Business Internaţional

General Motors ramane la strategia traditionala, chiar daca nu face fata competitorilor asiatici

12.06.2006, 00:00 25

Pentru ca nu urmareste obtinerea titlului de cea mai bine vanduta masina, GM prefera strategia veche de decenii si produce o gama variata de modele in loc sa se axeze pe productia unui singur model, reprezentativ.

Pentru a intelege de ce companiile auto din Detroit intampina asa de multe probleme in concurenta cu companiile constructoatre de automobile asiatice, nu trebuie sa analizam decat modelul Chevrolet Impala, scrie International Herald Tribune.

In anii ''60, Impala era regele soselelor. General Motors a vandut mai mult de un milion de unitati in 1965. Acum vinde mai putin de o treime din acea cifra. Si cu toate ca este inca cea mai bine vanduta masina americana, Impala se afla in urma a patru oferte populare japoneze, Toyota Camry, Corola si Honda Accord si Civic, in cursa anuala pentru cel mai bine vandut automobil.

Iar Chevrolet, conform propriilor marturisiri, nu are niciun plan pentru a recastiga prea curand drepturile cuvenite.

Motivul este acela ca GM prefera strategia veche de decenii, producerea unei game variate de modele in defavoarea specializarii pe un model al unei singure clase. Asa ca in loc sa mizeze pe succesul unei singure masini pe fiecare divizie, trebuie sa vanda o varietate de branduri ca Chevrolet, Buick, Pontiac si Saturn.

"Putem ajunge la mai multi oameni pentru ca avem reprezentante care vand toate aceste vehicule", a spus managerul general al Chevrolet, Edward Peper Jr.

Acest principiu a servit GM cu succes in 1960 cand vindea mai mult de jumatate din automobilele si camioanele noi din SUA. Dar acum GM controleaza mai putin de un sfert din vanzarile de pe piata americana.

Astazi, pe o piata competitiva si nemiloasa, urmarea acestei strategii inseamna ca nicio masina GM nu va obtine aceeasi cantitate de resurse: inginerie, design si marketing, asa cum acorda Honda sau Toyota celor mai bine vandute modele ale lor.

Impala "apare ca fiind cel mai bun rezultat pe care il pot obtine companiile americane" spune Brian Moody, editor la Edmunds.com, un site care ofera sfaturi pentru cumparatori. "Fara comparatie e greu sa-i gasesti vreun defect. Dar apoi daca conduci Camry sau Accord, s-ar putea sa-ti schimbi parerea."

Puterea acestor masini este motivul pentru care companiile asiatice au ajuns in mai la o cota de 40% din piata americana, cand cota GM a scazut la cel mai mic nivel cotat vreodata. GM si Ford depasesc inca competitorii japonezi la vanzarea de camionete si vehicule sport, pietele pe care si-au concentrat cea mai mare parte a resurselor in ultimele doua decenii si jumatate. Mai mult, directorii GM spun ca sunt incantati de noua vesiune a Impala, care a fost pusa in vanzare anul trecut cu cronici si ratinguri bune. Si in timp ce vanzarile GM au scazut cu 8% anul acesta, vanzarile Impala au crescut cu 6,4% fata de 2005.

Impala poate concura umar la umar cu masinile japoneze in mai multe privinte, pretul fiind una dintre ele. Ca si ele, Impala are un pret intre 20.000 si 26.000 de dolari (15.000-20.000 euro), cu toate ca versiunea supraalimentata, Impala SS, se vinde cu mult mai mult. Accord, Camry si Impala sunt recomandate de Consumer Reports. Impala ca si Camry si Accord are cumparatori loiali, 45% dintre ei se reintorc pentru a a cumpara inca una, conform Chevrolet.

Similaritatile majore se opresc aici, iar diferentele sunt semnificative. Impala face parte dintr-o "turma" de sedanuri de familie. De fapt nu este nici macar singura masina de familie de la Chevrolet, care mai vinde si modelul Malibu. In contrast, Camry este cea mai importanta masina de la Toyota. Camry este "centrul tintei" spune James Press, care a fost recent numit presedintele Toyota Motor North America.

Terminarea pregatirilor de lansare a ultimei versiuni Camry in aprilie au fost pentru Toyota similare unei lansari spatiale, pentru ca asiaticii construiesc modelul pe opt piete pe tot cuprinsul mapamondului, inclusiv China, unde productia a inceput recent. A pus la lucru ingineri din Statele Unite si Japonia si experti constructori din toata lumea pentru a realiza Camry. Au lucrat la modalitatile de imbunatatirea a performantelor masinii pana ce aceasta a iesit de pe linia de asamblare.

Ultima companie americana care a concentrat asemenea efort pentru o singura masina a fost Ford, care a realizat o echipa similara in 1980 pentru a proiecta Taurus. Chiar si atunci telul lor era sa invinga Accord si Camry, si au reusit, luand titlul de cea mai vanduta masina pana in 1997. Dupa aceea a urmat suprematia Camry. De atunci a cedat titlul o singura data in favoarea lui Accord.

Victoria Toyota a coincis cu concentrarea resurselor de catre Ford pe camionete si SUV-uri. Chiar daca acum Ford are propria "turma" de masini de familie, inclusiv Ford Fusion, nu planuieste sa fabrice destule unitati pentru a concura cu Camry sau Accord. La fel si Chevrolet. In 2006, se estimeaza sa produca 275.000 de Impala la uzina din Oshawa, Ontario, singura care il mai fabrica.

Este mult in urma Toyota care a vandut in 2005 400.000 de unitati la aceeasi clasa. Pentru piata americana, Toyota fabrica Camry la uzina din Georgetown, Hentucky, importa foarte multe din Japonia, iar in curand va putea produce inca 100.000 la uzina Subaru din Lafayette, Indiana. Toyota detine actiuni in portofoliul companiei-mama a Subaru.

Cu mai mult de doua milioane de Camry pe sosele, numele "a devenit mai mult decat un brand", spune Tom Libby, analist industrial la J.D. Power & Associates.

Impala a fost un brand mult mai cunoscut cand Camry de abia "se vedea pe radar". Din 1958, cand Toyota a vandut masini pentru prima data in America, Chevrolet a vandut mai mult de 14 milioane de Impala, facandu-l unul din cele mai recunoscute automobile din industrie.

Spre deosebire de Camry, care s-a vandut in SUA fara oprire din 1982, si care a tintit intotdeauna spre piata familiei, Impala a disparut de pe piata pentru doua perioade in 1980 si 1990.

Ca multe alte modele GM, este vanduta companiilor de inchirieri, agentiilor guvernamentale si corporatiilor, piete pe care Toyota nu prea activeaza. Impala este si o masina de politie. Aproximativ 20% din Impala sunt achizitionate pentru flote, jumatate fata de nivelul de anul trecut.

Libby spune ca nu a exclus Detroitul din cursa pentru primul loc la vanzari. Noul Impala nu va fi totusi masina respectiva. Impala, spune el, " nu a avut puterea si calitatile lui Camry".

Pentru a obtine iar titlul va fi necesar un alt mare efort al companiei, precum cel al Ford in urma cu 20 de ani, asemenea cu cel pe care il depun constant Toyota si Honda cand prezinta versiuni noi ale modelelor de baza.

"Pentru mine este un proces pas cu pas", a spus Libby. "Nu exista scurtaturi". alexandru.anghel@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO