Business Internaţional

Din cauza măsurilor de austeritate nu se mai toarnă asfalt în Europa de Est

Din cauza măsurilor de austeritate nu se mai toarnă asfalt în Europa de Est

Autor: Catalina Apostoiu

19.09.2010, 23:57 25

În regiunea rurală estică a Cehiei, locuitorii orăşelului FrydekMistek credeau că vor avea parte în sfârşit de noul drum la carerâvnesc de 14 ani, scrie Bloomberg. Conform planurilor, urmau săfie cheltuite 234 de milioane de dolari (180 mil. euro) pe ocentură pentru cele 45.000 de camioane şi autovehicule care trec înfiecare zi prin oraşul cu o vechime de 700 de ani. Proiectul,aprobat la nivel local în anul 2006 şi programat să fie lansat înmai puţin de doi ani, face acum parte dintr-o serie de proiecte deinfrastructură din Europa de Est care ar putea fi amânate din cauzarestricţiilor de ordin bugetar.
"Dacă nu va fi găsită o soluţie legată de transport, oraşul va muripur şi simplu", a declarat viceprimarul Petr Cvik în cadrul unuiinterviu. În timp ce acesta vorbea, centrul oraşului era blocat deautovehiculele de la o fabrică a Hyundai Motor.

Proiectele de infrastructură, primele la care serenunţă
Guvernele ţărilor din întreaga Europă pun în aplicare o serie demăsuri de austeritate după ce temerile investitorilor privitoare ladeficitele bugetare au generat o criză a datoriilor suverane laînceputul acestui an.
În Irlanda, salariile angajaţilor din sectorul de stat au fostreduse cu 13%. Spania pregăteşte cel mai drastic buget din ultimii30 de ani, în timp ce reducerile salariale din Grecia au condus lao scădere anualizată de 25% a cheltuielilor consumatorilor întrimestrul al doilea. În Europa fostă comunistă, proiectele deinfrastructură sunt îngheţate.
Ministrul ceh al transporturilor, Vit Barta, a purtat negocieri cuo serie de constructori pentru reducerea costurilor de construcţiecu 2,5% pentru proiectele de drumuri contractate şi cu 5% pentruproiectele de cale ferată. În condiţiile actuale de piaţă,construcţia tuturor drumurilor şi căilor ferate noi avute în vederear dura 100 de ani, a declarat ministrul.
"A trebuit să mă comport ca un om de afaceri dur şi au existatconcesii de ambele părţi", a declarat Barta. "Următorul paspriveşte definirea priorităţilor pe care le avem imediat ceguvernul se va decide asupra unui cadru de investiţii", a adăugatministrul.
Firma Skanska, cu sediul în Stockholm, cel mai mare constructor alSuediei, poartă consultări cu avocaţi în legătură cu contracte careau fost semnate şi continuă negocierile cu clientul, a declaratLucie Novakova, purtătoare de cuvânt a diviziei din Cehia acompaniei.

Eurovia şi-ar putea reduce forţa de muncă
"Este o decizie politică şi va trebui să ne adaptăm", a declaratMartin Borovka, director executiv al diviziei din Cehia a Eurovia,o subsidiară a companiei franceze Vinci. "Vom operadisponibilizări, ne vom reduce toate costurile şi nu vom mai faceachiziţii", a adăugat Borovka.
Guvernul bulgar a suspendat lucrările de construcţie a uneiautostrăzi de la Sofia către Varna, oraşul de la Marea Neagră, pânăîn anul 2012. Decizia acestuia ar putea afecta turismul din zona decoastă, în condiţiile în care drumul de 350 de kilometri dinsprecapitală este parcurs în prezent într-o zi.
România a stopat lucrările de construcţie în acest an, după ce aconstruit numai 40 de kilometri de autostradă anul trecut.Autorităţile din Ungaria ar putea reduce dimensiunile proiectelorde infrastructură, potrivit ministerului ungar al economiei.
Codaşi la capitolul drumuri de calitate
Cehia se numără printre cele 10 state fost comuniste care au aderatla Uniunea Europeană în ultimii şase ani şi a primit bani europenipentru modernizarea legăturilor de transport datând din erasovietică. Ţara s-a poziţionat pe locul 79 în cadrul unui studiu alForumului Economic Mondial privitor la calitatea drumurilor.Polonia a ocupat poziţia 127, în timp ce Un­garia s-a clasat a64-a. Singapore a ocupat poziţia de lider, urmată de Franţa.Germania şi Austria au ocupat poziţiile patru şi respectivşase.
Ţările din fostul bloc de est au alocat 1,9 procente din ProdusulIntern Brut com­binat pentru sectorul transporturilor în anul 2008,în creştere de la 1 procent în anul 2002, potrivit datelorInternational Transport Forum, un grup de cercetare afiliatOrg­ani­za­ţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare dinParis.
"După căderea comunismului s-a înregistrat o puter­nică dezvoltarea sectorului construcţiilor, iar com­pa­niile din acest sector auprofitat din plin de acest lucru", declară Ales Michl, analist încadrul Raiffeisen­bank din Praga. "Acum nu mai sunt fonduri".
Primul-ministru ceh Petr Necas a îngheţat cheltuieli în valoare de10,2 miliarde de coroane (410 milioane de euro) în acest an pentrua putea aduce de­fi­ci­tul bugetar la nivelul de 3% din ProdusulIntern Brut până în anul 2013.
În Ungaria, cea mai îndatorată membră estică a UE, măsurile deauste­ritate adop­tate de guvern includ reduceri de cheltuieli învaloare de 543 de milioane de dolari.
Bulgaria şi România, cele mai sărace membre ale Uniunii Europene,depun de asemenea eforturi în vederea reducerii deficitelor lorbugetare. Slovacia va trebui să-şi diminueze deficitul bugetar cumai mult de jumătate, de la 7% din PIB pentru a se conformaregulilor din zona euro.
"Construcţiile sunt în continuare prioritatea noastră, însă soluţiatrebuie să fie avantajoasă şi pentru societate", a declaratministrul slovac al transporturilor, Jan Figel, pe 7 septembrie."Sunt conştient că sunt în joc locuri de muncă, însă nu mai putemcontinua să construim în acest ritm", a adăugat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO