Companii

Alan Clark, SABMiller: Romania este a patra piata din Europa dupa marjele de profit si vanzari

Alan Clark, SABMiller: Romania este a patra piata din Europa dupa marjele de profit si vanzari

Alan Clark, managing director al SABMiller Europe: Piata incepe sa se aseze, insa nu va fi un proces extrem de brusc. Consumul pe cap de locuitor a crescut foarte mult, depasind deja multe piete mature din Vest, insa cred ca se va stabiliza undeva in jurul a 95-96 de litri pe cap de locuitor.

08.05.2008, 20:01 36

"Am traversat o perioada foarte buna la nivel local, iar Romania a fost anul trecut piata europeana cu cel mai mare ritm de crestere in cadrul SABMiller. In acelasi timp e a patra piata ca volum si are acelasi profil si in materie de cifra de afaceri sau profit", a declarat pentru Ziarul Financiar, Alan Clark, managing director al SABMiller Europe.
Cele mai importante trei piete din Europa pentru SABMiller sunt Polonia, Cehia si Rusia, grupul detinand centre de productie in noua state europene si operatiuni de export pe alte sapte piete, care genereaza vanzari anuale de peste 43 de milioane de hectolitri (hl).
Piata locala a devansat anul trecut vanzarile din Italia, unde livrarile producatorului Peroni au ramas la un nivel constant in ultimii trei ani, respectiv circa 3,7 milioane de hectolitri. "Este greu de prevazut daca Romania va intra in top trei piete in Europa, mai ales ca este devansata de Polonia si Cehia, tari cu un consum extrem de ridicat, dar si de Rusia, o piata imensa raportat la numarul de consumatori potentiali. Oricum noi vom continua sa avem asteptari mari de la piata romaneasca si in perioada urmatoare".
Clark nu a oferit informatii despre rezultatele financiare ale companiei, insa a precizat ca rate de crestere a volumelor precum cea din anul fiscal incheiat in martie 2008 (28%) vor fi greu de atins in anii urmatori.
"Ultimele estimari indica o rata de crestere a pietei de 5-6% in acest an, insa noi ne dorim sa depasim performantele pietei, asa cum am facut si anul trecut", spune Clark.
Romania a fost in 2007 piata europeana cu cel mai mare ritm de crestere in cadrul SABMiller, avansul raportat de companie, de 28%, ducand volumul vanzarilor Ursus Breweries la 4,9 milioane de hectolitri, respectiv 25% din piata.
"In ultimii ani am ramas fara capacitate de productie, ceea ce pe de o parte reprezinta un aspect pozitiv, pentru ca am vandut foarte mult, insa minusul se leaga de faptul ca nu am putut sa acoperim toate pietele".
Clark respecta "protocolul" SABMiller si nu vorbeste despre implicarea grupului in negocierile de preluare a Bere Mures, cel de-al doilea producator independent de pe piata de bere.
Cu toate acestea, intrarea Bere Mures in portofoliul principalului rival, Heineken Romania, ii determina pe proprietarii Timisoreana sa accelereze investitiile din Romania.
Astfel, daca Heineken spune ca ajunge la o capacitate de productie de 6,3 mil. hl in urma finalizarii tranzactiei cu Bere Mures, reprezentantii Ursus au afirmat ca productia totala din Romania se va ridica la 7 mil. hl la sfarsitul lunii martie a anului 2009, cea mai mare capacitate detinuta de vreun producator la nivel local.
"Vom continua sa investim in fabricile de la Buzau si Timisoara, in conditiile in care centrele din Cluj si Brasov nu mai pot fi extinse. Cu toate acestea, nu intentionam sa inchidem niciuna dintre aceste fabrici, mai ales ca in ultimii ani am fost sub capacitatea ceruta de piata", a mai spus seful SABMiller Europe.
Cu investitii de aproape 100 mil. euro SABMiller a reusit in ultimii trei ani (fiscali) sa majoreze cu aproape 60% vanzarile subsidiarei din Romania, de la 3,1 mil. hl in anul fiscal 2006 la aproape 5 mil. hl in anul fiscal trecut.
"Piata incepe sa se aseze, insa nu va fi un proces extrem de brusc. Consumul pe cap de locuitor a crescut foarte mult, depasind deja multe piete mature din Vest, insa cred ca se va stabiliza undeva in jurul a 95-96 de litri pe cap de locuitor", spune el.
In ultimii cinci ani, Ursus si-a dublat constant profitul, ajungand de la doua milioane de euro profit net in 2002 la 35,1 milioane de euro in 2006.
Ursus a obtinut in 2006 o cifra de afaceri neta de 188,3 milioane de euro, in crestere cu 18% comparativ cu rezultatul din 2005, potrivit datelor Ministerului de Finante.
In urma acestor rezultate, compania s-a aflat in 2006 pe primul loc pe piata locala de bere, in functie de cifra de afaceri inregistrata, devansand filiala locala a Heineken. Pentru 2007, Heineken a anuntat o cifra de afaceri de 210 mil. euro, fiind singura multinationala din top 3 care a raportat rezultatele financiare de anul trecut.

Timisoreana, in top zece cele mai vandute marci
Timisoreana, cel mai important brand din portofoliul local al SABMiller, cu vanzari de 2,2 milioane de hectolitri anul trecut, adica peste 11% din piata, se afla pe pozitia a opta intre cele mai vandute marci ale SABMiller pe piata europeana, potrivit lui Alan Clark.
"Toate strategiile pe care le-am avut de la preluarea marcii Timisoreana au fost extrem de importante, insa cred ca cel mai mult a cantarit puterea brandului", spune Alan Clark, care povesteste ca la prima sa vizita in Romania, in urma cu cativa ani, a vizitat fabrica de la Timisoara construita in 1718, fiind uimit de istoria din spatele acestui centru de productie.
SABMiller a cumparat berea Timisoreana in 2002, fiind una dintre cele mai "tinere" marci din portofoliul international al SABMiller. "Timisoreana a urcat foarte repede in clasamentul marcilor cu cele mai mari vanzari, ajungand in top zece, unde concureaza cu branduri care se afla in portofoliul nostru de mai bine de zece ani", a mai spus Clark.
Potrivit unui raport al SABMiller, brandul Timisoreana a vandut in 2007 peste 2,2 milioane de hectolitri, in timp ce Ursus a contribuit cu peste 1,4 milioane de hectolitri la volumele vandute pe plan local de catre grup, adica un nivel apropiat de vanzarile totale ale unuia dintre principalii competitori, InBev Romania.
Lansarea Timisoreana la PET, in vara anului 2006, a contribuit extrem de mult la evolutia brandului pe piata locala, dubland vanzarile brandului in anul fiscal trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO