Business Internaţional

MiG se pregateste de decolare. Dar vrea sa pastreze umbrela statului

03.06.2004, 00:00 14



Cand Valeri Torianin, veteranul in varsta de 54 ani al industriei de aparare ruse, a fost insarcinat la sfarsitul anului trecut sa redreseze cunoscutul producator de avioane de lupta, el era practic singurul care credea ca va putea realiza acest lucru, scrie The Moscow Times.



MiG, care a fost una din cele mai respectate companii rusesti, era, in momendul cand Torianin a venit la conducere, inglodata in datorii, pe punctul intrarii in faliment. Contractele noi erau rare, iar clientii vechi erau nemultumiti; mai mult, activitatea de cercetare si dezvoltare ajunsese intr-un punct mort.



Doar sase luni mai tarziu, norii care invaluisera afacerea MiG au inceput sa se risipeasca. Comenzile au inceput sa vina, iar viitorul se prezinta bine pentru MiG.



"Trei ani de lucru in mod calm este ceea ce avem nevoie pentu a ne rezolva problemele si a redresa industria de aviatiei a Rusiei sub brandul MiG", a precizat Torianin.



MiG Corp., o companie aflata integral sub controlul statului, ale carei aeronave au fost cumparate de 52 state, are 45.000 angajati in cadrul a noua intreprinderi imprastiate de-a lungul tarii. Cu toate acestea, veniturile de 190 mil. dolari inregistrate anul trecut, potrivit analistilor, nu au fost suficiente pentru acoperirea costurilor si pentru plata unei parti importante din datoriile estimate a fi intre 500 mil si 700 mil. dolari. Jumatate din valoarea totala a debitelor reprezinta datorii fata de Ministerul de Finante.



Dar de cand Torianin a venit la conducerea MiG, compania a primit comenzi noi in valoare de un miliard de dolari, fiind aproape sa incheie o tranzactie de 1,5 mld. dolari cu autoritatile din Algeria. Datoriile MiG, cel putin fata de Ministerul de Finante, nu mai reprezinta o problema majora.



Situatia a inceput sa ia o turnura pozitiva in ianuarie, cand autoritatile din India, dupa ani de negocieri, au ajuns la o intelegere cu Rusia in vedea achizitionarii aeronavei de clasa Kiev Admiral Gorshkov. Jumatate din tranzactia in valoare de 1,5 mld. dolari a fost pentru cumpararea a 16 avioane MiG - 29 Ks, si, desi India nu a platit inca nici macar o rupie, compania rusa a inceput deja productia, iar autoritatile din New Delhi se gandesc sa mai cumpere alte 30 avione, a spus Torianin.



Totusi, pe drumul spre redresare ar putea sa apara probleme, daca guvernul rus asculta de cererile unor investitori, in mod deosebit de cele ale conglomeratului Sistema, de a vinde parti din companie, potrivit luiTorianin. Acesta a adaugat ca guvernul ar tebui sa nu se implice si sa lase lui si restului echipei manageriale timpul si mijloacele necesare pentru realizarea planului propus.



Toryanin, care a lucrat o perioada lunga de timp la agentia de export de arme Rosvooruzheniye si trei ani la Sukhoi, compania rivala a MiG, a precizat ca planurile guvernului de a lansa o oferta publica de vanzare pentru MiG sunt gresite, o astfel de actiune urmand sa fie amanata cel mai devreme pana in 2008.



"Nu suntem de acord sa fim vanduti si speram ca statul va auzi cererea noastra", a declarat Torianin, referindu-se la recentele oferte venite din partea miliardarului Vladimir Yevtushenkov, al carui holding Sistema detine 51% din actiunile constructorului de elicoptere Kamov. MiG controleaza restul de 49% din capitalul social al Kamov.



Filosofia lui Toryanin este in contradictie cu cea a sefului sau direct, Boris Aliosin, directorul Agentiei Federale a Industriei. Aliosin vrea sa creeze o noua companie, Unified Aircraft Corp., sau OAK, care ar trebui sa aduca companiile controlate de stat - Sukhoi, MiG, Tupolev si Iliusin - impreuna cu compania privata Irkut.



"Refuzam sa facem parte din OAK si cred ca discutiile pe aceasta tema vor inceta in curand", a spus Torianin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO