Business Internaţional

Cum fac bani din internet cele mai importante ziare de business

Cum fac bani din internet cele mai importante ziare de business

FOTO: Reuters

07.04.2010, 00:00 64

Rupert Murdoch, miliardarul ce sta in spatele gigantului mediaNews Corp. a castigat intotdeauna pariurile importante. In 2007si-a propus si a reusit sa cumpere compania Dow Jones, publisherulcelui mai influent cotidian de business, The Wall Street Journal(WSJ). Ziarul era in octombrie 2009 pe prima pozitie in topul celormai citite ziare din SUA, cu un tiraj de 2,1 mil. copii, si 400.000de abonamente pentru continutul online. Acum, Murdoch lanseaza onoua provocare: vrea ca ziarele sa nu mai dea stiri gratis peinternet. El a anuntat de curand ca va impune o taxa pe continutulonline pentru doua ziare din portofoliul companiei pe care oconduce, The Times si The Sunday Times, dupa ce a aplicat aceeasistrategie in cazul WSJ incepand cu 2008. Iar ideea sa a fost repedeluata in considerare de alti publisheri.

Care este reteta succesului?

Cotidianul britanic Financial Times (FT) este un adevarat modelin acest sens. La aniversarea de 15 ani a site-ului publicatiei,intr-o perioada de recesiune, Financial Times a reusit sa obtinaprofit, scrie The Guardian. Cum a reusit sa faca acest lucru, in conditiile in carecriza a subtiat drastic principala piata a cotidianului, si anumeangajatii din sectorul financiar din intreaga lume, catre care merg70% din cele 390.000 de exemplare zilnice? Raspunsul la aceastaintrebare ar putea salva multe alte ziare in cautare de solutiimiraculoase pentru a se mentine pe piata.

Daca e bine, vrem si noi

Publisherii ziarelor rivale analizeaza strategia de business acelor de la Financial Times, strategie care cuprinde abonamentepentru continutul online, majorarea pretului la abonamente si apretului editiei tiparite, si se intreaba daca este vorba de osolutie universal valabila.

Exista chiar discutii potrivit carora FT ar fi descoperitsecretul profitabilitatii eterne.

"Daca este sa analizam veniturile pe care le generam dincontinut in prezent, nu exista niciun motiv pentru a crede ca FT armai putea trece pe pierdere vreodata", potrivit unui purtator decuvant al ziarului.

Ce s-a schimbat din momentul in care dublul soc reprezentat decriza dot-com si atentatele teroriste din septembrie 2001 a facutca FT sa inregistreze o pierdere operationala de 41 mil. liresterline?

Potrivit analistilor financiar si unor angajati din cadrulziarului, secretul il constituie o potiune magica alcatuita dintrei elemente: majorarea semnificativa a pretului pe care cititoriiil platesc pentru a citi materialele, veniturile din advertisinggenerate de site-ul ft.com si nu in ultimul rand veniturile adusede revista The Economist, in cadrul careia ziarul detine 50%.

Incepand cu anul 2007, costul unei editii de print a FinancialTimes s-a dublat la 2 lire sterline (2,25 euro). In aproximativtrei ani costul unui abonament standard pentru continutul online alziarului a crescut de la 65 de lire sterline (73 de euro) la peste170 de lire sterline (191 de euro). Veniturile din publicitategenerate de ft.com cu ajutorul celor 11,4 mil. utilizatori unici nutrebuie nici ele neglijate, ajungand la aproape 30 mil. lire (33,7mil. euro) pe an, potrivit unei surse apropiate. Baza de clienti aFT este relativ mica daca este sa o analizam in comparatie cu cea acotidianelor rivale precum The Guardian care in februarie a avut29,8 milioane de vizitatori unici sau Times Online cu 22,9 milioanede utilizatori unici luna trecuta. Diferenta este aceea ca FT aimpus taxa pentru continutul online, in timp ce alte publicatiiabia acum se indreapta in aceeasi directie.

In 2009 FT numara 90.000 de abonati persoane fizice, care auplatit in medie 150 de lire sterline. Astfel cotidianul a obtinutnumai de pe acest segment venituri de 13,5 mil. lire sterline.Acestora li se adauga si 37.000 de abonati corporate. In pofidacrizei financiare, FT nu a pierdut teren, ba mai mult, in decembrie2009 numarul abonatilor, ajuns la 127.000, crescuse cu 15%, iarsuma obtinuta de ziar din abonamente a urcat cu 43%.

Este taxarea o solutie universal valabila?

Intr-o lume a vitezei si a banilor rapizi, informatiilefinanciare sunt insa la mare pret si au in continuare posibilitateasa prabuseasca actiuni, sa ridice sau sa coboare companii sau sadestabilizeze guverne. The Wall Street Journal, principalul rivalal FT pe segmentul financiar, a optat pentru o strategie debusiness similara celei a cotidianului britanic. Astfel, incepandcu luna mai 2008, cotidianul cu acoperire mondiala a impus unabonament anual in valoare de 119 dolari (88,6 euro) pentru ceicare nu aveau abonament la editia de print, dar care doreau sa aibaacces la stiri prin intermediul internetului. In prezent, unabonament pentru continutul online al WSJ costa 78 de euro. Chiarsi in conditii de criza ziarul a reusit sa isi pastreze clientii,ba mai mult, sa ajunga cel mai citit ziar din SUA. Aceasta evolutiese poate datora si faptului ca potrivit cotidianului, in 2005 60%dintre cititorii erau manageri de top, cu un venit mediu de 191.000de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO