Business Internaţional

La salonul auto de la Detroit criza este la ordinea zilei

La salonul auto de la Detroit criza este la ordinea zilei

Dieter Zetsche, CEO al Daimler, crede ca actuala criza este cel mai bun moment pentru o schimbare a industriei(FOTO: Reuters)

13.01.2009, 16:42 31

Vanzarile din SUA ar putea cadea din nou dupa anul 1982 sub pragul de 12 milioane de unitati, iar industria auto traverseaza cel mai greu moment de dupa al Doilea Razboi Mondial, pe fondul crizei financiare internationale.

"Nu ne e frica sa vorbim de criza. Cred ca aceasta criza ar trebui sa fie cel mai bun moment pentru schimbare." Asa si-a inceput discursul Dieter Zetsche, CEO al Daimler, la un eveniment privat organizat in seara de dinaintea salonului auto de la Detroit.
Criza si schimbarea sunt insa elemente care fac parte din discursul oricarui manager de top al producatorilor americani, europeni si asiatici deopotriva.
Putin peste 40 de noi modele au fost prezentate in premiera mondiala, nivel sensibil mai mic decat in alti ani. Este de asteptat ca salonul sa fie vizitat de aproximativ 700.000 de oameni, fiind acreditati 7.000 de ziaristi din peste 60 de tari. Daca aproape fiecare producator prezent la salon expunea si cel putin o varianta de masina hibrida sau electrica, au existat nume importante care au decis sa nu participe la editia din acest an a salonului. Este cazul japonezilor de la Nissan, dar si al unor producatori de lux, precum Ferrari sau Rolls Royce.
Lipsa lor a fost insa suplinita de alti producatori niponi, dar si de brandurile de lux Bentley, Maserati, Lamborghini sau Maybach.
Setea pentru performanta a fost satisfacuta si de o masina de peste un milion de dolari, SLR Stirling Moss, prezentata in premiera mondiala de Mercedes, si care va fi limitata la doar 75 de unitati. Trebuie spus ca grupul german a reusit o importanta lovitura de imagine nu doar prin modelul supersportiv McLaren SLR 722 Stirling Moss, ci si printr-un concept de masina electrica de oras si, mai ales, prin prezentarea,
intr-un eveniment privat chiar in seara de dinaintea deschiderii salonului, a celei mai noi generatii a limuzinei E-Klasse.
Nu lipsesc nici masinile mari, SUV-uri si camionete tipic americane, numai ca spre deosebire de acum doi-trei ani acestea au motoare care functioneaza nu doar cu benzina, care costa aproximativ 2 dolari pe galon (aproape 3,8 litri), ci si cu energie electrica.
Chiar si in conditiile uneia dintre cele mai friguroase ierni din ultimii ani, producatorii prezenti la Detroit mizeaza in mod deosebit si pe decapotabile. Este cazul BMW, care a lansat noua generatie a modelului Z4, Ford, cu un Mustang de 550 de cai- putere, si de Volkswagen, care a lansat modelul botezat Blue Sports, care foloseste unul dintre cele mai economice motoare diesel din lume.
Iar reactia ziaristilor si a potentialilor clienti americani a fost deosebit de pozitiva la dieseluri si masini electrice, spre deosebire de acum 4-5 ani cand nu erau interesati decat de motoare puternice. Si cum si dimensiunea masinilor pare ca s-a mai redus, se poate chiar vorbi de o europenizare a Americii, primii care recunosc acest lucru fiind jurnalistii americani.
Chiar si sefii celor trei mari grupuri cu sediul in Detroit, General Motors, Ford si Chrysler, admit ca au nevoie de masini tot mai mici, care sa fie cat mai economice. Ba, mai mult, fiecare dintre cei trei producatori pare ca a descoperit si tehnologiile alternative, de la pilele de combustie pe baza de hidrogen si pana la energia electrica.
"2009 va fi un an al provocarilor, dar reprezinta si o mare oportunitate pentru noi", a spus foarte mandru Alan Mullaly, seful Ford, grup ce a renuntat sa mai ceara miliarde de euro ca sprijin din partea statului american asa cum au facut-o concurentii de la General Motors si Chrysler.
Atat Rick Wagoner, cat si Bob Nardelli, sefii executivi ai celor doi producatori, au avut un discurs apropiat de cel al lui Mullaly, toti afirmand ca au cele mai bune masini si tehnologii si se afla in cel mai bun moment al existentei lor din punct de vedere tehnologic.
Apare insa o intrebare: cum de au reusit sa descopere masinile electrice si/sau hibride atat de tarziu fata de concurentii din Asia. Spre exemplu, Toyota a lansat la salonul de la Detroit cea de-a treia generatie a modelului Prius, lansat pentru prima data in anul 1997, si care a devenit sinonim cu tehnologia hibrida.
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO