Business Internaţional

Noii miliardari strica piata: avioanele private second hand costa mai mult decat cele noi

Noii miliardari strica piata: avioanele private second hand costa mai mult decat cele noi

Anul trecut, livrarile de avioane particulare au depasit pentru prima data pragul de 1.000 de unitati

11.06.2008, 21:30 573

Piata avioanelor private second hand este impulsionata, in mare parte, de explozia activitatii economice din Orientul Mijlociu, Rusia si celelalte zone care inregistreaza ritmuri de crestere record, ca urmare a aprecierii semnificative a preturilor petrolului si celorlalte materii prime, scrie The Wall Street Journal.
Iar oamenii de afaceri din aceste zone, precum miliardarul rus Roman Abramovici, au inceput sa manifeste un interes din ce in ce mai mare pentru avioanele particulare. Si asta in conditiile in care acesti oameni nu sunt dispusi sa astepte un timp indelungat la cozile din aeroporturi sau sa faca obiectul masurilor riguroase de control efectuate inaintea imbarcari.
Cererea venita din partea acestora combinata cu o schimbare a culturii europene de business - din ce in ce mai multi executivi preferand sa calatoreasca cu avioanele detinute de companiile pe care le conduc - a generat o crestere fara precedent a vanzarilor de avioane private din 2003 incoace.
Anul trecut, livrarile de avioane particulare au depasit pentru prima data pragul de 1.000 de unitati. Iar in primul trimestru din 2008 cresterea inregistrata de acest segment s-a situat la 41%, potrivit General Aviation Manufacturers Association.
In acelasi timp, comenzile efectuate in 2007 au ajuns la aproape 1.800 de aeronave. Iar in conditiile in care cererea depaseste semnificativ oferta, iar producatorii nu au capacitatea - sau dorinta - de a creste ritmul procesului de fabricatie, listele de asteptare se intind pana in deceniul urmator.
"Piata a suferit o schimbare majora", a declarat Steve McMillan, presedintele Aero Toy Store, unul dintre principalii dealeri de aeronave particulare. "Pana acum principala unitate de masura a pietei avioanelor particulare era reprezentata de nivelul de profitabilitate al corporatiilor americane. Daca profiturile erau semnificative, vanzarile erau de asemenea puternice. Dar acum piata nu face altceva decat sa reflecte numarul din ce in ce mai mare al miliardarilor din tarile emergente", a adaugat acesta.
Magnatii, care si-au construit averile in doar cativa ani, nu sunt insa dispusi sa astepte cinci-sase ani pentru a primi o aeronava noua. Si tocmai de aceea, ei se indreapta spre aeronavele second hand.
Roman Abramovici, de exemplu, detine un Boeing 767 care a fost initial folosit de Hawaiian Airlines, fiind adaptat ulterior pentru a deveni avionul personal al miliardarului rus.
Anul trecut, oficialii Airbus declarau ca printul saudit Al-Walid bin Tatal a comandat versiunea privata a modelului A380; aparatul va fi insa livrat cel mai devreme in 2013. Tocmai de aceea Matthew Hartnett, vicepresedintele diviziei de aeronave second hand a GeneralDynamics Gulfstream, spune ca piata s-a intors cu capul in jos. Un Gulfstream G450 nou se vinde cu 40 de milioane de dolari, dar o aeronava folosita poate depasi cu pana la 10% acest pret. "Si asta pentru ca daca vrei o aeronava second hand poti zbura cu ea luna viitoare, ci nu in primul trimestru din 2013", spune Hartnett.
Iar diferenta semnificativa dintre cerere si oferta a atras o serie de speculatori dornici de a obtine profituri rapide, spune Len Liotta, director de dezvoltare la Leading Edge Aviation Solutions, care achizitioneaza si comercializeaza atat aeronave noi cat si second hand. "Imi amintesc un caz de acum trei sau patru ani, in care cativa cumparatori au achizitionat mai multe modele Challenger 300, produse de Bombardier, la un pret de 13,5 milioane de dolari fiecare. La numai cateva luni acestia au reusit sa vanda aeronavele cu preturi de pana la 18,5 milioane de dolari", a declarat Liotta.
Exista insa persoane care efectueaza comenzi pentru aeronave noi fara a intentiona sa le cumpere vreodata. Ceea ce fac acestia este sa-si vanda ulterior locul detinut pe o lista de asteptare. "Daca ai nevoie de un avion in doar cateva luni, poti achizitiona foarte usor o pozitie pe una din listele de asteptare", spune Paolo Carmassi de la Honeywell Aerospace. "Si sunt oameni care obtin venituri semnificative din tranzactionarea unor astfel de pozitii", a adaugat el. Producatorii de aeronave incearca insa sa stopeze aceasta practica, care i-ar afecta semnificativ in conditiile in care piata s-ar intoarce la 180o, iar vanzarile ar scadea dramatic.
"Gulfstream le spune clientilor de la bun inceput ca nu doreste speculatori", a declarat Liotta, adaugand ca "niciun dealer de aeronave nu poate semna un acord cu producatorul daca nu poate oferi detalii despre utilizatorul final".
De asemenea, compania a ales sa introduca in contracte o serie de clauze care sa specifice ca un cumparator nu poate ceda pozitia de pe lista de asteptare unei alte persoane, compania rezervandu-si dreptul ca in conditiile in care un client renunta la comanda sa decida cui ii acorda respectiva pozitie de pe lista.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO