Business Internaţional

Din Praga până în Barcelona, Atena şi Amsterdam, turismul de masă a devenit un monstru

Din Praga până în Barcelona, Atena şi Amsterdam,...

Autor: Catalina Apostoiu

16.04.2024, 22:36 2147

Piaţa Spaniei din Sevilla este de aproape un secol una dintre atracţiile majore ale oraşului spaniol, însă cele câteva mii de vizitatori din întreaga lume care se îmbulzesc aici în fiecare zi ar putea fi obligaţi în curând să plă­tească pentru acest privilegiu, banii strânşi de pe urma introducerii unei taxe de intrare urmând a fi folosiţi pentru întreţinerea sa.

Primarul oraşului Jose Luis Sanz a ţinut să sublinieze că localnicii şi vizitatorii din provincia Andalucia nu vor fi nevoiţi să plătească.

Mulţi locuitori au criticat însă sche­ma, însă criticile au fost majo­ri­tar că aceasta va fi complicat de ad­mi­nistrat şi nu foarte eficientă. Mult mai bine, au spus mulţi localnici, ar fi să se introducă o taxă turistică pentru toţi vizitatorii din Sevilla. „Turismul de masă“, a declarat unul dintre lo­cal­nici, „ne distruge oraşul“.

Este un refren auzit în oraşe isto­rice din întreaga Europă, din Praga până în Barcelona, din Atena până în Amsterdam, notează The Guardian. Turismul de masă, promovat de con­siliile municipale avide după lichidi­tăţi de la crahul din 2008 şi alimentat de zboruri ieftine şi închirieri online de camere, a devenit un monstru. După ce s-a prăbuşit în timpul pandemiei, nu­mărul turiştilor este în creştere pu­ternică din nou, de aşteptat să devan­seze nivelurile prepande­mice în aceas­tă vară. Numărul locurilor în zborurile companiilor aeriene low-cost din Europa, care a atins 500 de milioane în 2019, ar putea trece de 800 de mili­oane în 2024.

Cele mai populare destinaţii de city break găzduiesc acum 20 sau mai mulţi vizitatori pentru fiecare local­nic. Soluţiile nu sunt simple însă. Un echilibru delicat trebuie atins între veniturile de care este multă nevoie şi joburile generate de turism şi cali­ta­tea vieţii localnicilor; între gestio­narea turismului şi descurajarea sa.

O strategie pe care Sevilla ar putea-o adopta este perceperea unei taxe pentru marile atracţii. Din ia­nuarie, vizitatorii străini ai Hagia Sophia din Istanbul plătesc 25 de euro pentru privilegiu. Veneţia este atât de asaltată de vizitatori, încât a introdus o taxă de intrare pentru în­tre­gul oraş, cuprinsă între 3 şi 10 euro. Parisul aproape şi-a triplat ra­tele taxelor pentru turişti. Unele lo­curi lansează campanii de informare pentru a gestiona fluxu­rile de turişti.

Franţa, unde 80% din vizite sunt concentrate în 20% din ţară, derulează în această primăvară o campanie de 1 milion de euro prin care-i îndeamnă pe turiştii locali şi străini să viziteze şi alte locuri mai puţin renumite.

În Grecia, pentru a face faţă unui influx de turişti aşteptat să crească odată cu revenirea pieţei asiatice, autorităţile au anunţat că politicile de gestionare a mulţimilor testate de pilot la Acropole în septembrie vor fi extinse şi în alte locaţii.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO