Business Internaţional

Europenii prefera sa suporte preturile mari ale combustibililor si sa renunte la vacante si cadouri decat sa se lase de condus

08.09.2008, 14:32 23

Cu toate acestea, expertii in transporturi cred ca multi europeni, din necesitate, obisnuinta sau placere, s-au dovedit extrem de fermi pe pozitie in a tine piept costurilor suplimentare pe care le presupune condusul, scrie International Herald Tribune.
Intrebarea care apare in aceste conditii aste cat de eficienta este masura de a ridica preturile la carburanti in incercarea de a reduce emisiile de dioxid pana la anumite valori.
Preturile combustibililor au determinat unii oameni sa foloseasca mai putin masina, vanzarile de benzina pierzand in Italia 10% fata de anul trecut. Achizitiile de automobile sport cu consum ridicat au scazut dramatic pe vechiul continent la fel cum se intamplase si in Statele Unite.
Dar exista putine semne care sa indice faptul ca europenii renunta la sofat in numar mare, masura pe care ecologistii o considera necesara pentru atingerea tintelor privind emisiile de noxe. United Nations Intergovernamental Panel on Climate Change crede ca este crucial sa se atinga aceste tinte daca lumea vrea sa previna cele mai grave pagube pe care incalzirea globala le poate provoca, insa companiile din industria inchirierilor de masini afirma ca afacerile lor au prosperat vara aceasta.
Multi consumatori par dispusi sa stranga punga, dar nu in ceea ce priveste cheltuielile cu combustibilii. Ei prefera sa renunte la vacante, filme, chiar si la cadouri aniversare - inainte de a renunta sa conduca.
"Nu se observa schimbari majore la tipul de masini pe care oamenii le cumpara, insa sunt foarte surprins de lipsa de reactie", a marturisit Peter Jensen, un expert in transporturi de la Agentia Europeana pentru Mediu. "Am sperat ca aceste preturi vor reduce numarul de masini de pe strazi, insa oamenii rezista scumpirilor mai bine decat am sperat noi".
Desi vanzarile de masini noi atat in Europa cat si in Statele Unite au coborat anul acesta, numarul de masini per persoana a continuat sa creasca, in parte deoarece multi oameni au mai mult de o masina, conform rapoartelor OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica).
Partial din cauza preturilor ridicate la carburanti, masinile europene sunt deja de departe mai eficiente decat cele vandute in SUA.
Noile masini europene consuma in medie aproximativ 6 litri de carburant la 100 km, sau un galon pentru 40 mile, valorile dublandu-se in Statele Unite.
Cu toate acestea, emisiile totale de dioxid de carbon de la toate formele de transport sunt in crestere in Europa. Ele sunt cu aproape 25% mai ridicate astazi decat erau in urma cu 20 de ani, in acelasi timp observandu-se o scadere a acelora provenind din industrie pentru aceeasi perioada.
Uniunea Europeana si-a asumat angajamentul sa reduca emisiile totale de dioxid de carbon cu cel putin 20% pana in 2020, si chiar cu 50% pana in 2050. Pentru a indeplini aceste teluri, regiunea va trebui sa reduca emisiile produse de automobile, in principal prin modificari aduse designului, tipului de combustibil, controlului traficului si obiceiurilor din timpul sofatului.
"Credem ca dioxidul de carbon emis de masinile personale trebuie redus de o maniera holistica, toate sectoarele aducandu-si propria contributie - nu se preteaza unei actiuni singulare", a spus Ivan Hodac, secretarul general al Asociatiei Producatorilor Europeni de Automobile cu sediul la Bruxelles. El a afirmat ca daca exista o cooperare fructuoasa, s-ar putea vorbi de reduceri de pana la 25% in urmatorii cinci pana la sapte ani.
Industria investeste masiv in imbunatatirea eficientei utilizarii combustibilului, precum si in crearea unor hibrizi si a unor vehicule ce se bazeaza pe consumul de energie alternativa precum energie electrica si hidrogen, a mai adaugat Hodac. Pentru aceste schimbari vor fi necesari cel putin cinci ani pentru a putea fi aduse pe piata, si nu vor rezolva singure problema emisiilor.
"Toata lumea pune intreaga presiune pe umerii producatorilor, si noi ne indeplinim atributiile", a spus el. "Insa si ceilalti ar trebui sa faca acelasi lucru; nu s-au realizat progrese prea mari in legatura cu sofatul sau imbunatatirea infrastructurii". Pentru indivizi, a reduce emisiile ar putea implica orientarea catre vehicule mai eficiente, utilizarea transportului in comun sau a bicicletelor, condusul la viteze cat mai eficiente din punct de vedere al consumului de carburanti si evitarea calatoriilor in zonele aglomerate.
In urma cu ceva ani, Olanda a instituit un program pentru promovarea unui astfel de comportament, reusind sa obtina o reducere modesta a emisiilor.
Studiile recente au aratat ca o crestere a preturilor la carburanti ar trebui combinata cu interventii guvernamentale menite sa forteze schimbari de durata in randul alegerilor pe care oamenii la fac in domeniul transportului.
Phil Goodwin, un profesor pentru politici in domeniul transportului la o universitate din Anglia, a afirmat ca cercetarile arata ca o crestere de 10% a preturilor pentru carburantii vehiculelor cu motor a condus la o scadere cu 6-7% a consumului de combustibil in ultimii cinci ani, deoarece oamenii conduc mai putin si isi schimba masinile pentru unele mai eficiente din punct de vedere al consumului.
"Pretul apare ca o metoda eficienta de a influenta comportamentele", spune Goodwin. "Cu toate acestea, pretul de unul singur nu castiga aprobarea si sprijinul popular. Trebuie sa fie integrat intr-un pachet ce cuprinde o varietate de politici eficiente, incluzand promovarea transportului in comun, a mersului pe jos sau pe bicicleta".
In studiile realizate pentru guvernul britanic anul trecut, Ben Lane, un consultant pe probleme de transport din Londra, a descoperit o "prapastie adanca" intre atitudinea oamenilor fata de mediul inconjurator si bunavointa acestora de a-si schimba comportamentul in ceea ce priveste sofatul.
Costurile pe care le implica cumpararea si utilizarea unei masini "sunt factori cu impact redus", dar necesari pentru a determina oamenii sa reduca emisiile de gaze provocate de propriile autovehicule, a spus el. Sunt mai eficiente legile care percep taxe de la conducatori, in functie de emisiile estimate ale vehiculelor lor. In urma cu cativa ani, la Londra s-a instituit o "taxa pentru aglomeratie", aplicata vehiculelor traditionale ce patrundeau in centrul orasului, hibrizii si masinile electrice fiind scutite de la plata acesteia. Acum, in aceasta zona se regaseste cel mai mare numar de vehicule bazate pe un consum de energie alternativa din tara, a spus Lane.
Rezistenta la schimbarea comportamentului privind sofatul reflecta in parte probleme practice in orase precum Los Angeles si Roma, unde transportul in comun nu este foarte dezvoltat. Intr-un moment in care pretul combustibilului era scazut, oamenii cumparau case si acceptau slujbe in locatii ce necesitau o masina. Mallurile si birourile sunt adesea construite in zone unde terenul este ieftin si sunt putine optiuni in ceea ce priveste transportul in comun.
Mai mult, unii oameni par a avea aceeasi atitudine gen "costul nu reprezinta un obstacol" in ceea ce priveste masinile pe care le detin. Valerio Roselli (27 ani), care lucreaza pentru Warner Bros in Roma, continua sa isi conduca SUV-ul pentru a ajunge la locul de munca desi ar putea sa foloseasca transportul in comun. Autobuzele din Roma sunt foarte aglomerate, este foarte cald in ele si sunt nesigure, a marturisit el.
Preturile mari la combustibil in Italia au fortat multi oameni sa isi modifice obiceiurile, cel putin temporar. Traficul s-a mai decongestionat pe autostrada, observandu-se o scadere de 2,5% intre martie si iunie. Inmatricularile de masini noi s-au redus cu 18,2% anul acesta in comparatie cu anul trecut.
Vanzarile masinilor Alfa Romeo, automobile de mare performanta, cunoscute pentru consumul lor crescut de carburanti, au coborat cu 27%. Aceasta evolutie poate avea la baza fie starea economica maladiva, fie preturile ridicate la combustibil.
Unii experti spun ca ar putea dura cativa ani pana sa poata sa se vada daca Europa si Statele Unite se apropie ca pret de acea valoare ce ar putea afecta locul unde locuiesc oamenii si modul acestora de deplasare. "Oamenii fac fata situatiei pentru o perioada, iar apoi nici nu stii cand isi schimba locul de munca sau locuinta, sau alt aspect important al vietii, dand nastere unui alt model de transport", crede Goodwin, profesorul de politici in domeniul transportului.
"Astfel, efectul asupra vanzarilor de noi autovehicule, a modificarilor pretului la carburanti luna de luna va fi mai amortizat. Aceasta gandire a facut unii oameni sa creada ca efectele sunt reduse sau chiar inexistente, insa acest lucru este probabil gresit".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO