Companii

Astăzi începe Untold, cel mai mare festival de muzică electronică şi pop din România, dar şi unul dintre cele mai importante la nivel internaţional, care aduce Clujului anual zeci de milioane de euro

Astăzi începe Untold, cel mai mare festival de muzică...

Autor: Alexandra Matei

03.08.2023, 13:20 1895

Festivalurile de muzică sunt astăzi mai populare ca niciodată în întreaga lume, cu peste 300 milioane de oameni care participă la ele în fiecare an, potrivit datelor cuprinse într-un raport KPMG. 

Totodată, festivalurile sunt şi un motor economic major, generând peste 100 mld. dolari în venituri globale anual, arată aceleaşi date.

Astăzi, 3 august, începe Untold, cel mai mare festival de muzică electronică şi pop din România, dar şi unul dintre cele mai importante festivaluri de acest fel la nivel internaţional, care va aduce românilor patru zile de muzică şi spectacole susţinute de artişti locali şi internaţionali.

Festivalul din inima Transilvaniei se află la cea de-a opta ediţie. Anul trecut, la Untold au participat circa 100.000 de oameni în fiecare zi de festival, iar bugetul pentru organizare a fost de aproape 20 mil. euro.

Festivalurile organizate de grupul Untold – Untold, Neversea şi Massif - nu numai că pun România pe harta muzicală europeană, ci aduc şi un boost în economia locală, astfel că pe perioada desfăşurării lor, jucătorii din hoteluri, restaurante şi baruri sunt avantajaţi.

„Aproape jumătate din bugetul festivalului merge către partea de scenă şi act artistic, dar festivalul are un impact major asupra comunităţii din Cluj pe componenta de business - cazare, mâncare, restaurante, malluri sau transport în comun -, care merge chiar până în judeţele vecine”, spunea Eduard Chereji, director de marketing şi comunicare al festivalului de la Cluj-Napoca, într-un interviu anterior acordat ZF.

În 2019, cel mai bun an pentru Untold, în comunitatea din Cluj-Napoca au rămas peste 45 mil. euro după festival pe zona de cazare, mâncare, restaurante, mall-uri sau transport în comun, iar în 2021, circa 30 mil. euro, în contextul restricţiilor de la vremea respectivă.

Anul trecut, după cum spunea Eduard Chereji, în comunitatea din Cluj-Napoca ar fi rămas circa 50 mil. euro după festival.

În 2022, Untold SRL, sub care grupul Untold îşi desfăşoară activitatea, a avut o cifră de afaceri de aproape 41 mil. lei, în scădere cu 30% faţă de anul precedent. Recordul companiei a fost atins în 2019, când Untold SRL raporta afaceri de peste 90 mil. lei.

La ediţia din acest an vor urca pe cele opt scene ale festivalului peste 200 de artişti naţionali şi internaţionali. Astăzi, în prima zi de Untold, participanţii îi vor vedea pe Ava Max şi Bebe Rexha, împreună cu Alok, Steve Aoki şi Topic.

Până duminică, 6 august, fanii muzicii electronice şi pop vor avea ocazia să îi vadă pe scena Untold pe Imagine Dragons, Alesso, Salvatore Ganacci, Tujamo, Martin Garrix, Eric Prydz, Armin van Buuren, David Guetta, Ferg sau Years and Years.

Biletele pentru accesul general în festival s-au epuizat încă de luna trecută. În acest moment, cei care încă nu şi-au achiziţionat bilete de acces în festival, mai pot cumpăra abonamente individuale, pentru fiecare zi în parte, la preţuri cuprinse între 555 de lei şi 890 de lei.

Biletele VIP sunt încă disponibile şi pornesc de la 1.000 de lei pentru o singură zi de festival şi ajung până la 2.800 de lei pentru toate cele patru zile de Untold.

Numărul românilor care intenţionează să participe la festivalurile de muzică din acest an s-a dublat comparativ cu anul trecut, arată datele unui sondaj recent realizat de iSense Solutions, iar Untold, Neversea şi Electric Castle sunt în topul preferinţelor românilor.

„Întrebaţi care sunt festivalurile din România pe care le cunosc, românii au menţionat Untold (97%), Neversea (90%), Electric Castle (83%), SAGA Festival (52%), Summer Well (52%), Sunwaves (23%), Nostalgia Retro-Disco-Future (22%), Beach, Please! (12%), Open Air Blue Air Blues Festival (12%) şi Massif (10%)”, arată datele sondajului.

Festivalurile de muzică sunt astăzi mai populare ca niciodată în întreaga lume, cu peste 300 milioane de oameni care participă la ele în fiecare an, potrivit datelor cuprinse într-un raport KPMG. Acestea sunt, totodată, şi un motor economic major, generând peste 100 mld. dolari în venituri globale anual, arată aceleaşi date.

Industria festivalurilor de muzică a suferit transformări semnificative încă de la începuturile ei, pe când lua naştere Woodstock Rock Festival, în 1969, la New York.

Festivalul a reunit unii dintre cei mai mari interpreţi ai acelor vremuri şi fani din întreaga SUA într-un eveniment de trei zile, proiectat iniţial pentru 50.000 de participanţi, potrivit studiului KPMG, însă numărul lor a depăşit cu mult aşteptările, creând dificlutăţi în desfăşurarea festivalului.

De atunci, lucrurile au evoluat, iar tehnologia a jucat un rol important în evoluţia industriei festivalurilor de muzică. În acelaşi timp, aşteptările participanţilor la festival au evoluat, iar cei mai mulţi aleg să participe pentru a crea conexiuni, pentru a socializa şi pentru a trăi experienţe alături de prieteni.

„Festivalurile sunt mai mult decât muzică şi divertisment. Sunt o şansă de a intra în legătură cu prietenii, de a crea amintiri noi şi de a explora noi culturi. Participanţii la festival sunt acum priviţi atât ca producători de conţinut, cât şi ca nişte consumatori”, se mai arată în raportul KPMG.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO