Business Internaţional

In septembrie, vanzarile auto europene au mers in marsarier

14.10.2004, 00:00 9



Vanzarile de automobile in Europa Occidentala au scazut cu 0,6% in luna septembrie, ratele ridicate ale somajului descurajand consumatorii sa faca achizitii importante. PSA Peugeot Citroen, Renault si Nissan Motor au resimtit cel mai mult acest declin, relateaza Bloomberg.



Volumul vanzarilor s-a restrans de la 1,36 mil. unitati, anul trecut, la 1,35 mil. in luna septembrie a acestui an, a informat Asociatia Producatorilor de Automobile din Europa. La noua luni, vanzarile s-au majorat cu 1,5%, pana la 11,2 mil. vehicule.



Ingrijorarile cu privire la siguranta locurilor de munca din Germania, cea mai mare piata auto din Europa, si Franta, si ratele ridicate ale dobanzii in Marea Britanie, au fost principalii factori care au afectat vanzarile de automobile. Acest regres ar putea avea repercusiuni asupra ritmului de crestere economica din Europa, industria auto detinand 9% din industria productiva a UE, potrivit statisticilor Uniunii.



"Aceasta cadere marginala indica o situatie delicata a pietei, intr-un context economic tulbure pentru mai multe state", au declarat reprezentantii asociatiei.



Rata somajului in Germania a urcat la 10,7% in luna septembrie, cea mai ridicata din februarie 1999, iar cea din Franta din luna august de 9,9% a fost cea mai mare din ultimii trei ani si jumatate.



Bank of England a majorat rata dobanzii de cinci ori, din luna noiembrie a anului trecut incoace, aceasta atingand 4,75%, cea mai mare din utimii trei ani, pentru a incetini ritmul de crestere economica si a preintampina accelerarea inflatiei.



Cota de piata a companiei Peugeot, al doilea mare producator auto din Europa, a scazut la 12,6%, de la 13,7%, vanzarile inregistrand un declin de 8,3% ajungand la 170.944 unitati, clientii fiind in expectativa pentru lansarea modelelor Citroen C4 si Peugeot 1007.



Renault, al doilea producator major din Franta, a inregistrat o scadere de 5,2% in numarul vehiculelor vandute, iar cota de piata s-a comprimat de la 10 la 9,6%.



Nissan, care intentioneaza sa introduca anul viitor in Europa cinci noi modele, are parte de o cadere drastica in vanzari datorita "imbatranirii" modelelor sale precum Almera. Vanzarile Nissan au pierdut 25%, pana la 33.030 de unitati.



Cel mai mare producator mondial de automobile din categoria de lux, DaimlerChrysler, a avut o cadere de 1,6% in vanzari, la care brandul Mercedes Benz a avut cea mai importanta "contributie", numarul unitatilor vandute fiind cu 5,4% mai mic fata de perioada similara a anului trecut.



Si Volkswagen, cel mai mare producator european, a raportat o scadere a vanzarilor de 2%, la 231.271 unitati.



Cum atunci cand unii pierd, cineva trebuie sa castige, printre cei care se pot lauda cu progrese in vanzari pe o piata europeana aflata in declin, se numara companiile Ford Motor, Toyota Motor, GM, BMW si Hyundai.



Astfel vanzarile Hyundai au castigat 29% ajungand la 27.050 unitati, cele ale BMW 19% la 76.330 vehicule, Ford a vandut cu 5,6% mai multe masini atingand un volum de 168.280, iar Toyota 2,3% ajungand la 68.600 unitati vandute in Europa in luna septembrie.



Cifrele includ vanzarile din cele 15 state care erau membre UE inainte de extinderea de la 1 mai, plus Elvetia, Norvegia si Islanda.



"Previziunile pentru 2004, in ansamblu, raman pozitive, cu toate ca vanzarile se vor chinui serios pentru a creste macar cu 1%", a scris Peter Kelly, analist la J.D. Power-LMC, intr-un raport in legatura cu vanzarile din luna septembrie din Europa.



Pe celalalt tarm al Atlanticului, industria auto din America de Nord se pregateste sa raporteze rezultate dezamagitoare si sa anunte previziuni sumbre pentru 2005, deoarece se estimeaza cresteri vertiginoase in pretul materiilor prime si o scadere a vanzarilor care, printre altele, vor pune o presiune suplimentara asupra marjelor profitului, scrie Financial Times.



Perspective intunecate se pare ca vor acoperi intreaga industrie, de la producatorii de autovehicule si furnizorii de piese, pana la dealerii de automobile.



Compania Sonic Automotive din Carolina de Nord, unul dintre cei mai mari retaileri din sectorul auto, a anuntat ca asteapta castiguri pe al treilea trimestru cu 30% sub estimarile analistilor. Un alt lant de dealeri, Asbury Automotive, a spus, de asemenea, ca profiturile obtinute in aceeasi perioada, vor fi sub asteptari.



Jim Gillette, analist la CSM Worldwide, crede ca, in absenta cresterilor de preturi, micsorarea marjelor profitului, ii va forta pe cei trei granzi din SUA - GM, Ford si Chrysler - sa apeleze din ce in ce mai mult la stimulente acordate clientilor, iar pe termen lung sa recurga la o rationalizare drastica a productiei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO