Business Internaţional

Guvernul Ungariei, ţara cu cea mai mare inflaţie din UE, nu vrea să lase mână liberă retailerilor. Îşi promovează platforma online de monitorizare a preţurilor şi extinde campania de promoţii obligatorii

Platforma guvernului maghiar de monitorizare a preţurilor poate fi accesată la adresa arfigyelo.gvh.hu în limba maghiară şi afişează preţurile zilnice a circa 1.000 de produse alimentare de bază ce pot fi grupate în 62 de categorii. Lanţurile de magazine acoperite sunt Aldi, Auchan, Lidl, Penny, Spar şi Tesco, cu 1.200 de puncte de vânzare.

Platforma guvernului maghiar de monitorizare a preţurilor poate fi accesată la adresa arfigyelo.gvh.hu în limba maghiară şi afişează preţurile zilnice a circa 1.000 de produse alimentare de bază ce pot fi grupate în 62 de categorii. Lanţurile de magazine acoperite sunt Aldi, Auchan, Lidl, Penny, Spar şi Tesco, cu 1.200 de puncte de vânzare.

Autor: Bogdan Cojocaru

01.08.2023, 23:34 192

De când au fost loviţi de criza costului traiului, europenii, fie ei din ţări bogate sau mai săra­ce, au devenit mai atenţi la pre­ţuri şi la locurile de unde îşi cum­pără produsele de larg consum, înclinând spre magazinele de discount. La preţuri au de­ve­nit atente şi unele guverne deoarece inflaţia persistentă poate frâna consumul şi creează ne­mulţumire socială, ceea ce se vede în alegeri.

Consumatorii au la dispoziţie de mulţi ani diverse instrumente pentru a compara preţurile şi a le identifica pe cele mai mici, cum ar fi apli­caţii, platforme de vânzare online, site-uri dedi­cate comparaţiilor sau plugin-uri pentru brow­se­rele de pe computere. Guvernul Ungariei, după câteva încercări cu rezultate incerte sau controversate de a frâna scumpi­rile, a mers şi mai departe, lan­sând propriul sistem de monitorizare a preţurilor din magazi­nele de retail alimentar.

Publicitatea făcută a­cestuia a dat roade pen­tru că sistemul are suc­ces la public, potrivit presei maghiare, chiar şi celei neutre politic. Dacă pro­iectul ajută la re­ducerea preţurilor, prin transpa­ren­ţă şi încurajând concurenţa, pă­re­rile sunt în general optimiste. Gu­ver­nul maghiar a venit cu această soluţie în timp ce alte câteva guverne, cum ar fi cel al Franţei şi în curând probabil şi cel al Italiei, îşi folosesc greutatea negociind cu retailerii redu­cerea preţurilor în ceea ce devine cunoscut ca trimestre antiinflaţie.

Şi la acest capitol Ungaria a mers mai de­par­te, impunându-le retailerilor promoţii obligato­rii. O iniţiativă guvernamentală de monitori­zare a pre­ţurilor cum este cea din Ungaria este ceva ine­dit pentru Uniunea Europeană, însă nu este ce­va nemaivăzut în lume. Proiecte în acest sens au ţări precum Pakistan, India şi Filipine. Şi Omanul foloseşte un sistem de monitorizare a preţurilor, dar pentru ali­mente şi bunuri de lux vândute de marile centre comer­ciale. ONU, prin Programul Mondial pen­tru Alimen­te, evaluează mecanismele de urmă­rire a preţu­rilor de pe lanţuri întregi de producţie alimen­tară din Belize, Barbados şi alte state sau teritorii vulnerabile la crizele de alimente.

În Ungaria, platforma online care compară preţurile alimentelor vândute de cele mai mari lanţuri de supermarketuri a atras circa 650.000 de vizitatori de la lansare, pe 1 iulie, potrivit Bi­roului Concurenţei (GVH). În prima zi de func­ţionare, site-ul a avut 230.000 de accesări, iar de atunci interesul nu s-a diminuat. Platforma poate fi accesată la adresa arfigyelo.gvh.hu în limba maghiară şi afişează preţurile zilnice a circa 1.000 de produse ali­mentare de bază ce pot fi grupate în 62 de categorii. Lanţurile de magazine acoperite sunt Aldi, Auchan, Lidl, Penny, Spar şi Tesco, cu 1.200 de centre de vânzare.


Promoţiile obligatorii au însemnat la început discounturi de 10%, dar de la 1 august rata este de 15% şi are ca reper cel mai scăzut preţ brut de retail aplicat de comerciant în ultimele 30 de zile. Schema obligatorie are la bază perioade săptămânale de vânzare cuprinse de obicei între joi ora 12 şi miercuri ora 12. Comerciantul este obligat să ofere la vânzare la preţ redus cel puţin câte un produs din fiecare categorie prevăzută de lege.


Participarea acestor magazine este obliga­to­rie, iar informaţiile furnizate de ele ajută con­sumatorul să găsească cele mai mici preţuri pen­tru produsele cu aceleaşi calităţi. Autorită­ţile se arată convinse că platforma lor stimu­lează o competiţie zilnică „ucigătoare“ printre retaileri şi că a redus inflaţia la alimente cu două puncte procentuale. De aceea, ministerul dezvoltării economice a lansat ideea extinderii ariei de acoperire a platformei de comparare pentru a include preţurile multor alte produse de larg consum, nu doar alimentare, notează Budapest Business Journal.

De asemenea, guvernanţii cred că sistemul pus la punct de ei va influenţa întregul sector de retail deoarece informaţiile afişate pe site îi vor forţa şi pe retailerii mărunţi să intre în cursa preţurilor mici. Astfel, guvernul a creat o armă antiinflaţie încurajând concurenţa cu mijloacele pe care i le permite legea. Prezentarea rezulta­te­lor după o lună de la lansarea platformei de monitorizare coincide cu retragerea plafoane­lor impuse preţurilor câtorva produse alimen­ta­re considerate de bază, un mecanism antiin­fla­ţie implementat în urmă cu un an şi jumătate.

Aceste plafonări sunt controversate deoa­rece, spun retailerii şi analiştii, au creat riscul apariţiei unor penurii. Penurii au apărut când guvernul de la Budapesta a plafonat preţurile carburanţilor, fiind obligat apoi să lase preţurile libere. Pentru a nu lăsa totuşi mână liberă co­mer­cianţilor, retailerii mari nu au voie să vândă produsele cu preţurile anterior plafonate mai scump decât le-au achiziţionat, arată Portfolio.

De asemenea, autorităţile extind aplicabilitatea promoţiilor obligatorii. În prezent, acestea acoperă carnea de pasăre, de porc, de vită, peştele şi conservele de peşte, produse din carne, laptele, smântâna şi înlocuitorii laptelui şi produselor lactate, iaurtul, brânza, untul, margarina, ouă, ulei de floarea soarelui, pâine, produse de patiserie, paste făinoase, orez, cereale, făina, zahărul, legumele proaspete, fructele proaspete, sucurile din fructe şi legume, mâncare preparată, condimente, cafea, ceai, apa minerală şi băuturile răcoritoare, notează Hungary Today. Promoţiile obligatorii au însemnat la început discounturi de 10% la aceste produse, dar de la 1 august, procentul este de 15% şi are ca reper cel mai scăzut preţ brut de retail aplicat de comerciant în ultimele 30 de zile. Schema obligatorie are la bază perioade săptămânale de vânzare cuprinse de obicei între joi ora 12 şi miercuri ora 12. Comerciantul este obligat să ofere la vânzare la preţ redus cel puţin câte un produs din fiecare categorie prevăzută de lege. Preşedintele Autorităţii pentru Concurenţă a arătat că din ianuarie şi până acum vânzările sectorului de retail s-au redus cu peste 10% din cauza inflaţiei şi de aceea este în interesul sectorului să participe la mecanismul de monitorizare a preţurilor pentru a contribui la ieftinirea alimentelor. Criticii arată că guvernul efectuează aceste schimbări când inflaţia a ajuns deja la punctul de vârf.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO