Piaţa auto americană a început anul cu un salt uriaş, iar unii producători de automobile au raportat rezultate record. În Europa însă, perspectiva pieţei este cât se poate de sumbră.
Vânzările auto din SUA au urcat cu 11% în prima lună a anului, după un avans de 10% în 2011, an în care dobânzile reduse şi standardele de creditare relaxate au susţinut cererea. Constructorul auto german Volkswagen şi cel american Chrysler sunt campionii creşterilor, cu livrări cu 48%, respectiv 44% mai mari ca în luna ianuarie a anului trecut. General Motors este singurul mare grup care a raportat scăderea rezultatului, cu 6%. În total, producătorii auto au vândut 913.287 de automobile şi autovehicule comerciale uşoare, potrivit datelor Autodata, scrie The Wall Street Journal.
Pentru VW, rezultatele din ianuarie sunt cele mai bune de după 1974. Pe atunci, celebra "Broscuţă" (VW Beetle) alimenta vânzările. Acum, Passat-ul este vedeta producătorului auto german. Pentru Hyundai, luna trecută a reprezentat cel mai bun început de an pe piaţa americană din istoria companiei sud-coreene, scrie postul american de televiziune CNBC.
Analiştii şi executivii din domeniu anticipează o creştere între 4% şi 9% a vânzărilor de maşini noi din SUA pentru acest an, al treilea consecutiv de creştere. Companiile ar fi şi mai optimiste dacă turbulenţele financiare din zona euro n-ar fi percepute ca un risc major pentru economia mondială.
"Trendul cererii este mult mai robust. Creditul este mult mai disponibil decât era în urmă cu doi ani", a afirmat Al Castignetti, reprezentant al constructorului auto nipon Nissan. Pentru a face faţă cererii din SUA, Ford îşi va majora personalul cu 7.000 de angajaţi anul acesta, iar GM cu 6.300 de salariaţi până în 2015.
Imagine sumbră pentru Europa
În Europa, însă, perspectivele sunt sumbre. Înmatriculările de automobile noi s-au prăbuşit cu 21% în ianuarie în Franţa, la 147.143 de unităţi, cu impact major asupra constructorilor auto naţionali, printre care Renault, proprietarul Dacia. Scăderea este cea mai amplă de după 1998, potrivit Le Monde. Piaţa franceză a beneficiat masiv anul trecut de prima de casare auto oferită de guvern. Acest program de stimulare nu a fost însă extins în 2012.
Preşedintele Fiat John Elkann apreciază că criza datoriilor suverane din zona euro este mai gravă decât cea economică din 2008, când grupul a trebuit să-şi reformeze modelul de afaceri. Elkann a avertizat că anul acesta italienii vor cumpăra mai puţine maşini decât în 1985, potrivit Reuters.
Directorul general al Renault Carlos Ghosn estimează că piaţa auto din Franţa ar putea înregistra un declin al vânzărilor de 5-6% anul acesta, în timp ce în Europa scăderea s-ar putea situa la 2-3%.
În 2011, piaţa auto europeană s-a comprimat cu 1,4%, cu scăderi în aproape toate economiile mari. În Germania, cea mai mare piaţă auto europeană, vânzările au crescut cu 9%. Franţa este cea mai mare piaţă de export pentru Dacia. În România, vânzările totale de autovehicule au scăzut anul trecut cu 7,4%, la 110.668 unităţi, iar livrările de autoturisme s-au redus cu 11%, la 94.624 unităţi.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels