Business Internaţional

Războaiele untului: preţul untului, simbol al inflaţiei nebune, începe să scadă în Europa. Un semn că mâncarea începe să se ieftinească?

Războaiele untului: preţul untului, simbol al...

Autor: Catalina Apostoiu

08.03.2023, 22:55 2590

În Ungaria, în prima săptămână a lunii februarie, Aldi a anunţat o reducere cu 20% a preţului untului. Anunţuri similare au fost făcute şi de Lidl, Penny şi CBA. De atunci, lan­ţurile de supermarketuri respective au luat decizii similare în ceea ce pri­veşte brânza, ceea ce sugerează că fenomenul nu este unul izolat, scrie Daily News Hungary.

În cazul categoriei alimentelor ca întreg însă, deşi au fost înregistrate scăderi semnificative de preţuri pe unele segmente în februarie, indica­torul lunar de inflaţie s-ar putea menţine pozitiv.

Inflaţia din Ungaria a atins pro­babil un vârf, rata scumpirilor înceti­nind, deşi uşor, în februarie, la 25,4%, după 25,7% în ianuarie. De­clinul uşor ar putea marca începutul unei tendinţe de domolire a scumpi­rilor pe care consumatorii o aşteaptă de multă vreme.

Şi în Germania, preţul untului, simbol al scumpirilor dramatice înre­gistrate de cea mai mare economie europeană anul trecut, este acum în scădere. Înseamnă aceasta însă că şi preţurile altor alimente vor începe să coboare, se întreabă The Local.

În 2022, inflaţia a urcat la 7,9% în Germania, cel mai spectaculos avans al costurilor de trai de la crearea Republicii Federale germane în 1949. Alimentele s-au scumpit în medie cu 13,4% faţă de 2021, cu pre­ţurile unor produse ca ouăle, uleiul pentru gătit şi lactatele crescând peste medie.

Un produs care a afişat creşteri deosebit de puternice ale preţului a fost untul, care a costat în medie cu aproximativ 40% mai mult anul trecut.

Acum însă preţul untului a scăzut dramatic. La începutul acestui an, untul a fost din nou în medie cu 30 de cenţi mai ieftin.

Primul lanţ de supermarketuri care a ieftinit untul a fost Aldi, acesta fiind urmat de Kauland, Rewe, Edeka, Penny şi Netto.

Din păcate, însă, ieftinirea untului nu înseamnă neapărat că şi preţurile altor alimente vor scădea, notează The Local.

„Este vorba doar de unt, nu de întreaga categorie a produselor lactate“, spune Bjorn Borgermann, director la Asociaţia Industriei Lactatelor.

Totuşi, există o rază de speranţă că alimentele nu se vor mai scumpi la fel de puternic ca în ultimele luni. Institutul ifo se aşteaptă doar la creşteri uşoare de preţuri în lunile următoare.

În Marea Britanie, Arla Foods, producătorul danez al untului Lurpak, se aşteaptă ca lactatele să se ieftinească puternic în 2023 după ce au devenit un punct fierbinte al inflaţiei, scrie Bloomberg.

Ash Amirahmadi, şeful celui mai mare producător de lactate din UK, se declară încrezător că presiunile la nivel de costuri resimţite de fermieri se vor atenua. Comentariile sale indică posibilitatea ca creşterile usturătoare de preţuri pentru alimentele de zi cu zi să înceapă să se diminueze.


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Power Summit’24
AFACERI DE LA ZERO