Companii

CAPSULA DE BUSINESS. Sotiris Chatzidakis, CEO Clubs: Relaţia dintre angajat şi angajator nu e un război. Nu contează a cui e piaţa, trebuie găsită cea mai bună combinaţie ca relaţia să meargă. „După pandemie ne vom întoarce la un alt mediu de lucru, vom putea munci de oriunde, dar ce e important e că vom munci.“

CAPSULA DE BUSINESS. Sotiris Chatzidakis, CEO Clubs: Relaţia dintre angajat şi angajator nu e un război. Nu contează a cui e piaţa, trebuie găsită cea mai bună combinaţie ca relaţia să meargă. „După pandemie ne vom întoarce la un alt mediu de lucru, vom putea munci de oriunde, dar ce e important e că vom munci.“

Autor: Cristina Roşca

07.08.2020, 00:06 627

Pandemia de Covid-19 a schimbat piaţa muncii, iar schimbările sunt multe şi de durată, printre ele numărându-se creşterea incidenţei muncii de la distanţă şi schimbarea raportului de putere între angajat şi angajator.

Totuşi, Sotiris Chatzidakis, fondatorul CEO Clubs în România, spune că această pandemie ne-a învăţat să fim mai flexibili.

„Toţi vom fi mai flexibili după această perioadă. Dacă ai un birou de 200 mp şi înainte ţoti mergeau la muncă, acum după aceste luni de pandemie înţelegem ca nu mai e nevoie ca toţi să fie la birou. Ne vom întoarce la un alt mediu, vom putea munci de oriunde, dar ce e important e că vom munci“, spune executivul.

El adaugă că relaţia dintre angajat şi angajator nu trebuie privită ca un război. Nu contează de fapt a cui e piaţa, ce contează e că trebuie găsită cea mai bună combinaţie ca relaţia să meargă. Indiferent de condiţiile economice şi de situaţia din piaţă, Sotiris Chatzidakis consideră că trebuie să îţi ţii angajaţii motivaţi.

„În unele organizaţii liderul poate cataliza mediul, în altele mai puţin. Fiecare membru (al CEO Clubs – n.red.) încearcă să îmbunătăţească mediul de lucru pentru că toţi ştiu că oamenii sunt tot.“

Echipa CEO Clubs numără şapte oameni care, cam ca în domeniul ospitalităţii, trebuie să aibă capacitatea de a interacţiona cu lumea.

„În domeniul acesta trebuie să te gândeşti la toate, cum ar fi că, dacă ai o întâlnire la ora 17:30 trebuie organizată într-un loc unde e uşor de ajuns, unde există parcare. Plus că trebuie să alegi cel mai bun hotel sau restaurant.“

Angajaţii, spune Sotiris Chatzidakis, nu sunt obişnuiţi să aibă o reţea atât de amplă de contacte, aşa că, deşi salariul contează, cel mai important e mediul de lucru. Compania are birourile pe Calea Floreasca, la numărul 175.

„Am ales un spaţiu unde e uşor de ajuns, unde există parcare. Am decorat ca acasă, pentru că am vrut să nu îţi dea senzaţia de birou. Suntem o comunitate aşa că le oferim angajaţilor cafea Nespresso, muzică - avem un pick-up player. Nu e un mediu de lucru steril.“

În plus, salariaţii au oportunităţi de creştere, participând la diferite seminarii sau cursuri. Doi angajaţi participă la cursuri de MBA cofinanţate în proporţie de 50% de companie.

„Cred că ce contează e şi că există flexibilitatea programului. Oferim oamenilor autonomie să lucreze independent, ei cer ajutor doar când au nevoie. E decizia lor dacă lucrează de acasă sau vin la birou. Eu cred că trebuie să asculti şi să respecti angajaţii.“

În lunile marcate de pandemie echipa CEO Clubs a trebuit să demonstreze că are abilităţi de lidership, acestea fiind mai importante ca oricând. Acest lucru a fost cu atât mai important în prima lună.

„Ne-am reorganizat rapid. Am fost primii care am mers către online în data de 11 martie. De atunci am organizat mai bine de zece evenimente cu speakeri de la Harvard, din Asia sau locali. Am avut două evenimente pe săptămână.“


Când inovaţia se alătură iniţiativelor de business locale, au loc marile revelaţii. Nespresso împreună cu Ziarul Financiar cartografiază mediul de lucru din companiile româneşti şi creează împreună subiecte de conversaţie pentru momentele de cafea. NESPRESSO


Pentru viitor, Sotiris Chatzidakis crede că CEO Clubs va găsi un model hibrid. Va fi diferit de ce a fost, asta e clar. Tehnologia va juca un rol important, astfel încât evenimentele să pară live şi dacă nu vor fi. „Virusul a fost şi un accelerator al schimbării.“

CEO Clubs este o organizaţie nonguvernamentală din SUA, adusă pe plan local de executivul grec Sotiris Chatzidakis în urmă cu aproape un deceniu.

„Eu sunt un grec care face naveta între ţara mea mamă şi România. Am venit aici (în România – n.red.) în 2011 ca să creez CEO Clubs, după ce pusesem bazele businessului în Atena în cei doi ani anteriori“, îşi aminteşte Sotiris Chatzidakis. Înainte el a lucrat în domeniul bancar şi în FMCG, după care a avut timp de patru ani un alt pariu antreprenorial.

Acum, CEO Clubs numără în Bucureşti 155 de membri, CEO şi antreprenori. După primii doi ani de prezenţă organizaţia ajunsese la 100 de membrii. În 2014 Sotiris Chatzidakis lansează Executive Club (rebranduit din Next Gen Club), care adună la Bucureşti 140 de executivi seniori (nu CEO sau antreprenori). Apoi, în octombrie 2018 a apărut biroul CEO Clubs din Cluj-Napoca care a ajuns la 40 de membri.

„CEO Clubs este o organizaţie non-guvernamentală din SUA, iar noi avem un aranjament cu ei, plătim o taxă pentru a funcţiona. Pe de altă parte, Executive Club este o organizaţie fondată de noi.“

Sotiris Chatzidakis adaugă că cifra de afaceri cumulată a companiilor conduse de membrii CEO Clubs România este de 8 mld. euro anual. Este vorba de companii multinaţionale şi afaceri antreprenoriale mari. El nu oferă exemple, dar în Consiliul Director (Advisory Board) se regăsesc executivi precum Branislav Bibic (managing director Philip Morris Trading), Marius Dragne (CEO Xella România), Dan Ştefan (managing partner Autonom), Sonia Năstase (CEO Nespresso România) sau Javier Garcia del Valle (CEO Happy Tour).

„Noi aducem liderii împreună şi îi ajutăm facilitând discuţii prin care ei împărtăşesc idei sau valori. Circa 34% din membrii conduc companii cu 1-50 angajaţi, iar restul au echipe de la 52 la mii de salariaţi.“ C

An de an, maximum 20 de membrii nu îşi reînnoiesc abonamentul, e vorba de cei care pleacă pentru că li se termină mandatul, iar Sotiris Chatzidakis spune că nu vrea să crească prea mult în ceea ce priveşte numărul de membrii, o limită fiind 155 în Bucureşti la CEO Clubs.

„Mulţi presupun că membrii noştri sunt dificili, că au cerinţe exagerate, dar pentru că au început de la zero şi au ajuns unde sunt sunt mult mai umani şi politicoşi decât se crede. Pe unii membrii i-am întâlnit independent, pe alţii pentru că au auzit, au citit sau le-a fost recomandat CEO Clubs. Sunt şi unii despre care citim noi.“

Omul de afaceri grec spune că nu ştia pe nimeni în România când a venit, aşa că decizia a fost un mix de logică şi instinct. El adaugă că e important ca să ai un club major să găsesti un loc cu companiii mari, astfel că în regiune, după Atena, Bucureşti e al doilea oraş, restul sunt centre urbane mai mici.

„După ce am venit prima dată am avut un sentiment bun, şi aşa a fost. La început nu a fost foarte greu pentru că ştiam ce presupune acest tip de club din Grecia. Toţi liderii din lume au nevoi universale. Ei călătoresc mult, sunt ocupaţi, stresaţi. Au nevoi similare şi au înteles valoarea a ceea ce primesc. În orice business trebuie să livrezi ce promiţi.“

Pentru executivii de top şi pentru antreprenori cea mai mare temere a lor e timpul. Astfel, dacă acordă timp către ceva, acest lucru sau serviciu trebuie să le aducă valoare.

În cazul CEO Clubs, membrii plătesc o taxă anual de 4.000 de euro în schimbul căreia primesc cel puţin 40 de întâlniri pe an.

„Aducem la aceste întâlniri speakeri internaţionali sau facem călătorii internaţionale cum ar fi la conferinţa Google Asia-Pacific. Îmbinăm însă zona de business cu distracţia, organizăm şi partide de fotbal sau baschet.“

La Executive Club taxa e de 2.000 de euro pe an.

„Dacă aduci zece membrii într-o cameră, chiar dacă nu au un speaker, ei vor lega afaceri, parteneriate sau prietenii. Beneficiile sunt multi-direcţionale. Evenimentele sunt organizate cu ajutorul a 23 de parteneri, precum Nespresso care oferă cafea atât pentru angajaţi, cât şi pentru membrii.“

Comedymall VOT IN PANDEMIE
AFACERI DE LA ZERO