Business Internaţional

Francezii renunta la traditie in favoarea restaurantelor fast-food aduse de americani

23.10.2008, 15:45 109

Este vremea pranzului in Paris, iar restaurantul la care se inghesuie toata lumea nu are nici fete de masa asortate, nici carafe cu vin rosu. Este un restaurant McDonald's si se pare ca francezilor le place tot mai mult sa manance aici, scrie Bloomberg.
In tot acest timp, in care cresterea preturilor si nivelul extrem de scazut al increderii consumatorilor i-au facut pe francezi sa isi dea deoparte mandria de a avea o bucatarie nationala rafinata preferand sa manance mai degraba meniul Big Mac, clasic pentru americani, bistrourile traditionale au tot mai mult de suferit. Aproximativ 3.000 de restaurante independente din Franta au intrat in faliment in prima jumatate a anului, cu 27% mai multe comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, potrivit Insee, Oficiul national de statistica din Paris.
"O chiftea de hamburger cu cartofi prajiti costa aproape de doua ori mai mult intr-un bistrou aflat la coltul cladirii unde imi am biroul", a afirmat Alexandre Cavanel, un programator IT in varsta de 27 de ani, in timp ce manca impreuna cu colegii sai la un McDonald's din cartierul Operei din Paris un meniu cheeseburger dublu pentru care a platit 8 euro (10,70 dolari).
Compania McDonald's, acuzata de Jose Bove - un fermier activist care a candidat anul trecut la presedintie - ca ar servi "junk food", mancare de calitate foarte proasta, a raportat ca estimeaza o crestere cu 12% in acest an a castigurilor provenite de la restaurantele din Franta. Soarta restaurantelor traditionale din aceasta tara ar putea, din contra, sa se inrautateasca din cauza declinului economic care face ca tot mai multe persoane sa refuze oferte alimentare precum mancarea de rata "confit de canard" si cea din carne de vitel "blanquette", preferand, in locul lor, hamburgerii si cartofii prajiti, potrivit economistilor.
In trimestrul trei Franta a intrat in prima perioada de recesiune pe care a traversat-o in ultimii 15 ani, au declarat cei de la Insee pe 3 octombrie. Consumul va stagna in ultimele luni ale lui 2008, pe masura ce piata muncii si cea de real estate se deterioreaza, iar numarul creditelor necesare pentru noile investitii devine tot mai redus, potrivit oficiului de statistica.
Cu siguranta ca circumstantele economice actuale duc la preferinta pentru produse mai ieftine", a afirmat Dominique Barbet, economist in Paris la BNP Paribas.
Aceasta tendinta este usor de observat si in alte industrii. Marii retaileri, printre care Carrefour si Casino Guichard - Perrachon, au raportat ca majoritatea consumatorilor nu mai cumpara produse de firma si prefera sa se orienteze catre lanturile de magazine care ofera discount-uri, in loc sa isi faca cumparaturile in supermarketuri.
Grupul Danone a lansat pe piata luna trecuta produse mai ieftine pentru a le oferi consumatorilor o alternativa viabila.
Multi proprietari de restaurante si cafenele din Franta sunt ingrijorati de faptul ca preturile in crestere si majorarea ratei somajului, impreuna cu criza financiara internationala vor face ca oamenii sa nu mai ia cina in oras.
"Mult mai putine persoane mananca la restaurant in momentul de fata, iar atunci cand isi fac aparitia, nu comanda la fel ca inainte", a afirmat Clara Vega, manager la cafeneaua La Cote d'Azur, situata in centrul Parisului pe strada Quatre Septembre. "De obicei comandau un aperitiv, un fel principal cu carne si un pahar de vin pentru masa de pranz. Acum cumpara un 'crocque' si cer apa de la robinet", mai spune Vega. "Crocque" este o gustare foarte populara in Franta, asemanatoare unui sandvis cu branza pe grill. O friptura cu cartofi prajiti costa 13,70 euro, in timp ce un "crocque" ajunge pana la 5,20 euro la restaurantul Cote d'Azur.
Consumul in scadere si interzicerea fumatului in cafenele au facut ca afacerile in domeniu sa decada, motiv pentru care a sporit numarul falimentelor, afectand atat restaurantele din cartierele mai instarite, cat si pe cele din cartierele mai sarace, potrivit datelor oficiale. Restaurantul "L'Instant de Plaisir", situat in arondisementul 12 din Paris, a avut aceeasi soarta cu cea a localului "Manhattan" de pe Champs Elysees si a restaurantului "Le Consul" de pe luxosul bulevard Friedland in ultimele sase luni, potrivit Tribunalului comercial. "Suntem uimiti de numarul mare de falimente si ne temem de consecintele pe care le-ar putea avea acest lucru pentru afacerea noastra", a declarat Uniunea meseriilor si a industriei hoteliere, o asociatie a hotelurilor si restaurantelor, in cadrul unei conferinte de presa organizata in 25 septembrie. "Restaurantele, in special cafenelele din zonele rurale, au inregistrat un declin puternic in ceea ce priveste afacerile pe care le desfasoara". Intre timp Franta a devenit tara care aduce cele mai mari profituri companiei McDonald's in afara Statelor Unite, fiind responsabila de aproximativ 13% din vanzarile totale. "Este normal ca oamenii sa se reorienteze catre fast-food-uri, in locul restaurantelor", afirma Dominique Barbet de la BNP Paribas. Compania McDonald's, cu sediul central in Oak Brook, Illinois, si-a deschis primul restaurant in Franta in 1979 la Strasbourg, iar afacerea ii merge mai bine ca niciodata. Vanzarile inregistrate de cele 1.115 restaurante McDonald's din aceasta tara vor ajunge in 2008 la nivelul record de 3,35 mld. euro, au declarat reprezentantii companiei, care urmeaza sa deschida 29 de noi restaurante in Franta anul acesta. "Pe termen scurt, vom avea probabil de castigat de pe urma crizei economice actuale", a afirmat intr-un interviu Jean-Pierre Petit, director executiv al McDonald's pe Franta si Europa de Sud. "Faptul ca mancarea are preturi accesibile si ca incercam sa ne corectam imaginea negativa ne-a ajutat sa castigam de partea noastra clienti care obisnuiau sa ia masa doar la restaurantele frantuzesti traditionale", a adaugat Petit.
Cu toate acestea, si cei de la McDonald's sunt ingrijorati de situatia grea in care se afla economia. "Nu e niciodata bine sa ai o criza economica, deoarece, mai devreme sau mai tarziu, aceasta te va prinde din urma. Din acest motiv oferim nu doar o masa ieftina, ci incercam sa le dam posibilitatea clientilor sa aleaga intre un numar mai mare de produse", potrivit lui Petit.
De la momentul in care a devenit CEO al McDonald's pe Franta in 2002, Petit a adaugat in meniu salatele, iaurturile Danone si gustarile de dimensiuni foarte mici, a refacut designul interior si a deschis in jur de 30 de noi restaurante pe an. El afirma ca, desi exista mai putine restaurante McDonald's in Franta decat in Germania, ele genereaza mai mult venit raportat la client.
La restaurantul din cartierul Operei din Paris, Jer(tm)me, prietenul lui Alexandre Canavel, care lucreaza si el ca programator IT, afirma ca ii place foarte mult sa manance la McDonald's chiar daca acest lucru il face sa se simta putin vinovat.
"Stiu ca ceea ce mananc e 'junk food', insa mancarea de acest fel poate fi la fel de buna in orice moment", a spus el, evitand sa isi dea si numele de familie.
"Noi mancam diferit fata de cum mananca americanii. Mancam mai putin si doar la orele de masa. Si nu ne putem permite sa luam un pranz sanatos in fiecare zi."
 
Atrasi de fast-food
 
  • Consumul in scadere si interzicerea fumatului in cafenele franceze au facut ca afacerile in domeniu sa decada, motiv pentru care a sporit numarul falimentelor.
  • Intre timp Franta a devenit tara care aduce cele mai mari profituri companiei McDonald's in afara Statelor Unite.
  • Mai mult, situatia restaurantelor traditionale din aceasta tara ar putea sa se inrautateasca din cauza declinului economic.
  • In trimestrul trei Franta a intrat in prima perioada de recesiune pe care a traversat-o in ultimii 15 ani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24