Companii

ANALIZĂ ZF. Primul semnal de alarmă. Piaţa de electro-IT a crescut cu 8,6% în valoare, dar avansul e susţinut exclusiv de inflaţie. În volum, vânzările de electronice şi electrocasnice au minus 5%

Anul acesta a început cu cifre similare cu cele obţinute în 2022 în ansamblul său – creştere de peste 8% în valoare, dar cu un minus de 5% în volum, potrivit datelor ZF. Există însă diferenţe mari de la o categorie la alta.

Anul acesta a început cu cifre similare cu cele obţinute în 2022 în ansamblul său – creştere de peste 8% în valoare, dar cu un minus de 5% în volum, potrivit datelor ZF. Există însă diferenţe mari de la o categorie la alta.

Autor: Cristina RoÅŸca

04.03.2023, 00:07 453

♦ De regulă, piaÅ£a de electro-IT este cea care dă tonul în economie, fiind prima sau printre primele care reacÅ£ionează la crize â™¦ ÃŽn 2009-2011, vânzările de televizoare, frigidere, aragaze sau telefoane mobile au scăzut cumulat cu 50% faţă de nivelul din 2008, ultimul an de boom economic â™¦ Acum, după mai mulÅ£i ani de creÅŸteri susÅ£inute, mai ales în pandemie, dar nu numai, apare un nou declin în volum â™¦ ÃŽn valoare, piaÅ£a a rămas pe plus, dar doar din creÅŸteri de preÅ£uri.

Românii au cheltuit anul trecut aproape 5 mld. euro pe electro­nice, electrocasnice, telefoane mo­bile şi produse IT, un nivel record pentru piaţa din România care în 2010 era la doar un sfert din valoarea actuală, arată calcu­lele ZF pe baza informaţiilor din sector. Acela a fost punctul de jos al acestei industrii, care de atunci a fost întotdeauna pe trend ascendent.

Şi anul trecut, în valoare, vânzările au cres­cut cu circa 8,6%, dar asta în condiţiile în care inflaţia a fost de aproape două ori mai mare, spun sursele ZF din piaţa de electro-IT. Deci, în realitate, avansul a fost susţinut doar de creşte­rile de preţ, în volum piaţa fiind pe minus.

Mai exact, românii au cumpărat mai puţine te­levizoare, aspiratoare, frigidere sau calcula­toare şi nu doar atât, au cumpărat şi produse mai ieftine. Orientarea către preţuri mai mici şi către oferte nu e ceva specific aceste industrii, acesta fiind un comportament întâlnit în 2022 de la alimente la cosmetice sau mobilă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO