Companii

Alexandru Vlad, Selgros Cash & Carry: Am prins ultimul tren pe piata imobiliara

Alexandru Vlad, Selgros Cash & Carry:  Am prins ultimul tren pe piata imobiliara

Alexandru Vlad, directorul executiv al retelei Selgros Cash & Carry Romania: Am devenit o piata imobiliara mai scumpa decat tarile din jurul nostru, ceea ce ne apropie de preturile care se platesc pentru locatii similare in Europa de Vest.

18.02.2008, 22:08 247

Selgros Cash & Carry, reteaua cu vanzari de peste 800 mil. euro in anul 2007 si 16 unitati pe piata locala, are in plan alte 4-5 deschideri de magazine pentru urmatorii ani.
"In acest an vom incheia, in mare, expansiunea in partea de est a tarii", afirma Alexandru Vlad. Managerul se arata insa rezervat atunci cand vorbeste despre ritmul de expansiune in acest an si spune ca preturile prohibitive din real estate-ul romanesc ar putea incetini extinderea tuturor retailerilor, nu doar a retelei sale. Compania a anuntat pentru acest an doua inaugurari, prin investitii de peste 30 mil. euro, ritmul de expansiune fiind in 2008 inferior celui atins in urma cu un an - 3 magazine.
"Probabil ca Selgros a venit in Romania cand inca nu era prea tarziu si a prins ultimul tren pe piata imobiliara". Boom-ul pietei imobiliare locale din ultimii ani nu ar fi permis companiei sa-si dezvolte o retea doar in locatii proprii, daca ar fi intrat in Romania cu cativa ani mai tarziu.
Pentru un retailer, detinerea terenurilor pe care sunt construite magazinele reprezinta un plus de stabilitate, comparativ cu situatiile in care retelele se dezvolta in locatii inchiriate.
"Am devenit o piata imobiliara mai scumpa decat tarile din jurul nostru, ceea ce ne apropie de preturile care se platesc pentru locatii similare in Europa de Vest", spune managerul.
"Am putea deschide mai mult de doua magazine in 2008, acest lucru depinde de evolutia proiectelor de expansiune si de piata imobiliara. Orice investitor are in vizor sa-si recupereze banii investiti si atata timp cat preturile raman prohibitive, toti retailerii vor avea de suferit si expansiunea lor va fi incetinita de evolutia pietei de real estate", adauga seful Selgros.
Cele doua proiecte anuntate pentru 2008 vor fi pe terenuri aflate tot in proprietatea companiei, insa Vlad nu exclude posibilitatea unor viitoare colaborari cu dezvoltatori imobiliari, ceea ce ar aduce in retea locatii inchiriate.
Compania germana, parte a grupului Rewe, al doilea mare jucator din comertul romanesc, a intrat pe piata romaneasca in anul 2001.
Daca la inceput, cand se calcula investitia intr-o noua locatie Selgros Cash & Carry Romania, terenul reprezenta a cincea parte din totalul imobilizarilor, in prezent acesta a ajuns la o pondere in jurul a 50%, potrivit lui Alexandru Vlad. In cazul retelelor de magazine mari, care construiesc pe un singur etaj, pretul terenului are o pondere mai mare in valoarea investitiei intr-o noua locatie, in comparatie cu proiecte rezidentiale sau cladiri de birouri, unde acest procentaj se situeaza in jurul a 15%.
Selgros si Metro sunt comerciantii care au dezvoltat formatul de magazin cash & carry in Romania, prezenta altor competitori pe acest segment fiind nesemnificativa. In anul 2006, vanzarile cumulate ale celor doua retele germane cash & carry au depasit doua miliarde de euro.
Conform datelor prezentate de Vlad, vanzarile Selgros Cash & Carry Romania au depasit anul trecut valoarea de 800 mil. euro, fiind in linie cu obiectivul setat de companie - crestere de circa 25% fata de perioada anterioara. Selgros s-a extins in 2007 cu trei unitati, iar deschiderile au avut loc in prima parte a anului in orasele Suceava, Iasi si Galati.
"Am crescut atat datorita extinderii, cat si datorita magazinelor mai vechi ale retelei. A fost un an de consolidare a retelei, toate unitatile au inregistrat cresteri fata de perioada anterioara", precizeaza Vlad.
Principalele categorii de clienti ai magazinelor Selgros sunt gastronomii, hotelierii si revanzatorii. "Cresterea pe aceste segmente de piata se realizeaza treptat, nu exploziv. Aceasta este, de fapt, o caracteristica a magazinelor de tip cash & carry", mai spune managerul Selgros.
Pe piata locala, anul 2007 a adus specializarea comertului, ceea ce permite segmentului cash & carry sa se diferentieze mai clar de restul formatelor din retailul modern.
"Am devenit ceea ce suntem de fapt, o retea de magazine cash & carry. Au intrat destul de agresiv pe piata atat hipermarketurile, cat si magazinele cu discount, iar supermarketurile s-au consolidat. Din punctul nostru de vedere, acest lucru este benefic: comertul se specializeaza intr-un mod mai pronuntat, iar noi ne putem concentra astfel pe clientii nostri traditionali", explica Vlad.
Un magazin Selgros inregistreaza, in medie, un flux zilnic de clienti de 4.000-5.000 de persoane.
Cele mai vizitate magazine din retea sunt cele deschise in primii ani de activitate pe piata locala, in Brasov si Bucuresti. "Chiar daca am resimtit concurenta destul de puternic in aceste locatii, magazinele din Brasov si Bucuresti sunt inca pe un trend ascendent al vanzarilor", afirma Vlad.
Anul trecut, Selgros a depasit numarul de unitati prevazut initial (in momentul intrarii pe piata locala), de 15 magazine. Compania nu a anuntat inca la ce numar de unitati se va opri.
Competitorul sau Metro Cash & Carry, care detine 23 de magazine, a anuntat finalizarea expansiunii la nivel local pentru moment.
In Bucuresti, Selgros detine 3 magazine, iar Alexandru Vlad vede potential pentru inca o unitate, cel putin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO