♦ Fermierii cu vechime spun că ar trebui să fim naţionalişti şi să asigurăm producătorilor piaţă de desfacere, iar tinerii cred că produsele româneşti trebuie să fie competitive.
Producătorii locali de alimente spun că pătrund foarte greu în marile lanţuri de magazine, iar faptul că retailul modern a ajuns să aibă o pondere majoritară în vânzările de carne, lactate sau pâine face ca marile companii din producţie să deţină cote mari de piaţă, iar afacerile antreprenoriale nu au şansa să ajungă la consumator.
„Investiţiile pot rezolva parţial această problemă a procesării, de obţinere de valoare adăugată cât mai mare. Ştim că după ce ai produs ceva, trebuie să îl vinzi. Nu avem acces la pieţe de desfacere pentru că suntem blocaţi de supermarketuri astfel încât nu poţi pătrunde cu produsele româneşti în toate lanţurile. E o problemă nerezolvată. Eu vreau să vând vin care nu poate fi vândut la nivel de o etichetă sau două din cele 32 de etichete pe care le avem. Şi exemple pot fi date din toate domeniile. Punctul final, de desfacere, nu-l avem asigurat“, spune Vasile Lungu, proprietarul Domeniilor Lungu, care reunesc mai multe divizii de business în domenii precum agricultură, viticultură, pomicultură, zootehnie sau turism. Antreprenorul consideră că statul trebuie să creeze un sistem legislativ prin care producătorul din România să fie pus la egalitate cu cel din UE. „Şi la urma urmei de ce să nu fim şi naţionalişti? Să avem un procent de 60% din aprovizionarea magazinelor cu produse româneşti“.