Companii

Analiză ZF. Producţia în lohn şi dependenţa de un singur mare client pot îngenunchea un business: Afacerile producătorului de aspiratoare Electroargeş şi cele ale producătorului de biciclete NextCity s-au prăbuşit după ce giganţii străini Kärcher şi Decathlon au reziliat contractele

Când o unitate produce în lohn, înseamnă că doar coase ori asamblează, materia primă, tiparul şi ideile venind de la client. Astfel se plăteşte doar manopera, valoarea adăugată fiind minimă. Acest tip de relaţie face ca fabricile să fie dependente de clienţii străini.

Când o unitate produce în lohn, înseamnă că doar coase ori asamblează, materia primă, tiparul şi ideile venind de la client. Astfel se plăteşte doar manopera, valoarea adăugată fiind minimă. Acest tip de relaţie face ca fabricile să fie dependente de clienţii străini.

Autor: Cristina Roşca

15.07.2023, 17:01 1478

♦ Cifra de afaceri a Electroargeş, companie românească din judeţul Argeş, depindea în proporţie de circa 90% de contractul cu nemţii de la Kärcher, care sunt unul dintre cei mai mari producători de aspiratoare din lume ♦ În decembrie 2021, contractul a fost reziliat ♦ În cazul producătorului de biciclete NextCity din Reşiţa, retailerul de echipamente sportive Decathlon a fost multă vreme singurul client ♦ Când produc în sistem de lohn, fabricile locale doar cos ori doar asamblează, materia primă, tiparul şi ideile venind de la client ♦ Astfel, valoarea adăugată e minimă.

Dependenţa de un singur mare client, de regulă străin, şi producţia în sistem de lohn, unde valoarea adăugată e minimă, pot îngenunchea, mai repede sau mai încet, un business, iar dovadă în acest sens stau două companii locale – producătorul de aspiratoare Electroargeş şi cel de biciclete NextCity.

Compania Electroargeş din judeţul Argeş a raportat în primul trimestru din a­cest an venituri din contracte de 9,5 mili­oane de lei, în scădere cu peste 75% faţă de aceeaşi perioadă din 2022. Mai mult, pier­derile s-au adâncit considerabil, la 3 mil. lei, versus 184.000 de lei în perioada ia­nuarie-martie a anului trecut.

Evoluţia din prima parte a acestui an reprezintă de fapt o confirmare a ten­dinţei pu­ter­nic descen­den­te din 2022, când vânzările pro­ducă­toru­lui de aspira­toa­re şi părţi componente pen­tru electrocasnice au scă­zut la un sfert, de la 304 mil. lei la 75 mil. lei. De­clinul a venit ca urmare a fap­tului că grupul german Kärcher, unul dintre cei mai mari producători de aspiratoare din lume, a reziliat contractul cu firma locală.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO