Companii

Benvenuti: Pantofii sunt diferiţi de cărţi şi CD-uri. Nu pot deveni accesorii neglijabile

Benvenuti: Pantofii sunt diferiţi de cărţi şi CD-uri. Nu pot deveni accesorii neglijabile

Autor: Cristina Roşca

16.01.2011, 23:54 128

Dan Pavel, proprietarul magazinelor Benvenuti, spune că anul2010 a mers mai bine, iar la capitoul profit speră să fi câştigatsuficient pentru a-şi acoperi pierderea din 2009. Cel mai dificilan pentru Benvenuti de la înfiinţarea companiei a fost chiar 2009,când compania a intrat pe pierderi, de 1,8 mil. lei (420.000 deeuro), la afaceri de 35,2 mil. lei (8,3 mil. euro).

"Anul 2010 a fost în mod absolut mai bun decât 2009. Lucrurileau început să meargă mai bine încă din toamna lui 2009, mai exactdin septembrie, după ce am reuşit să avem un echilibru întrevenituri şi cheltuieli", povesteşte acum Dan Pavel, eliberat despectrul negativ care plana asupra companiei cu mai puţin de doiani în urmă.

Pentru 2010 Pavel vorbeşte despre afaceri similare celor din2008, de circa 11,7 milioane de euro. La nivelul anului 2008,profitul companiei era de 810.000 de euro.

Chiar dacă 2010 a mers mai bine, pentru 2011 Dan Pavel nu areaşteptări foarte mari, însă speră la o creştere uşoară a cifrei deafaceri comparativ cu anul care tocmai s-a încheiat, scrie revistaBUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro).

A învăţat lecţiile crizei

Oricum, de acum înainte prudenţa este cuvântul de ordine al luiPavel, în special când vine vorba de extindere: "2009 ne-a făcut săne gândim de trei ori până să luăm o decizie ce vizează dezvoltareape orizontală".

După doi ani în care a consolidat businessul Benvenuti, în 2011Dan Pavel are în plan să repornească procesul de dezvoltare areţelei de magazine. Nu vorbeşte însă de cifre mari sau de viteză.Ca aproape toată lumea, şi Dan Pavel a învăţat lecţiile crizei.

În 2009, pentru a optimiza raportul venituri - cheltuieli DanPavel a fost nevoit să reducă personalul cu 20% (până la numărulactual de 245 de angajaţi) şi să realizeze reduceri de costuri petoate departamentele, în special pe marketing.

Până în 2008 inclusiv, acestui departament îi erau alocatebugete generoase. Pentru a-şi îmbunătăţi situaţia economică, DanPavel a repoziţionat două magazine în 2009 şi a mai deschis unulsingur, temperând ritmul de dezvoltare de până atunci alreţelei.

"Dacă la începutul lui 2009 aveam 33 de magazine, în luna martiea aceluiaşi an am inaugurat punctul din centrul comercial Orhideeadin capitală."

Repoziţionate au fost magazinele din Bucureşti, din Liberty Mallîn Cotroceni Park, şi din Cluj, unde s-a deschis un nou punct devânzare într-un spaţiu mai mare, unde chiria este mai mică.

"Proprietarul din Cluj nu a înţeles că trebuie să fie flexibilla chirii pe timp de criză. La acel moment noi eram deja într-oetapă de finalizare a reducerilor de chirii. Aproape toţiproprietarii au înţeles şi ne-au acordat reduceri de peste20%."

Cochetează cu ideea unui magazin online

În prezent, Benvenuti nu deţine niciun magazin în afaragraniţelor ţării şi nici nu are în plan să deschidă în viitorulapropiat. Pavel spune că situaţia economică este principalulimpediment în prezent.

Pe termen lung însă, Dan Pavel este deschis ideii de magazine înstrăinătate, dar doar în franciză, nu administrate în mod direct:"Ca să ai rezultate bune trebuie să cunoşti foarte bine piaţa. Deaceea este de preferat un partener bun cunoscător al pieţei localecu care să împarţi profitul. Este mai bine aşa decât să porneşti dela ideea că poţi să le faci singur pe toate şi bine".

Pentru moment, retailerul se mulţumeşte cu piaţa locală, undes-au schimbat foarte multe. A crescut mult oferta, disproporţionatfaţă de creşterea puterii de cumpărare. Totuşi, odată cu înmulţireacentrelor comerciale, cu intrarea de noi jucători pe piaţă, printrecare şi reţele europene, se poate observa o maturizare aconsumatorilor. Cu toate acestea, Benvenuti nu deţine niciunmagazin online. "Cochetăm cu ideea", spune Pavel, însă tot elexplică faptul că, potrivit studiilor realizate, un altfel demagazin nu ar reprezenta un succes din punctul de vedere alvânzărilor, cel puţin cinci ani de acum înainte.

"Pantofii sunt diferiţi de cărţi şi CD-uri. Pantofii trebuievăzuţi şi probaţi. Nu cred că pantoful va deveni un accesoriuneglijabil." Văzutul şi probatul sunt ca aerul pentru retailerii deîncălţăminte, dar totodată şi cea mai grea încercare. Dan Pavelspune că cel mai important factor care poate influenţa vânzărileeste vremea, care nu ţine cont de condiţiile economice.

Benvenuti nu deţine nicio facilitate de producţie şi nici nu areîn plan acest lucru, spune Pavel.

"Retailul şi producţia sunt total diferite. Nu e exclus să lefaci pe amândouă, dar nu e cazul meu. Avem colaborări foartestrânse cu unii producători, participăm la organizarea colecţiilor,la selecţia materialelor şi la supravegherea producţiei."

Deocamdată, Pavel a decis să se bazeze pe retail şi, pentru aimpulsiona vânzările, a optat în 2009 pentru mai multe campanii dereduceri decât în mod normal. În 2010, "ne-am mai temperat. Suntînsă retaileri care debusolează tot comerţul şi au aproape înpermanenţă reduceri şi promoţii".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO