Business Internaţional

De la comunism la egoism

04.06.2003, 00:00 15



In spatele mastilor de protectie contra virusului pneumoniei atipice se ascund aceleasi fete care stau in spatele industriei cosmetice din China, care a devansat, ca ritm de crestere produsul intern brut al tarii, in ultimii cinci ani.



O data cu cresterea veniturilor in China, cresc si cheltuielile pentru infrumusetare si ingrijire personala. O adolescenta de 23 de ani poate cheltui si 100$ lunar, mai mult de jumatate din salariul sau, pe produse de frumusete.



Pierderea parului si a banilor..



Una dintre afacerile care au prosperat de pe seama acestei frenezii a cheltuielilor pe cosmetice si tratamente de infrumusetare este firma Zhangguan 101, care produce si distribuie in toata tara o lotiune tonica impotriva caderii parului. Pana acum, Zhangguan 101 a tratat 10 milioane de scalpuri din 1978, cand a demarat afacerea, si de atunci a crescut frecventa problemelor de pierdere a parului in randul chinezilor. Explicatia succesului sau sta in economie si egoism.



"Acum, stimulati de cresterea economica, standardele de viata ale chinezilor se imbunatatesc", spune Li Qide, manager al unui salon de ingrijire Zhangguan 101. "Oamenii sunt mai constienti de aspectul lor exterior si astfel produsele cosmetice sunt mai cautate acum".



Noua generatie din China cheltuie sume substantiale din venituri pe produse de frumusete, deorece cred ca un aspect fizic placut le poate aduce o slujba mai buna. In prezent, in China 20 de milioane de oameni muncesc pentru a-si infrumuseta semenii, si in industria frumusetii prospera circa 1,2 milioane de firme si saloane cosmetice.



Cel mai bine se vand produsele cosmetice, care au crescut spectaculos de la vanzari de 500 milioane de dolari in 1990, la 3 miliarde de dolari in prezent, si se estimeaza ca pana in 2010 se va depasi pragul de 8 miliarde dolari.



Brandurile globale profita



Stimulate de promisiunile de profit, brandurile globale iau cu asalt China, adjudecandu-si partea leului din piata de produse cosmetice de larg consum, care, conform analistilor, va deveni cea mai mare de acest gen din lume, in urmatorii zece ani.



Noii veniti investesc in francize care au avantajul unor nume deja consacrate in intreaga lume, iar castigurile sunt enorme. Franciza pentru deschiderea unui butic Avon costa 25.000 $, iar cifra de afaceri in primele zece luni este, conform CNN/Money, de 80.000$. Aceasta oportunitatea de investitii este un cadou din partea guvernului de la Beijing care a interzis in 1998 vanzarea directa, procedeu ce sta la baza retelei Avon. Astfel, pentru a ajunge la consumatorii chinezi, Avon si-a creat o retea de 5.000 de magazine in sistem de franciza care au adus in 2002 venituri din vanzari de 128 milioane dolari.



Cererea coplesitoare pentru medicamente anti-SRAS a crescut costul ingredientelor de baza provenite din China cu pana la 200%, sufocand productia interna. In plus, statul a impus o limita superioara a preturilor de desfacere, astfel incat producatorii chinezi nu au nici o sansa inpentru a concura cu gigantii straini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels