Business Internaţional

Povestea Zara: cum a schimbat industria modei pentru totdeauna. Fondatorul a ajuns al doilea cel mai bogat om din lume

Povestea Zara: cum a schimbat industria modei pentru...

Autor: Greta Bogdan

21.06.2015, 17:18 1367

Strategia Zara de a stoca colecţii foarte mici, adaptate foarte des trendurilor, a adus grupului de fashion spaniol o creştere puternică a vânzărilor şi l-a propulsat pe Amancio Ortega, fondatorul companiei, pe locul doi în topul celor mai bogaţi oameni din lume, scrie Business Insider.

Spre deosebire de brand-urile care îşi adaptează colecţiile o dată pe an, Zara vine cu un nou model de afaceri rapid, care presupune crearea unui nou design al hainelor de două ori pe săptămână, scrie The New York Times.

Afacerile din industria modei care se bazează pe adaptarea rapidă la cerinţele pieţei, precum Zara, au cunoscut o explozie a vânzărilor în ultima perioadă. Recent, grupul spaniol a făcut publice rezultatele financiare, care arată că profitul a crescut semnificativ în primul trimestru, cu 28%, iar vânzările au avut o creştere impresionantă de 14%.  

Retailerul de fashion Zara are în plan să se extindă în continuare şi să deschidă noi magazine în Taiwan, Hong Kong, dar şi Macau. De asemenea, brand-ul se extinde şi în pieţele tradiţionale, precum S.U.A.

“Au învins un secol de modă tradiţională care adaptează colecţiile de două ori pe an”, i-a spus un analist lui Hansen. “Acum se apropie sfârşitul a peste jumătate din companiile de fashion”- Prada şi Louis Vuitton, de exemplu- “creează între patru şi şase colecţii în loc de două, în fiecare an. Asta se întâmplă categoric din cauza brand-ului Zara”, scrie The New York Times. 

Un raport Goldman Sachs, una dintre cele mai mari bănci din Statele Unite, arată de ce distribuitorii ”rapizi” din lumea modei concurează cu cei tradiţionali.

“Spre deosebire de distribuitorii rapizi care au echipe ce supraveghează vânzările din magazine, distribuitorii tradiţionali creează colecţii în funcţie de ce anticipează că va fi în trend în următoarele 12 luni”, scrie Goldman Sachs.

Strategia merge în două direcţii. În primul rând, încurajează clienţii să vină des în magazine, iar în al doilea rând, dacă un client vrea să cumpere un produs, o poate face cu garanţia că nu se va epuiza stocul, conform New York Times.                      

Inditex a reuşit să urce încet dar sigur în lumea modei mass market, pe care astăzi o guvernează din fotoliul său comod de unde administrează aproape 6.500 de magazine în 88 de ţări cu vânzări anul trecut de 18,1 mld. euro. Afacerile gigantului spaniol au crescut an de an indiferent de conditiile economice şi de cât de pline au fost buzunarele europenilor, asiaticilor sau americanilor. Evoluţia bună a vânzărilor îndeamnă retailerul să meargă mai departe cu planul de expaniune care a vizat anual câteva sute de magazine noi. Doar pe piaţa locală Inditex – prezent cu şapte dintre branduri Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Oysho şi Stradivarius – a ajuns la peste 100 de magazine şi la afaceri cumulate estimate de ZF la 200 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO