Business Internaţional

Milionarul care sta la rand la cafea

23.06.2003, 00:00 145



Nu se cunosc foarte multe lucruri despre Mark Getty, nepotul miliardarului petrolist John Paul Getty, fiul recent decedatului filantrop John Paul Getty II, si co-fondator al Getty Images, cea mai mare agentie de imagini din lume. Totusi, intotdeauna exista o caracteristica ce iese in evidenta in orice profil: Getty, de exemplu, sta la rand pentru a-si cumpara o cafea in pauza de pranz.



"Este extraordinar faptul ca oamenii considera un astfel de amanunt interesant," protesteaza presedintele Getty Images, in varsta de 42 de ani. "De fapt, nu prea mai beau cafea, beau cappuccino in schimb, iar micul dejun mi-l pregatesc singur. Dar chiar sunt oamenii interesati de astfel de lucruri?"



Bineinteles ca da. Oamenii sunt fascinati de faptul ca un om cu o avere de milioane de lire sterline isi cumpara singur cafeaua. In plus, oamenii sunt uimiti de faptul ca un om provenind dintr-o familie atat de neobisnuita ca a sa este atat de "normal".





Bunicul rautacios



Bunicul lui Mark, John Paul Getty, era incredibil de autocrat, distant si rautacios. Pe cei patru fii ai sai care au supravietuit (facuti cu trei femei), i-a instigat pe fiecare impotriva celorlalti, cu consecinte emotionale dezastruoase pentru toti. Unul din acestia, tatal lui Mark, a devenit dependent de droguri. Cand sotia sa Talitha (nu mama lui Mark) a murit dintr-o supradoza in 1971, JP II a suferit o depresie profunda. S-a reinventat in cele din urma, transformandu-se in filantrop.



Intre timp, fratele lui Mark, JP II, care a fost rapit in Italia, taindu-I-se o ureche cu acesta ocazie, s-a luptat sa treaca peste aceasta experienta, suferind in cele din urma un sever atac cardiac dupa consumarea unui cocktail de medicamente. Bunicul lui a fost de acord sa plateasca rascumpararea numai sub forma de imprumut, cu o dobanda de 4%, acordat lui John Paul II. De parca toate aceste experiente nu erau sufiecient de ingrozitoare, sora lui Mark, Aileen, a fost diagnosticata cu HIV in 1985.





Relativitatea termenului normal



In ciuda acestor circumstante, in mod remarcabil Mark Getty s-a dovedit a fi pe deplin normal si intreg la minte. Totusi, intelesul termenului de "normal" este relativ pentru ca numai conventional nu poate fi numit un american care renunta la pasaportul american pentru unul irlandez din motive fiscale, care a crescut in Italia, si care conduce din Londra o companie cu sediul in Seattle si listata la bursa din New York. Getty este insa un om de afaceri ce lucreaza 10 ore pe zi si-si aduce singur cafeaua, ceea ce este extraordinar de normal dupa standardele Getty.



Celalalt fapt extraordinar este ca Getty a reusit sa-i reuneasca pe membrii clanului Getty, aflati in permanent conflict dupa vanzarea Getty Oil. La inceputul anilor '90, Getty a reusit sa convinga trei sferturi din familia sa sa-l sprijine in crearea Getty Images. Aceasta a fost prima actiune comuna intreprinsa de descendentii familiei Getty de la vanzarea companiei petroliere catre compania Texaco in 1984 in schimbul unei sume de 10 miliarde de dolari. "I-am convins foarte greu. Familiile par sa existe pentru a-ti ridica obstacole in viata", remarca Getty.





O idee simpla



Rade cand face aceasta remarca pentru ca stie foarte bine ca de fapt familia l-a ajutat foarte mult, fiecare contribuind cu multi bani. In prezent, trustul familiei detine 28,8% din actiunile Getty Images a carei capitalizare de piata se ridica la aproximativ 2,17 miliarde de dolari. Sunt rudele sale multumite de rezultatele obtinute de companie? "Vreau sa cred ca cei mai multi dintre ei sunt multumiti", spune Getty.



Intr-adevar, cei care au investit in companie au de ce sa fie multumiti. Ideea din spatele crearii companiei a fost una foarte simpla: achizitionarea unui numar mare de agentii fotografice, reunirea acestora sub un singur acoperis, crearea propriilor imagini, digitalizarea majoritatii acestor imagini astfel incat clientii din industriile media sa le poata accesa foarte usor.



Mark Getty si-a extins foarte rapid compania: a inceput prin a achizitiona Tony Stone Images in 1995, a facut 40 de achizitii in urmatorii cativa ani, cladind in cele din urma cea mai mare agentie de imagini din lume, a carei baza de date, alcatuita din 70 milioane de imagini, este utilizata de agentii de publicitate, ziare si ale industrii din intreaga lume. Popularitatea internetului (3 milioane de imagini pot fi accesate pe website-ul Getty) a simplificat foarte mult procesul de cautare de imagini.





Fotografia de 180.000 de dolari



Industria foto poate fi rentabila. O imagine costa aproximativ 500 de dolari, insa un client a platit recent 180.000 de dolari pentru utilizarea in exclusivitate a unei imagini. In mod surprinzator, nu imaginile cu celebritati sunt cele mai cautate: imaginea unei picaturi de apa, de exemplu, poate genera 100.000 de dolari pe an.



Intr-adevar, consolidarea industriei foto este o idee atat de simpla si de buna, incat multora nu le vine sa creada ca nimeni nu a mai incercat sa o puna in practica pana acum.



Rivala companiei lui Getty este Corbis, care este de asemenea situata in Seattle si este de asemenea detinuta partial de un individ foarte bogat care a cumparat agentii fotografice si baze de imagini din intreaga lume, consolidandu-le pe un website. Singurele diferente reale dintre cele doua companii sunt faptul ca Corbis, care dispune de 60 milioane de imagini este o companie privata, in timp ce Getty Images este listata; si ca Getty Images este mult mai rentabila, conform JP Morgan, Corbis derivand numai un sfert din veniturile Getty.



"Getty Images este unul dintre cele mai de succes modele de business bazate pe internet," spune Paul Coster, analist in cadrul JP Morgan. Singurul comentariu negativ al acestuia se refera la faptul ca actiunile Getty sunt supraevaluate in acest moment.



Totusi, Getty, ca si Corbis, nu a reusit sa patrunda pe piata de larg consum si sa vanda imagini direct publicului desi a achizitionat in acest scop art.com in mai 1999, inchizand site-ul in martie 2001. Totusi, Getty are potential de crestere pe principala sa piata, cea fotografica, de pe care obtine 84% din venituri. De asemenea, Getty se poate dezvolta si pe piata de fotografii pentru stiri, de unde deriva 7% din venituri, si pe cea de imagini pentru filme, ce reprezinta 9%.



Cat priveste ultima categorie, aceasta reprezinta un segment restrans deocamdata, despre care Getty crede ca se va dezvolta foarte mult in viitor.





Strategia plictisitoare



Getty considera ca sarcina sa de a elabora din Londra strategia viitoare a companiei in timp ce compania este condusa de partenerul sau Jonathan Klein este una foarte clara. Ultimele luni au fost destul de dificile, managementul fiind nevoit sa consolideze cele 40 de agnetii achizitionate de Getty, sa reduca numarul angajatilor de la 3000 la 1800, numarul birourilor de la 88 la 30 si sa reuneasca 13 site-uri web intr-unul singur, dar in mod esential, totul este foarte simplu.



"Strategia noastra este plictisitor de previzibila," remarca Getty. "De fiecare data cand se discuta strategia companiei pe urmatorii cinci pana la 10 ani se isca dispute, dar in cele din urma ajugem cu totii la concluzia ca ne place ceea ce facem, ca suntem cei mai buni in domeniul acesta si ca avem potential de dezvoltare".



Sunt oare membrii familiei ce au investit in companie angajati in aceasta intreprindere pe termen lung? "Din acest motiv am organizat o intrunire a familiei, pentru a le explica ce inseamna o afacere de familie. Aceste gen de afaceri se incheie pe termen lung si are nevoie de noi investitii. Daca vinzi o astfel de afaceri ramai cu dividende si actiuni, ce sunt pe termen scurt. Imi place primul tip de investitie, nu sunt interesat de cel de-al doilea pentru ca implica doar vile in sudul Frantei si o stare de vegetare. Primul tip de investitie te face sa fii activ toata viata," arata Getty.



In ciuda tuturor dificultatilor, Getty are incredere in acest gen de afaceri, considerand ca acestea sunt rentabile tocmai datorita tensiunii interioare existente. "Acest gen de energie negativa extraordinara si competitia din interiorul familiilor dau nastere unui dinamism extraordinar".



Getty ar dori ca cei trei fii ai sai sa lucreze in cadrul Getty Images, insa spune ca decizia aceasta le apartine.



Cat despre el insusi, "Nu m-as retrage. Unii oameni care au foarte multi bani nu lucreaza, dar eu m-as plictisi de moarte. Ma vad retragandu-ma din Getty Images, dar nu ma vad nefacand nimic, locuind intr-o vila din sudul Frantei si vegetand. Nu mi se potriveste".



catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24