Rusia a interzis la sfârşitul săptămânii trecute temporar exporturile de motorină şi benzină în condiţiile în care preţurile petrolului se îndreaptă către 100 de dolari pe baril, marcând o escaladare semnificativă care stârneşte temeri că Moscova îşi transformă livrările petroliere într-o armă ca reacţie la sancţiunile occidentale, scrie Financial Times.
În Europa, preţurile motorinei au urcat cu aproape 5%, la peste 1.000 de dolari pe tonă în urma anunţului Rusiei, iar preţurile ţiţeiului şi-au inversat scăderile anterioare, urcând cu 1%, la 94 dolari pe baril.
Rusia este unul dintre cei mai mari furnizori de motorină la nivel mondial şi un producător major de petrol. Exporturile sale petroliere au fost deja reduse în cadrul unui acord cu Arabia Saudită şi grupul OpecĂ, ceea ce a contribuit la o scumpire cu 30% a petrolului din iunie.
Temerile sunt că Rusia restricţionează oferta petrolieră într-o perioadă în care băncile centrale se chinuie să aducă inflaţia sub control.
„Rusia vrea să provoace durere Europei şi SUA şi pare să încerce manevrele de pe piaţa gazelor pe piaţa petrolieră înaintea lunilor de iarnă, arătând că îşi va folosi în continuare puterea asupra pieţelor energiei“, arată Henning Gloystein din cadrul Eurasia Group.
Kremlinul a declarat că interdicţia este „temporară“ şi menită să combată scumpirea energiei în Rusia, dar nu a oferit nicio dată privitoare la încheierea acesteia şi a decis doar excepţii limitate.
„Rusia a declarat anul trecut că reducerea livrărilor de gaze este doar temporară, dar a continuat să închidă robinetul. Cu iarna apropiindu-se, prin luarea în vizor a motorinei petrolul poate urca foarte uşor către 100 de dolari, cu toate ramificaţiile negative pentru economia mondială“, adaugă Gloystein.
Motorina joacă un rol crucial în transportul de mărfuri, naval şi aviaţie. Derivaţi ai acesteia sunt îndeosebi susceptibili la scumpiri în iarnă. Germania şi nord-estul SUA depind de păcură pentru încălzirea locuinţelor.
Interdicţia decisă de Rusia riscă să perturbe livrările de motorină şi benzină înaintea iernii, însă amploarea impactului acesteia depinde de durata sa, notează Bloomberg. „Totul depinde de durată“, arată Eugene Lindell, de la compania de consultanţă FGE. Absorbţia întregii producţii locale ar putea fi o provocare.
O parte ar putea fi stocată, însă la un anumit punct ţara va fi nevoită să-şi reia exporturile sau să reducă producţia rafinăriilor. Iar ultima opţiune riscă să provoace o penurie de benzină la nivel local.
„Nu ne aşteptăm ca interdicţia să fie menţinută mult timp“, susţine Koen Wessels, analist la Energy Aspects.
Înaintea invadării Ucrainei, exporturile de motorină ale Rusiei erau în primul rând destinate ţărilor europene. Însă în urma impunerii de sancţiuni, livrările către Turcia au urcat puternic. Alte destinaţii recente includ Brazilia, Arabia Saudită şi Tunisia.
Acest lucru nu înseamnă neapărat că aceste ţări vor fi exclusiv afectate de decizia Rusiei. Piaţa motorinei este globală: Dacă Turcia, sau Brazilia, de exemplu, înregistrează în mod neaşteptat un deficit, furnizorii non-ruşi s-ar putea îndrepta acolo în loc de Europa.
Potrivit datelor Refinitiv, aproximativ 400.000 de barili pe zi din importurile de motorină ale Europei vin în continuare din Rusia.
Prin deciziile luate, Rusia urmăreşte în continuare să slăbească determinarea Occidentului de a susţine Ucraina, arată Helima Croft, de la RBC Capital Markets, potrivit Financial Times.
De asemenea, creşterea preţurilor motorinei vor însemna cheltuieli mai mari pentru Ucraina.