Business Internaţional

SABMiller si Anheuser se bat pentru piata chineza de bere

06.05.2004, 00:00 11



Grupul sud-african SABMiller, al doilea producator de bere din lume, a lansat, miercuri, o oferta de 553 milioane de dolari pentru compania chineza Harbin Brewery, intrand astfel in competitie cu grupul american Anheuser-Busch pentru controlul asupra celui de-al patrulea mare producator de bere din statul asiatic. Aceasta a fost prima oferta ostila de cumparare facuta de o companie straina pentru un grup puternic chinez. In urma anuntului, actiunile Harbin Brewery s - au apreciat cu 45,7%.



Anheuser-Busch, lider mondial in industria producatoare de bere, a anuntat, saptamana trecuta, ca a cumparat 29% din capitalul companiei chineze, pentru 138,5 milioane de dolari.



Principalul sau concurent, SABMiller, detine 29,4% din capitalul Harbin inca din iunie anul trecut. Investitia a reprezentat o miscare strategica din planul de extindere pe cea mai mare piata a berii din lume, dupa volumul vanzarilor.



Circa jumatate din actiunile Harbin care nu sunt detinute de cei doi producatori concurenti sunt impartite intre institutii internationale cum ar fi Capital International, Fidelity si Baring Asset Management. Procentul de 20% ramas este detinut de diversi investitori privati.



Anuntul SABMiller marcheaza inceputul primului mare razboi al ofertelor pentru o companie chineza listata la bursa, evidentiind hotararea grupurilor internationale de a-si consolia pozitia pe aceasta piata.



"Mingea este in terenul grupului Anheuser-Busch, care are doua optiuni: fie vinde pachetul de actiuni cumparat recent, fie accepta provocarea SABMiller", a aratat analistul Alice Hui, de la firma DBS.



Harbin Brewery, infiintata in 1898 pentru muncitorii la proiectul caii ferate trans - manciuriene si care a crescut in popularitate dupa revolutia din 1917, detine una dintre cele mai vechi marci de bere din tara si are o prezenta importanta in provinciile din nord-estul Chinei.



Anheuser-Busch si SABMiller sunt deja prezenti pe aceasta piata, colaborand cu producatori locali.



SABMiller controleaza 49% din capitalul China Resources Breweries, al doilea mare producator de bere din tara.



La randul sau, Anheuser-Busch detine 9,9% din capitalul Tsingtao Brewery si intentioneaza sa isi majoreze participatia la 27%, in urmatorii ani. Tsingtao a anuntat ca sprijina oferta partenerului american pentru Harbin.



Este putin probabil ca oferta facuta de SABMiller sa fie sprijinita de conducerea Harbin, care recent a pus punct unui acord de parteneriat cu acelasi producator si prefera legaturi mai stranse cu Anheuser.



Piata fragmentata din China se consolideaza pe masura ce atrage investitii din partea unor producatori de talie internationala precum Anheuser-Busch, Heineken si Carlsberg Breweries. Posibila competitie intre cele doua companii - lider pe piata pentru controlul producatorului chinez de bere ar insemna o schimbare radicala fata de contractele private traditionale incheiate de corporatiile straine in aceasta parte a lumii.



"Aceasta este cu adevarat o premiera: proprietarul unei companii chineze va fi hotarat de actionariat si nu de conducerea companiei sau de guvern", a declarat un bancher din Hong - Kong, care a fost implicat in incheierea de diverse acorduri intre grupuri chineze si straine.



Vanzarile anuale de bere in China ajung la aproximativ 250 de milioane de hectolitri, iar rata de crestere se ridica la 5-8% pe an.



Insa, consumul mediu anual este de numai 18 litri pe persoana, mult sub Japonia (50 de litri) si Statele Unite (84 de litri).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24