Companii

Antreprenori locali. Mioara Olteanu, Art&Craft: Pentru 2023, estimăm o creştere de 15% a vânzărilor faţă de anul anterior, vrem să trecem pragul de 11 mil. Euro

Mioara Olteanu, cofondatoare a Art&Craft: Martie anunţă o revenire a vânzărilor după două luni cu trafic redus, deşi putem spune că am înregistrat un prim vârf de vânzări la începutul lunii ianuarie, când cei care au petrecut sărbătorile de iarnă în România au revenit în ţările de domiciliu.

Mioara Olteanu, cofondatoare a Art&Craft: Martie anunţă o revenire a vânzărilor după două luni cu trafic redus, deşi putem spune că am înregistrat un prim vârf de vânzări la începutul lunii ianuarie, când cei care au petrecut sărbătorile de iarnă în România au revenit în ţările de domiciliu.

Autor: Cristina Roşca

14.03.2023, 16:45 292

Businessul Art&Craft are mai multe concepte de retail propriu precum Art&Craft - cu peste 1.500 de SKU-uri (articole) de tip cadouri de destinaţie, Delicious România – 300 de SKU-uri specializate în zona de dulciuri şi alte produse alimentare, Transylvania – Dracula welcomes you – café&more Mai mult, compania are şi distribuţie, şi divizie de cadouri corporate.

Antreprenoarea Mioara Olteanu, cofondatoare a Art&Craft, spune că în martie, lună marcată de sărbătorile de 1 şi 8 mar­tie, vânzările de tip su­venir şi ca­douri sunt cu 15% pes­te nivelul dintr-o lună normală, adică depăşesc pragul de 500.000 de euro, conform calculelor ZF. Vânzările totale ale magazinelor Art&Craft sunt mai mari, ele cuprinzând şi alte tipuri de articole, nu doar cadouri şi su­veniruri.

„Mărţişorul este vedeta lunii martie în vânzările Art&Craft şi a fost completat cu promoţii speciale din gama de dulciuri şi pa­che­te-cadou, create special pentru doamne şi domnişoare. Media lunară a vânză­rilor se situează la 450.000 de euro, exclusiv din vânzarea produ­selor de tip suvenir şi cadouri. Luna martie aduce o creştere de 15% faţă de me­dia aceasta.“

Totuşi, luând în calcul businessul în ansamblul său, martie nu este una dintre cele mai bune luni ca vânzări pentru Art&Craft, perioada de vârf fiind cea de vară, asociată conce­dii­lor. Dat fiind că magazinele brandu­lui sunt prezente cu preponderenţă în aeroporturile din ţară, lunile de vară sunt cele cu cel mai bun trafic.

„Cele mai multe produse Art & Craft sunt cele care se înscriu în cate­goriile cadouri de destinaţie şi suveni­ruri. Pe acestea le puteţi găsi în maga­zinele proprii Art&Craft şi Deli­cious România sau prin partenerii noştri. Astfel, ele sunt prezente în toa­te aeroporturile cu trafic interna­ţional din România. Vânzările noas­tre sunt direct conectate cu perioade­le concediilor, cu traficul aeroportuar şi cu tot ceea ce înseamnă turismul. Lunile de vară sunt lunile cu cele mai bune vânzări, dar înregistrăm rezul­ta­te bune şi în septembrie şi octombrie, când sunt organizate cele mai multe deplasări în scop de afaceri.“

Businessul Art&Craft are mai mul­te concepte de retail propriu pre­cum Art&Craft - cu peste 1.500 de SKU-uri (articole) de tip cadouri de des­tinaţie, Delicious România – 300 de SKU-uri specializate în zona de dulciuri şi alte produse alimentare, Transylvania – Dracula welcomes you – café&more. Mai mult, com­pania are şi distribuţie, iar în lunile de sărbători are comenzi pentru cadouri corporate. Este atât cazul în decem­brie, cât şi în martie.

„Pentru lunile de vară, avem pre­gătite atât cadouri, cât şi suveni­ruri. A­cestea se adresează celor care au vizitat România sau românilor care duc un mesaj din ţară celor pe care îi vizitează. Totodată, pentru pasagerii care merg în vacanţe, avem articole care să le fie utile în călătorie - de la prosoape de plajă cu ilustraţii de po­veste, ochelari de soare sub brandul Transylvania la o largă colecţie de tricouri.“

Deşi nu este una dintre cele mai bune luni ca vânzări, martie dă startul plecărilor de tip city-break, aşa că se vede o creştere a traficului pe aeroporturi. Tot în această perioadă sunt şi delegaţii de business şi expoziţii.

„Martie anunţă o revenire a vânzărilor după două luni cu trafic redus, deşi putem spune că am înregistrat un prim vârf de vânzări la începutul lunii ianuarie, când cei care au petrecut sărbătorile de iarnă în România au revenit în ţările de domiciliu. Nu vorbim despre un nivel al cererii similar cu cel înregistrat în decembrie pentru vânzările online şi B2B, dar, cumulând fiecare ramură de activitate, putem afirma că primăvara debutează cu o lună de vânzări peste începutul de an.“

Businessul Art&Craft a fost afectat de pandemia de Covid-19, care a introdus o serie de restricţii de călătorie. Dat fiind că aeroporturile erau aproape goale, şi vânzările de produse de tip suvenir şi cadou au avut de suferit. Treptat însă, în ultimul an, întreaga lume şi-a redeschis porţile pentru călători.

„Exceptând perioada cu trafic restricţionat din cauza pandemiei, am avut o creştere constantă în toţi cei douăzeci de ani de când suntem pe piaţă. Martie 2022 a fost prima lună în care traficul aeroportuar a fost relaxat după pandemie, dar la momentul acela, mai multe ţări încă permiteau accesul exclusiv pe baza certificatului de vaccinare. Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, primul motiv pentru care considerăm că putem performa mult mai bine în 2023 este creşterea numărului de pasageri (de pe aeroporturi – n.red.).“

Pentru întregul an 2023, compania Art&Craft şi-a bugetat afaceri cu 15% mai mari decât în anul anterior, ceea ce ar însemna depăşirea pragului de 11 mil. euro. La acest avans îşi vor pune umărul şi o serie de deschideri. Pe final de martie 2023, compania inaugurează un nou magazin Art&Craft pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca.

Recent, la final de februarie, antreprenoarea a deschis şi o primă cafenea sub brandul Transylvania, în Aeroportul Internaţional din Târgu Mureş. În ceea ce priveşte dezvoltarea, ea mizează şi pe extinderea ariei de distribuţie şi pe lansarea de produse noi.

„În strategia 2023 – 2026 avem obiective de dezvoltare pe mai multe axe. Prima axă este cea de retail, cu toate conceptele pe care le avem acum. Pentru parteneriate, venim cu formule de distribuţie în sensul clasic, dar şi cu brand cornere şi cu posibilitatea de francize.“

Mioara Olteanu spune că businessul este echilibrat, dar locomotiva o reprezintă magazinele proprii. Ea adaugă însă că activitatea de distribuţie este o ramură autosustenabilă şi importantă ca cifre totale, deşi nu oferă valori. Complementară acestora este zona de comenzi B2B, pachete cadou şi vânzări online, care are tot mai mult potenţial, însă pe care cofondatoarea Art&Craft o consideră încă în faza de dezvoltare.

„Anul 2019 a reprezentat şi pentru Art&Craft, dar şi pentru multe companii conectate ca domeniu de activitate, cel mai bun an de vânzări, neegalat de rezultatele obţinute în 2022, primul an de după pandemie. În perioada martie 2020 - martie 2022, am diversificat oferta adresându-ne, mai mult decât până în 2019, solicitărilor de cadouri pentru instituţii şi B2B. Această abordare a făcut şi ca în ultimele luni să avem o performanţă mai bună comparativ cu perioada similară din 2019.“

Primul magazin Art & Craft a fost deschis în februarie 2003 pe aeroportul Otopeni din Bucureşti. În 2021, compania care administrează reţeaua de magazine a avut afaceri de 18 milioane lei (3,5 mil. euro) şi un profit net de 2,8 milioane lei, conform datelor Minsiterului de Finanţe. Businessul Art&Craft e operat însă prin mai multe firme, una dintre cele mai importante fiind Art&Craft Design.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO