Topul celor mai valoroase branduri româneşti este condus în acest an de Dacia, evaluat la 1,06 miliarde euro, în creştere cu 30%, poziţie în care a revenit după ce anul trecut primul loc în clasament a fost deţinut de brandul eMAG, care anul acesta a fost evaluat la 877 mil. euro, valoare în scădere cu 15% an/an, conform unei analize realizate de Brand Finance, cea mai mare firmă globală independentă de evaluare de brand.
Schimbarea de la vârf, între Dacia şi eMAG, reflectă evoluţia opusă a celor două industrii înainte şi după pandemie: piaţa auto s-a redresat pe măsură ce oamenii au început să se deplaseze din nou, în timp ce comerţul online şi-a încetinit ritmul de creştere, chiar dacă obişnuinţa de cumpărare a consumatorilor continuă sa migreze către online.
Recuperarea brandului Dacia este cu atât mai interesantă atunci când este comparată cu evoluţia mărcii companiei-mamă (Renault), care a pierdut constant valoare în ultimii 5 ani.
"Alternanţa la vârful clasamentului valoric, în ultimii trei ani, între brandurile Dacia şi eMAG, este ilustrativă şi simbolică pentru o competiţie generală între mărcile tradiţionale, cu notorietate, şi mărcile din 'noua economie'; această confruntare este predominantă, peste 60% din brandurile din clasament fiind create în ultimele decenii, în unele cazuri împreună cu industrii complet noi (cazul eMAG).“, spune Mihai Bogdan, Director General, Brand Finance Romania.
În fiecare an, Brand Finance evaluează mii dintre cele mai mari branduri ale lumii şi publică peste 100 de rapoarte, clasificând branduri în toate sectoarele şi ţările. Cele mai valoroase 50 de branduri din România sunt incluse în clasamentul anual Brand Finance Romania 50.
Potrivit analizei Brand Finance, Dedeman rămâne cel mai valoros brand deţinut în întregime de acţionari români, apărându-şi poziţia a treia în clasament (valoare în creştere cu 5% la 530 de milioane de euro) – fiind si al doilea clasat ca forţă a brandului, dupa Banca Transilvania.
În contextul în care sectorul de comerţ tradiţional continuă redresarea post-pandemie, creşteri în valoare înregistrează şi brandurile Altex – plus 13%, până la 139 de milioane de euro – şi Mobexpert – creştere de 17%, la 22 de milioane de euro; aceeaşi tendinţă este vizibilă şi în sectorul farmaceutic, cu Farmacia Tei crescând cu 24% la 30 de milioane de euro şi Help Net în creştere cu 14% la 27 de milioane de euro.
Pe lângă calcularea valorii de brand, Brand Finance determină şi forţa relativă a mărcilor printr-un complex de indicatori (balanced scorecard) care evaluează investiţia în marketing, brand equity şi performanţa de business.
În conformitate cu standardul ISO 20671, Brand Finance încorporeaza in evaluare şi rezultatele cercetării proprii de piaţă cu peste 150.000 de respondenţi din 38 de ţări şi din peste 30 de sectoare.
Prin această măsură, Banca Transilvania este cel mai puternic brand românesc, obţinând un rating de elită AAA+, cu valoarea brandului crescând cu 25% la 494 de milioane de euro, şi urcând un loc în clasament pe poziţia a patra.
De asemenea, Banca Transilvania se află, pentru al doilea an consecutiv, în topul celor mai puternice zece branduri bancare la nivel global.
În total, valoarea combinată a celor mai valoroase 50 de branduri din România a crescut cu 13% faţă de anul anterior, ajungând la peste 6,6 miliarde de euro – mult peste ritmul de redresare al economiei româneşti în ansamblu (4,7% în 2022).
“Cu toate că economia românească nu a avut legături semnificative cu Rusia şi Ucraina, valurile de şoc ale războiului cauzat de invazia rusă în Ucraina – care este de aşteptat să continue în viitorul apropiat – pot provoca încă perturbări imprevizibile”, notează analiza.
În cee ace priveşte brandurile noi, create şi dezvoltate de antreprenori şi companii private în ultimii 30 de ani, reprezintă peste 60% din Brand Finance Romania 50 2022 – atât ca număr de branduri, cât şi ca valoare totală.
Clasamentul valoric al brandurilor a înregistrat de-a lungul anilor o rată scăzută de fluctuaţii, cu doar câteva mărci care intră/ies din top 50 în fiecare an. Astfel, două branduri din clasamentul de anul trecut nu s-au calificat în cel de anul acesta: respectabila marcă de apă Borsec şi brandul de retail farmaceutic Sensiblu – care a fost abandonat de noii proprietari ai afacerii în favoarea mărcii internaţionale a acestora.
Noile intrări sunt brandul local de imobiliare în plină creştere One United Properties, care face o intrare remarcabilă direct pe locul 24 cu o valoare de marcă de 49 de milioane de euro, şi brandul industrial ALRO (valoare de 40 de milioane de euro, pe locul 29).
"Globalizarea aduce o expunere mai mare, chiar şi pentru afacerile care nu se îndepărtează de ţara de origine, de unde şi multitudinea de provocări şi încercări pentru mărcile locale. Cu toate acestea, chiar această combinaţie şi alternanţă de oportunităţi şi ameninţări stimulează brandurile să evolueze în mod continuu şi să îşi crească valoarea.", adaugă Mihai Bogdan.
Pe lângă analiza brandurilor individuale, raportul Brand Finance Romania 50 clasifică şi cele mai valoroase 10 portofolii de mărci, calculate pentru acele afaceri care utilizează mai mult de un brand pe piaţă. Aceste portofolii cuprind peste 40 de mărci locale bine-cunoscute, cele mai valoroase dintre ele fiind prezente şi individual în clasamentul principal al celor mai valoroase