Business Internaţional

Dieter Zetsche, noul director executiv al DaimlerChrysler, este un adevarat show-man

21.11.2005, 18:49 26

Dieter Zetsche nu reprezinta doar unul dintre cei mai puternici oameni din industria auto mondiala, scrie International Herald Tribune. El este totodata o figura excentrica care s-a remarcat recent, cu ocazia lansarii unui nou model, prin felul sau neconventional de a se comporta.

Cand s-a intors in aceasta toamna in tara sa natala, Germania, dupa aproximativ cinci ani petrecuti la carma grupului Chrysler, Zetsche considera ca vremea pentru astfel de amintiri a trecut. Totusi, inginerul in varsta de 52 de ani tocmai fusese promovat pe pozitia de presedinte la DaimlerChrysler, indiscutabil cel mai prestigios post in cadrul corporatiei germane.

Dar atunci Dieter Zetsche a aparut pe scena Salonului Auto de la Frankfurt din septembrie, catarat pe un model Jeep Commander, fiind imbracat cu o haina de piele si purtand pe cap o sapca de baseball. Apoi, germanul a dat nastere unui show care se pare ca va continua.

"Aceasta intamplare se potriveste foarte bine cu propriul meu caracter", a declarat Zetsche despre inclinatia sa pentru a interpreta pe o scena." Stilul meu este unul singular. Acesta ma reprezinta si nu voi schimba nimic in aceasta privinta."



10 procente de bucurie

Nici actionarii grupului Daimler Chrysler nu vor dori sa-l schimbe pe Zetsche, judecand dupa reactia entuziasmanta a acestora la aflarea vestii din aceasta vara cum ca il va inlocui pe Jurgen Scrempp de la inceputul lui 2006. In ziua in care acast anunt a fost facut public, valoarea actiunilor grupului a crescut cu 10 procente, cea mai mare crestere inregistrata intr-o singura zi din ultimiii sase ani.

Schrempp este omul care a transformat Daimler-Benz prin ahizitia Chrysler, in valoare de 36 de miliarde de dolari (30 de miliarde de euro).

O data cu aceasta mutare, valoarea de piata a companiei a scazut cu 46%, pe fondul pierderilor inregistrate de divizia americana si a retragerilor de masini de pe piata cu care s-a confruntat grupul Mercedes.

O parte a analistilor si a presei germane l-au vazut atunci pe Zetsche ca fiind salvatorul uneia dintre cele mai productive , dar in acelasi timp problematice companii din Germania.



Chrysler a ajuns rege in Detroit

Acum, cand Zetsche se pregateste sa preia carma, acesta ne ofera o imagine a modului in care va conduce DaimlerChrysler, un colos transatlantic cu vanzari ce depasesc 200 de miliarde de dolari si mai mult de 384.000 de angajati in intreaga lume. Acesta este un stil care se datoreaza indeosebi anilor petrecuti in Detroit, unde a ridicat Chrysler pe pozitia de cel mai puternic membru al grupului.

Acesta a preluat conducerea companiei germane dupa o perioada in care a revitalizat vanzarile diviziei americane Chrysler si a castigat mai mult din cota de piata impotriva rivalilor de la General Motors si Ford.

In momentul anuntului care spunea ca va prelua conducerea diviziei germane, Dieter Zetsche a reiterat obiectivele stabilite de predecesorul sau, si anume generarea unui profit operational de 7% pana la inceputul anului 2007.

Pe fondul procesului de refacere a modelelor, a unui euro mai puternic si indeosebi din cauza pierderilor suferite din vanzarea brandului Smart, profiturile Mercedes au cunoscut un trend descendent.

Grupul DailmlerChrysler are in jur de 160.000 de angajati numai in Germania si mai mult de 385.000 in intreaga lume. Grupul Mercedes include brandurile Mercedes-Benz, Smart si limuzinele Maybach.



Avantaj BMW

In acest an, Mercedes si-a pierdut statutul de cel mai mare producator de masini de lux in fata germanilor de la Bayerische Motoren Werke (BMW).

Vanzarile de vehicule vor spori anul acesta conform oficialilor DaimlerChrysler. Compania estimeaza ca cererea pentru autoturisme in Europa de Vest se va caracteriza printr-o "usoara scadere", iar in Statele Unite se va mentine "pozitiva".

Camionetele reprezinta un alt segment productiv pentru DaimlerChrysler datorita cresterii cererii pentru astfel de modele din America de Nord si de Sud. Aceasta unitate care produce branduri Freightliner, Mercedes-Benz si Western Star asteapta sa inregistreze profituri record in acest an.

"Chrysler nu este o companie mica, insa este condusa precum una de aceasta marime", a declarat Zetsche intr-un interviu acordat in cursul saptamanii trecute.

"In Germania, se petrece prea mult timp la intalniri, iar acest lucru nu produce intotdeauna aceleasi rezultate. Aceste obiceiuri vor fi schimbate."

Transplantul unei astfel de culturi corporatiste sediului din Stuttgart al grupului DaimlerChrysler va insemna nivelarea structurii manageriale a companiei si modificarea sistemului ierarhic care face ca administratia sa semene cu un minister.



Nu e mare diferenta intre nemti si americani

Discrepanta culturala dintre germani si americani este exagerata, aminteste Zetsche.

La Chrysler, isi amintese acesta ca in momentul sosirii "lumea de acolo a ramas surprinsa ca nu eram un tip teapan si greu de abordat".

Totusi, Zetsche considera ca exista diferente in felul in care americanii si germanii fac afaceri, mai ales din punctul de vedere al vitezei cu care se iau deciziile.

Pentru prima data dupa fuzionarea companiilor Daimler-Benz si Chrysler, o companie membra va avea un sef cu experienta in ambele stiluri de administrare a afacerilor: cel american si cel german.

"Zetsche este candidatul ideal pentru aceasta pozitie", a declarat Adam Jones, un analist al Morgan Stanley din Londra, care a ridicat recent nivelul estimarilor pentru vanzarile companiei."

In sfarsit, veti avea o echipa manageriala integrata, cu un picior in Auburn Hills, Detroit, si cu celalalt in Stuttgart", a adaugat acesta.

Euforia cu care a fost intampinata promovarea lui Dieter Zetsche a fost egala cu usurarea sfarsitului erei Schrempp. In momentul in care arhitectul contopirii DaimlerChrysler, Schrempp, in varsta de 61 de ani, a sugerat ca va parasi compania cu doi ani inainte de expirarea contractului, presedintele Consiliului de Supraveghere, Hilmar Kopper, nu a adus nici o obiectie acestei decizii.



Ispitit de Ford

Kopper si-a manifestat temerea ca in cazul in care nu i se va propune pozitia de presedinte lui Dieter Zetsche, acesta va fi ispitit de cei de la Ford Motor, care tocmai isi manifestasera acest interes.

Totusi, ascensiunea lui reprezinta mai mult decat un succes al unui reprezentant al noii generatii. In acest sens, aceasta reprezinta o noua ocazie acordata celor de la DaimlerChrysler de a pune la odihna cateva dintre fantomele care au bantuit compania dupa fuzionare - reprezentanti ai conducerii care au crezut ca aceasta contopire reprezinta de fapt o cucerire germana.

Cu toate acestea, DaimlerChrysler va fi controlata din Stuttgart. Insa trei dintre cei zece membri ai consiliului administrativ sunt executivi din America de Nord, fata de unul singur cat era anul trecut. Thomas LaSorda, succesorul lui Zetsche la Chrysler, este canadian.

Mentalitatea este mult mai importanta decat alcatuirea conducerii.

Zetsche este cel mai proeminent mebru al noii generatii de directori executivi care s-au dezvoltat in Statele Unite.



Copiii globalizarii

De asemenea, Wolfgang Bernhard, fost adjunct al lui Zetsche, s-a intors acasa pentru a incerca sa reduca costurile celor de la Volkswagen. Kopper, care a ocupat si pozitia de director executiv al Deutsche Bank, ii caracterizeaza pe cei doi ca fiind "copiii globalizarii".

Perioada petrecuta de Zetsche la Chrysler a reprezentat pentru acesta o pregatire profesionala cruciala, conform opiniei lui Kopper. Acesta remarca ca Zetshe a revigorat practic compania Chrysler, prin renuntarea la mai mult de 40.000 de locuri de munca fara a dezmembra compania.

Intrebarea este daca va reusi sa implementeze aceleasi metode si in Germania, unde legile de protectie a salariatilor sunt deosebit de rigide, iar sindicatele de munca sunt inca o forta puternica.

In septembrie, Zetsche a anuntat ca va renunta la mai mult de 8.000 de locuri de munca din cadrul diviziei germane Mercedes, DaimlerChrysler va incerca sa atinga acest obiectiv prin decizii voluntare din partea salariatiilor de a parasi compania. In cazul in care aceasta strategie nu va da roade, angajatii care urmeaza a fi disponibilizati vor primi pachete de pensii mai mari, si totodata saptamana de munca se va reduce, iar nivelul salariilor va fi mult mai scazut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO