Business Internaţional

Un gigant media se lupta cu o identitate in schimbare

25.10.2009, 23:12 14

Una dintre cele mai mari companii de media din lume, considerataa fi cel mai bine pozitionata pentru a depasi recesiunea, esteVivendi, cu un imperiu in extindere ce cuprinde operatiuni indomeniul muzicii, televiziunii cu plata, jocurilor video sitelefoniei mobile, scrie The New York Times.

Spre deosebire de gigantii media americani ca Time Warner, NewsCorporation, Walt Disney si Viacom, Vivendi a fost in mare parteprotejata in fata declinului sectorului publicitatii la nivelmondial. Compania se bazeaza mai putin pe publicitate comparativ cumajoritatea grupurilor media, generandu-si cea mai mare parte aveniturilor de la cei care-i cumpara produsele si-i utilizeazaserviciile, al caror numar a ramas constant in timpul recesiunii.Totusi, Vivendi se confrunta cu o criza de identitate, incercand inpermanenta sa se reinventeze si in acelasi timp sa scape demostenirea lasata de fostul CEO Jean-Marie Messier.

Vivendi a semnalat ca doreste sa vanda participatia pe care incao mai detine in cadrul NBC Universal, stabilind in acest felpremisele crearii urmatorului gigant media american in urmaposibilei fuziuni dintre NBC Universal si compania Comcast.Analistii spun ca ar fi logic ca Vivendi sa vanda, insa pun subsemnul intrebarii strategia companiei. Actualul CEO al grupului,Jean-Bernard Levy, evita sa discute despre "convergenta", ideeelansata de Messier, conform careia tehnologia digitala ar eliminadistinctiile dintre diferitele canale de comunicare. Fara o astfelde "fertilizare incrucisata", se intreaba analistii, care estelogica pastrarii diferitelor companii Vivendi sub o singuraumbrela? Vivendi a anulat in mare parte cea mai importantatranzactie a lui Messier: achizitia Seagram in 2004, prin vanzareaunei participatii de 80% in cadrul diviziei catre GE. Subconducerea lui Levy, Vivendi si-a reluat achizitiile. Acesta, carea preluat conducerea companiei in 2005, la trei ani dupa ce Messiera fost demis, a incheiat o serie de tranzactii pentru a consolidaactualele operatiuni ale companiei.

In acelasi timp, Vivendi si-a extins prezenta in domenii cu unritm alert de dezvoltare cum ar fi telecomunicatiile pe pieteleemergente.

Din cele mai importante subsidiare, Vivendi detine intregcontrolul numai asupra Universal Music. Astfel, posibilitateacooperarii este limitata. "Sub conducerea lui Messier, toti vorbeamdespre sinergii. Acum, cuvantul cu 's' nu mai este pronuntat",spune un executiv al companiei.

Exista unele exceptii, insa in general oportunitatile de aincheia aliante raman limitate. Intre timp, Vivendi se concentreazape piete emergente pentru potentiale noi surse de cresteri.Analistii spun ca Levy s-ar putea folosi de banii obtinuti in urmavanzarii participatiei din cadrul NBC Universal pentru a finantaachizitii pe piete emergente. Totusi, actualul management ramaneprudent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO