Companii

Avocati independenti: Statul a fost slab consiliat juridic in afacerea Comarnic - Brasov. Vinci-Aktor trebuia penalizat cu 10 mil. euro

Avocati independenti: Statul a fost slab consiliat juridic in afacerea Comarnic - Brasov. Vinci-Aktor trebuia penalizat cu 10 mil. euro
06.05.2010, 23:18 162

Avocatii de la firmele de avocatura straine cu birouri inRomania implicate in proiecte de parteneriat public-privat (PPP) lanivel mondial spun ca firmele Vinci-Aktor trebuia sa fie penalizatede stat pentru ca au denuntat unilateral contractul de realizare aautostrazii Comarnic-Brasov (55 km), macar pentru a acopericosturile angajate in organizarea licitatiei si reluareaprocedurii.

Contractul pentru a realiza in concesiune autostradaComarnic-Brasov a fost denuntat unilateral in aprilie de consortiulfrancezo-elen Vinci Aktor la trei luni de la semnarea contractului,fara a plati nicio penalizare catre statul roman. Licitatia pentruconstructia autostrazii a inceput in 2007 si au participat 12consortii din intreaga lume, castigatorul Vinci-Aktor fiind anuntatin mai 2009.

"Penalitatile trebuie sa acopere costul procedurii esuate sicostul relansarii licitatiei. Tipic, ar trebui sa se situeze intre5 si 10 mil. euro. Intr-un final, orice guvern vrea sa protejezeplatitorii de taxe impotriva unei licitatii esuate", spune Markus Piuk, partener al casei de avocaturaaustriece Schoenherr si Asociatii, care au fost implicati in maimulte contracte de parteneriat public-privat in Europa Centrala side Est.

El sustine ca desi obtinerea finantarii este o clauza suspensiva(prin care se poate suspenda contractul) in toate contractele PPP,detinatorul concesiunii primeste o penalizare in cazul in carecontractul nu se incheie din cauza esecului acestuia de a obtinefinantarea. "Aceasta penalizare este de obicei asigurata printr-ogarantie bancara neconditionata. In plus, contractul poate prevedeaca partea care se retrage sa fie considerata responsabila de oricedaune aditionale suferite de stat."

Ideea de includere a unor penalizari pentru Comarnic-Brasov estesustinuta si de avocatii de la DLA Piper, una dintre cele mai maricase de avocatura din lume.

"Nu exista un contract «standard», dar ar fi fost probabiloportuna includerea in contract a unei prevederi prin care, incazul imposibilitatii de a obtine finantarea, concesionarul sa fieraspunzator cel putin pentru costurile angajate de stat inprocedura de concesionare de pana in acel moment, precum si de celede reluare a procedurii. Probabil ca autoritatea contractanta vainvata din aceasta experienta", spune Marian Dinu, country managingpartner al DLA Piper.

Contractul pentru realizarea autostrazii Comarnic-Brasov avea ovaloare de construire, proiectare si achizitie echipamente de 1,9mld. euro, inclusiv TVA, iar dupa perioada de patru ani deconstruire, statul se angaja sa plateasca catre constructori sumade 4,8 mld. euro pe o perioada de 26 de ani. Suma cuprindea siintretinerea autostrazii in cei 26 de ani, precum si costuldobanzilor.

Ce spun avocatii care au consiliat statul

Ministerul Transporturilor a fost consiliat de consortiul LouisBerger SAS, Louis Berger Group, Credinvest International CorporateFinance LTD si Tuca, Zbarcea si Asociatii, valoarea contractuluifiind de 4 mil. euro pentru realizarea autostrazii Ploiesti-Brasov,care cuprinde si tronsonul Comarnic-Brasov.

Reprezentantii casei de avocatura Tuca, Zbarcea & Asociatiiafirma ca denuntarea unilaterala este admisa, de principiu, incazuri exceptionale, atunci cand intervin situatii independente devointa partilor, care fac imposibila continuarea contractului siindeplinirea obligatiilor stipulate de acesta.

"Vorbim de situatii pe care partile nu le controleaza, dar decare depinde respectarea angajamentelor asumate si realizareaproiectului ce face obiectul contractului. De la caz la caz, pot fiavute in vedere obtinerea de autorizatii si avize, degrevareaarheologica a terenurilor, obtinerea finantarii necesareproiectului, aparitia unor modificari legislative etc. Toateacestea pot conditiona indeplinirea de catre parti a obligatiilorasumate si, totodata, constituie riscuri, asumate, dupa caz, decatre una sau ambele parti, sau pe care nicio parte nu este dispusasa si le asume", afirma Serban Paslaru, avocat asociat al TucaZbarcea & Asociatii, unul dintre coordonatorii echipei deavocati care a asistat Ministerul Transporturilor si CNADNR inacest proiect.

Markus Piuk de la Schoenherr si Asociatii considera insa ca incele 90 de zile care au trecut de la semnarea contractului nu s-ainregistrat niciunul dintre cazurile exceptionale care ar fi pututsa fie trecute in contract. "Oricum era imposibil sa atraga in treiluni o finantare de peste un miliard de euro, ar fi fost necesarecel putin 6-9 luni, mai ales in conditiile in care ratingul de taraeste «junk»", sustine Piuk.

Avocatii de la Tuca, Zbarcea & Asociatii explica ca perioadade 90 de zile in care oricare dintre parti, deci inclusivautoritatea, putea denunta unilateral contractul, a fost menita sapermita, intre altele, finalizarea discutiilor cu institutiilefinanciare interesate in finantarea proiectului.

"Dreptul de denuntare unilaterala urma sa poata fi exercitat decatre oricare dintre parti in situatia in care obtinerea finantariinu ar fi fost realizata sau cerintele institutiilor financiare nuar fi fost acceptabile. Dupaexpirarea termenului de 90 de zile amintit, denuntarea unilateralaa contractului, pentru motivul amintit, nu ar mai fi fost posibila,considerandu-se ca la acea data discutiile cu institutiilefinanciare se vor fi incheiat, iar finantarea proiectului ar fidevenit certa", sustine Paslaru. El afirma ca erau prevazutepenalizari dupa demararea propriu-zisa a proiectului, ulteriordatei la care finantarea acestuia ar fi devenit certa.

Autostrada Comarnic - Brasov In cifre

1,2 miliarde de euro era costul de construiresi montaj.

1,9 mld. euro ar fi fost costul de construire,montaj, proiectare si operare, inclusiv TVA.

4,8 mld. euro urma sa plateasca statul timp de26 de ani dupa finalizarea constructiei.

Trei ani pierduti

octombrie 2007 - au inceput demersurile pentruinceperea licitatiei pentru autostrada Comarnic-Brasov

30 ianuarie 2008 - a fost data-limita dedepunere a candidaturilor, fiind inscrise 12 consortii

11 mai 2009 - a fost stabilit ofertantulcastigator

18 ianuarie 2010 a fost semnat contractul

14 aprilie 2010 a fost denuntat unilateralcontractul de catre Vinci-Aktor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO