Business Internaţional

Marea distributie traieste socul promotiilor

03.03.2003, 00:00 29

Distribuitorii fac reclamatii, companiile industriale isi refac calculele, intreprinderile mici si mijlocii nu au reusit sa se acomodeze deloc si, in final, consumatorii nu mai inteleg mare lucru.
De cativa ani buni, preturile produselor de larg consum au tendinta sa se uniformizeze in raioanele supermarketurilor unde sunt vandute, indiferent de firma care le produce, relateaza Le Figaro.
Criteriul pret, care, pana nu demult, le prmitea distribuitorilor sa se distinga unii de altii, este pe cale de disparitie. Pe scurt, "diferentierea tarifara", asa cum a fost denumita de distribuitori, se confrunta cu o perioada dificila.

In promotii sa ne luptam!
De acum inainte, batalia care se va da intre Auchan, Carrefour si Leclerc va avea loc pe un alt teren decat cel al preturilor: in promotii.
Promotiile de tipul: "trei produse pentru doua", "plus 50% gratis", "un produs gratuit pentru unul cumparat", calatorii, cupoane de reducere si altele sunt tot mai frecvente, arata un studiu realizat de Federatia Nationala a Comertului si Distributiei (FCD) si Asociatia Nationala a Industriei Agroalimentare din Franta (Ania). Daca nu vor mai putea sa se bata in preturi, firmele vor incerca de acum sa atraga prin aceste oferte promotionale.
Potrivit lui Jerome Bedier, presedintele FCD, pretul pe unitate al produselor marilor companii va trebui sa ramana uniform la toate magazinele.

Cauza acestei situatii?
"Legea Galland a dus la incetarea razboaielor de preturi. Dupa intrarea in vigoare, preturile de vanzare s-au uniformizat mult. Si, exact aici se dadeau cele mai aprige batalii intre distribuitori", observa presedintele Metro, Michel Arnoult. Votata in 1996, legea Glland, avea ca scop initial sa interzica vanzarile in pierdere.
Totusi, acum sunt indeplinite o multime de conditii pentru ca marea distributie franceza sa declanseze o vasta ofensiva a preturilor. "Vanzarile au tendinta de stagnare si exista un mare risc de declansare a unui razboi al preturilor. Daca liderii incep atacul, toti ceilalti ii vor urma", apreciaza Thierry Chassaing, vicepresedinte la Boston Consulting Group.
Printre distribuitorii care nu mai au rabdare, centrele Leclerc ocupa un loc de varf. Gruparile independente, care au de asemenea o politica comerciala legata de preturi nu au incetat sa denunte legea Galland. Potrivit lui Michel-Edouard Leclerc, presedintele acestora, legea impiedica confruntarea cu concurenta pe terenul preturilor. Ea ar trebui sa fie amendata sau chiar inlocuita.

IMM sufera
Insa, uniformizarea preturilor se bazeaza pe un echilibru fragil a carui ruptura nu ar ramane fara consecinte, mai ales asupra intreprinderilor mici si mijlocii (IMM).
"50% din cifra de afaceri a distribuitorilor este reprezentata de treizeci de furnizori. Restul de 50% provin din sectorul celor 4.000 de IMM-uri care au marje de manevra mici pentru reducerea preturilor. In timp ce un grup mare poate alege intre mai multe bugete pentru a reduce preturile, IMM-urile sunt afectate direct la marja de profit", explica Christiane Audic, presedinta a Federatiei Intreprinderilor si Intreprinzatorilor Francezi (FEEF), care are 600 de membri independenti.
Aceasta deplasare a razboiului din zona preturilor catre cea a promotiilor nu este nici pe gustul companiilor industriale.
"Noile metode si tehnici promotionale implica suportarea de catre furnizor a costului reducerilor de pret, dar nu ofera un avantaj cuantificabil pentru consumator, avand in vedere ca cea care primeaza este tot marca produsului", arata Institutul de relatii si studii industriale si de consum (Ilec), care cuprinde 75 de companii industriale de prim rang.

Clientul rezonabil
Consumatori, pentru care, dupa toate aceste discutii complexe, portofelul ramane principala preocupare, adopta o pozitie mai rezonabila.
"Problema razboaielor de preturi nu poate fi separata de cea a calitatii produselor. Pentru consumator, este cu sigurata importanta scaderea preturilor, dar nu trebuie sa fie facuta in detrimentul IMM-urilor. Daca vor fi nevoite sa reduca preturile, aceasta va avea cu siguranta un impact putenic asupra calitatii produselor", indica Marie-Jose Nicoli, presedinta a unei asociatii de consumatori.
"Pretul scazut este desigur o motivatie de cumparare pentru consumatori. Insa, dupa toate crizele recente, trebuie sa se tina cont si de preocuparile pentru securitatea alimentara, igiena si pentru amabilitatea personalului", adauga Michel Arnoult. Educatia clientilor isi spune cuvantul. Pretul nu este singurul criteriu esential pentru consumatori.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO