Business Internaţional

Compromis intre Paris si Bruxelles pentru salvarea Alstom

27.05.2004, 00:00 18



Guvernul francez si Comisia Europeana au incheiat noua luni de divergente cu privire la planurile Frantei de a salva Alstom, grupul francez cu mari probleme financiare, convenind asupra faptului ca aceasta va forma aliante cu alte companii private, anunta Financial Times.



Presiunea exercitata pe ultima suta de metri de catre Mario Monti, comisarul pe probleme de competitie al Comisiei Europene asupra ministerului de finate al Frantei, Nicolas Sarkozy, l-au determinat pe acestadin urma sa promita ca Alstom va incheia cel putin un "parteneriat industrial" pe perioada urmatorilor patru ani si ca aceasta alianta va presupune o "parte semnificativa" din activele Alstom.



Printre punctele intelegerii apare clar faptul ca viitoare investitii guvernamentale in Alstom vor fi aprobate de Comisie, iar Monti, care va parasi comisia in octombrie, nu va mai putea superviza desfasurarea lucrurilor.



S-a lucrat de ambele parti pentru stabilirea vanzarilor pe care Alstom ar trebui sa le efectueze in contul celor 3,2 mld. euro reprezentand ajutorul guvernamental, incluzand un schimb de capital contra datorie de 800 mil. euro care ar putea oferi statului francez pana la 31,5 % din actiunile Alstom.



Patrick Devedjian, ministrul francez al industriei, a afirmat marti ca salvarea Alstom este conditionata de renuntarea la o serie de afaceri ale companiei ce reprezinta 10% din incasarile sale, adica cam 1,5 mld. euro.



O decizie oficiala asupra acestui caz se va lua peste cateva saptamani, aceasta incluzand compromisul Paris-Bruxelles.



Comisia spera ca asumarea conditiilor intelegerii sa determine Alstom in a ceda cel putin control egal asupra unei din cele doua afaceri principale ale sale - trenurile de mare viteza (TGV) si turbine - unui alt grup privat din acest sector. Un oficial al ministerului de finante francez a declarat ca afacerea nu presupune disparitia Alstom. "Vom vedea ce presupune acest parteneriat industrial peste patru ani, ceea ce inseamna foarte mult timp", a afirmat acesta. Monti crede ca a oferit succesorilor sai o putere mai mare in a opri viitoare implicari ale statului, desi nu a reusit sa blocheze aceasta posibilitate.



Prin interventia in salvarea Alstom, ministrul francez Nicolas Sarkozy urmeaza traditia guvernelor franceze de a sari in ajutorul marilor companii. Banii contribuabililor au mai fost folositi pentru a salva Credit Lyonnais SA, producatorul de armament Giat Industries, producatorul de calculatoare Grup Bull SA si Air France SA, afirma Bloomberg.



Conflictul legat de Alstom a inceput in august, atunci cand Franta si-a anuntat planurile de salvare a grupului fara a consulta Bruxelles-ul.



Printre probleme se numara cele 20.000 de locuri de munca ale companiei franceze producatoare de generatoare electrice, care ofera o cincime din cererea de electricitate a lumii si trenuri pentru retelele de metrou din Londra, New York si Singapore.



Planul de salvare, care ar putea fi aprobat in aceste zile de Comisia Europeana, va include o conversie in actiuni a unor obligatiuni de 300 milioane de euro detinute de stat, ceea ce va conferi Frantei un insemnat pachet de actiuni, o vanzare de actiuni in valoare de 1,2 miliarde de euro, precum si o transformare a datoriilor catre stat si banci in actiuni, pentru suma 1,2 miliarde de euro.



Alstom a raportat ca pierderea neta pentru anul fiscal incheiat la 31 martie a crescut la 1,84 mld. euro, de la nivelul de 1,43 mld. euro cu un an mai devreme iar vanzarile au scazut la 16,69 mld. euro, de la nivelul de 21,35 mld. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24