Planificarea şi achiziţia de bilete pentru călătorii care combină mijloace diferite de transport pot fi foarte dificile pentru cei care călătoresc în UE. Pentru a compara diferite opţiuni, mulţi recurg la servicii digitale.
O nouă iniţiativă la nivel de bloc ce urmează să intre în vigoare în luna iunie are drept obiectiv o integrare mai bună a transportului public şi serviciilor de transport feroviar pentru un transport multimodal de pasageri simplificat.
În acest context, o dezbatere aprinsă a izbucnit între companiile de transport feroviar şi platformele independente de ticketing, scrie Euractiv.
Ambele părţi încearcă să influenţeze Comisia Europeană înaintea lansării iniţiativei privind serviciile de mobilitate digitale multimodale (MDMS).
Conform iniţiativei, călătorii vor putea vizualiza o gamă de opţiuni de călătorie pentru a ajunge la destinaţie, de la zboruri, la călătorii cu autobuzul şi călătorii transfrontaliere pe calea ferată. Pe lângă preţ şi durată, pasagerii vor fi informaţi şi cu privire la amprenta de carbon a fiecărui mod de transport.
Menită iniţial să înlesnească rezervarea de călătorii cu trenul pe distanţe lungi, iniţiativa a fost extinsă pentru a include o gamă mai largă de opţiuni de călătorie.
Robin Loos, ofiţer de transport sustenabil în cadrul organizaţiei BEUC, a declarat că iniţiativa are potenţialul de a îmbunătăţi foarte mult actualul sistem de rezervare pentru trenuri pe distanţe lungi, pe care îl descrie ca fiind „de coşmar“.
După ani de dezbateri privitoare la modalităţile de încurajare a călătoriilor mai sustenabile, Loos consideră noua iniţiativă drept un „câştig pentru consumatori“.
Companiile de transport feroviar din UE critică însă iniţiativa ca fiind exagerat de favorabilă platformelor digitale, argumentând că părţi din aceasta le subminează operaţiunile.
Comentariile privind starea precară a sistemului de rezervare a călătoriilor pe calea ferată au fost respinse de către Alberto Mazzola, director executiv al CER, o importantă asociaţie din sectorul feroviar.
De cealaltă parte, asociaţiile care reprezintă platformele de booking susţin că iniţiativa este una revoluţionară.
Emmanuel Mounier, secretar general al uneia dintre acestea, Travel Tech, a declarat că firmele de transport feroviar sunt vinovate pentru barierele ce stau în calea îmbunătăţirii sistemelor de ticketing.
Dezbateri aprinse au existat şi înaintea prelungirii cu zece ani, până în 2032, a serviciilor gratuite de roaming în UE.
Ţările UE au făcut presiuni pentru măsuri favorabile furnizorilor telecom, cea mai mare parte a acestora fiind foste monopoluri de stat, în timp ce legislatorii UE sunt în mod tradiţional mai sensibili la interesele consumatorilor.