♦ De regulă, piaţa de electro-IT este cea care dă tonul în economie, fiind prima sau printre primele care reacţionează la crize ♦ În 2009-2011, vânzările de televizoare, frigidere, aragaze sau telefoane mobile au scăzut cumulat cu 50% faţă de nivelul din 2008, ultimul an de boom economic ♦ Acum, după mai mulţi ani de creşteri susţinute, mai ales în pandemie, dar nu numai, apare un nou declin în volum ♦ În valoare, piaţa a rămas pe plus, dar doar din creşteri de preţuri.
Românii au cheltuit anul trecut aproape 5 mld. euro pe electroÂnice, electrocasnice, telefoane moÂbile ÅŸi produse IT, un nivel record pentru piaÅ£a din România care în 2010 era la doar un sfert din valoarea actuală, arată calcuÂlele ZF pe baza informaÅ£iilor din sector. Acela a fost punctul de jos al acestei industrii, care de atunci a fost întotdeauna pe trend ascendent.
Åži anul trecut, în valoare, vânzările au cresÂcut cu circa 8,6%, dar asta în condiÅ£iile în care inflaÅ£ia a fost de aproape două ori mai mare, spun sursele ZF din piaÅ£a de electro-IT. Deci, în realitate, avansul a fost susÅ£inut doar de creÅŸteÂrile de preÅ£, în volum piaÅ£a fiind pe minus.
Mai exact, românii au cumpărat mai puÅ£ine teÂlevizoare, aspiratoare, frigidere sau calculaÂtoare ÅŸi nu doar atât, au cumpărat ÅŸi produse mai ieftine. Orientarea către preÅ£uri mai mici ÅŸi către oferte nu e ceva specific aceste industrii, acesta fiind un comportament întâlnit în 2022 de la alimente la cosmetice sau mobilă.