strigatele de ajutor din Sudan si Zimbabwe fiind vesnic in cautare de metode de satisfacere a dorintelor si nevoilor egoiste.
Altii sunt de parere ca implicarea neconditionata a Chinei in ajutorarea guvernelor straine de a construi drumuri, hoteluri si stadioane de fotbal arata gradul de intelegere al conducerii comuniste fata de scopurile comerciale si nevoile de zi cu zi ale cetatenilor.
"Perceptia asupra companiilor chineze este atat pozitiva, cat si negativa in acelasi timp. Problema principala este ca aceste companii chineze au in mod evident o problema de imagine in afara granitelor", a declarat Brown.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO