Business Internaţional

Cu Disney, Comcast vrea sa umple o forma fara fond

16.02.2004, 00:00 26



Vremea falimentelor, a declinului economic si a neincrederii investorilor a trecut, iar in locul acestora a venit era mega-fuziunilor. La aproape patru ani dupa ce AOL si Time Warner au pus bazele uneia din cele mai mari fuziuni a tuturor timpurilor, Comcast Corp., cel mai mare operator de televiziune prin cablu din Statele Unite, a inaintat o oferta surprinzatoare de preluare a trustului media Walt Disney Co. in cadrul unei tranzactii care evalueaza compania la 66 miliarde de dolari si include asumarea datoriilor.



Oferta nesolicitata a operatorului de cablu este probabil cea mai mare provocare de pana acum a lui Michael Eisner, presedinte si director executiv al imperiului Disney. Initiativa Comcast este pe cat de oportunista, pe atat de bine gandita. Brian Roberts, directorul executiv al operatorului de teeviziune prin cablu, a "lovit" in momentul in care Disney era intr-o pozitie vulnerabila. Rezultatele Disney din ultima vreme s-au aflat cu mult sub nivelul altor companii din sectorul media, iar disensiunile dintre membri consiliului de administratiei si Eisner au accentuat dezechilibrele din cadrul companiei. Cu toatea acestea, Eisner, cunoscut pentru tenacitatea sa, nu va renunta fara o lupta acerba.





Imperiul Comcast



Pentru Comcast, Walt Disney este o prada extrem de pretioasa. Brian Roberts, directorul executiv al Comcast, viseaza la un imperiu care sa integreze retele de cablu, productie de film, televiziuni si parcuri tematice. Comcast este insa o aparitie noua in lumea divertismentului, controland numai cateva canale TV prin cablu, precum E!, Golf Channel si Outdoor Life Network. Cu toate ca este cel mai mare operator de televiziune prin cablu din Statele Unite, Comcast nu are decat o treime din incasarile Walt Disney.



Istoria Comcast a inceput cu aproape jumatate de secol in urma, cand Ralph Roberts a facut primii sai pasi in televiziunea prin cablu, achizitionand o retea modesta de doar 1.200 de clienti in Tupelo, Mississippi. Pornind de jos, Comcast a crescut de-a lungul timpului prin achizitia treptata a mai multor retele locale de cablu si vanzand servicii tot mai complexe.



Multi ani mai tarziu, sub sefia lui Brian Roberts, fiul lui Ralph, compania si-a atins adevaratul potential, devenind o afacere prospera de miliarde de dolari si un nume de temut in domeniul media. Comcast ofera in prezent servicii de televiziune prin cablu unui sfert din locuintele din Statele Unite.



Visurile lui Brian Roberts au fost intotdeauna ambitioase, insa multe din ele au devenit deja realitate. Curajul si dorintele de expansiune i-au asigurat victoria de mai multe ori, cu toate ca adversarii cu care s-a confruntat s-au dovedit redutabili.



In vara anului 2001, Roberts a socat industria media cand a dorit sa cumpere operatiunile de televiziune prin cablu al companiei AT&T, un puternic grup american de telecomunicatii. Dupa o licitatie intens animata si o perioada de aproape un an de supraveghere din partea autoritatilor, Roberts a iesit victorios. In urma tranzactiei, Comcast si-a dublat numarul abonatilor pana la 20 de milioane, de doua ori mai mult decat cel mai apropiat rival, operatorul prin satelit DirecTV.



In 2003, Comcast a incercat sa puna mana pe activele de film si televiziune ale Universal, insa in cele din urma acestea au fost cumparate de General Electric.



Chiar daca nu va reusi sa achizitioneze Walt Disney, Comcast va fi cu siguranta in urmarirea altor tinte pe care sa le integreze in imperiul sau. Pentru Brian Roberts, viitorul nu poate fi decat promitator.





Povestea Disney



Cu mult timp in urma, Walt Disney declarase ca firma s-a "nascut dintr-un soricel." Pe buna dreptate, insa nimeni nu anticipa ca soricelul se va transforma, dupa decenii, intr-un colos media cu o valoare de zeci de miliarde de dolari.



Povestea companiei incepe in 1923, cand Walt si tatal sau Roy au pus bazele Disney Brothers Studio. O buna perioada de timp compania a fost cunoscuta in special pentru o serie de filme de desene animate, printre care s-au numarat Alba ca Zapada si cei sapte pitici, Bambi sau Cenusareasa.



Parcul de distractii Disneyland s-a deschis abia in 1955, cu 11 ani inainte ca Walt sa moara.



Mare parte din conglomeratul care exista in prezent - care include 11 parcuri de distractii, reteaua de televiziune ABC, canale precum ESPN, statii de radio, studiouri de film si muzica, nave de cruziera, si chiar echipa de hochei Anaheim Mighty Ducks - a fost creat sub conducerea lui Eisner, care a fost numit presedinte acum 20 de ani.



Compania a avut o perioada fasta la sfarsitul anilor 1980 si inceputul anilor 1990, reusindu-se revigorarea operatiunilor de film si desene animate. Perioada urmatoare a fost insa mai putin fericita. Disney a achizitionat in 1995 reteaua ABC pentru 19 miliarde de dolari, tranzactie care a deteriorat finantele si asa precare ale companiei. Desi a continuat sa deschida parcuri precum Euro Disney, Disney's California Adventure si Disney Studios Paris, acestea nu s-au dovedit a fi atat de rentabile pe cat se astepta.



Intre timp, Eisner a fost nevoit sa faca fata unor critici tot mai dure pentru modul in care conducea compania si pentru pachetele salariale foarte generoase pe care le primea.



Mai mult, in 2003, Roy Disney, nepotul fondatorului companiei, si-a dat demisia din functia de vicepresedinte si inceput campania de inlaturare a lui Eisner.



Anul trecut situatia a inceput sa se stabilizeze cat de cat in cadrul companiei. S-au inregistrat o serie de succese de box office atat cu productia proprie "Piratii din Caraibe" cat si prin distributia filmului realizat de Pixar "In cautarea lui Nemo".



Cu toate acestea, viitorul Disney este inca departe de fi optimist.





Ce vrea Comcast de la Disney



Oferta de preluare lansata de Comcast Corp. este ambitioasa, analistii din industrie sustinand ca o astfel de tranzactie ar avea efecte importante in sectorul divertismentului, telecomunicatiilor si televiziunii prin cablu. Prinntr-o eventuala fuziune, Comcast ar putea ajunge sa dispuna de o gama larga de produse si servicii, precum si de un sistem eficient de distributie. Operatorul numarul unu de televiziune prin cablu in SUA ar putea fi aprovizionat cu productii Disney, pe care le va oferi publicului prin canalele de televiziune ABC si ESPN. "Ca si cum o companie de distributie a produselor petroliere isi cumpara un camp petrolier", spune un analist din New York.





Probleme legale



Chiar daca va obtine acordul Walt Disney privind o viitoare fuziune, Comcast va trebui sa se confrunte cu legislatia antitrust si cu alte provocari legislative. Asemanator altor fuziuni de renume dintre giganti media, afacerea Disney-Comcast va " naste riscul diminuarii competitiei pe piete atat de sensibile precum cea a informatiilor si divertismentului," a comentat un senator american.



Achizitionand reteaua ABC a Disney, Comcast, care are 20 de milioane de abonati, va opera in multe din orasele americane o retea de cablu (poate singura) si cateva posturi de televiziune, situatie interzisa in trecut de autoritatile americane.
gabriel.taranu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO