Companii

Cât ar putea plăti Szarvadi pentru răscumpărarea Domo?

În 2009 Domo a fost compania din electroretail care a înregistrat cea mai mică scădere a vânză

În 2009 Domo a fost compania din electroretail care a înregistrat cea mai mică scădere a vânză

27.06.2010, 23:41 123

Lorand Szarvadi, directorul general şi fondatorul Domo, a decisrecent să încerce să răscumpere compania de la fondul de investiţiiTrans Balkan Investment (fostul Equest Investment Balkans), care aachiziţionat firma în 2007, în acelaşi timp cu retailerul bulgarTechnomarket. Astfel, împreună cu fondatorul Technomarket, Szarvadia înaintat o ofertă nesolicitată către Trans Balkan Investment(TBI).

Cât va plăti Szarvadi pentru răscumpărarea Domo, în condiţiileîn care în urmă cu trei ani antreprenorul a încasat de la Equest înjur de 25 mil. euro alături de familia Hegeduş, potrivitestimărilor realizate de ZF în momentul tranzacţiei. Analiştiiapreciază că valoarea tranzacţiei va fi mult sub preţul de 75 demilioane de euro plătit de Trans Balkan Investment (TBI) în urmă cutrei ani pentru 75% din acţiunile Domo, dacă fondul de investiţiiva accepta oferta lui Szarvadi.

Reprezentanţii Domo nu au dorit să facă declaraţii referitoarela ofertă, întrucât aceasta este în prezent negociată.

"În niciun caz valoarea nu se va apropia de cea de acum treiani", a declarat Andrei Cionca, managing partner al Casei deInsolvenţă Transilvania, care coordonează planul de reorganizare şiieşire din insolvenţă pentru electroretailerul Flanco, unul dintreprincipalii competitori ai Domo. Cionca a adăugat că în perioadaanterioară pentru evaluarea unei companii cel mai des utilizatemetode erau cele care foloseau ca indicatori principali EBITDA(profitul companiei înainte de achitarea taxelor, dobânzilor şiamortizărilor), vânzările nete şi fluxurile de capital.

"Lafinal, în funcţie de negociere, se poate ajunge la un cu totul altpreţ faţă de cel de evaluare. Probabil că metoda de bază rămâneacum analiza fluxurilor de capital, discounted cash - flow, pentrucă poate genera o predicţie cvasistabilă. Metoda multiplilor EBITDAeste un mijloc secundar acum", a declarat Adrian Vascu, directoruldepartamentului de evaluare al KPMG.

După ce în 2009 a înregistrat prima pierdere, de 1,2 milioane deeuro, Domo a estimat că în 2010 profitul net va ajunge la 4,2milioane de euro, în timp ce afacerile vor depăşi 210 milioane deeuro.

Clauzele stabilesc valoarea companiei

La momentul vânzării Domo, în urma negocierilor, fondul deinvestiţii a plătit 62,5 milioane de euro pentru 75% din acţiuni,după confirmarea rezultatelor financiare plătind diferenţa până la75 de milioane de euro.

Tranzacţia a evaluat compania la un total de 100 de milioane deeuro, o valoare calculată la un multiplu între 9 şi 10 indexat laEBITDA exerciţiului financiar precedent.

"Multiplu de EBITDA pentru industria noastră este acum de 3-5.Este însă o metodă auxiliară acum, pentru că în piaţă nu existătranzacţii", a spus şi Adrian Olteanu, directorul general alFlamingo.

Utilizând un multiplu de 3-5 la valoarea EBITDA a Domo din 2009,de 2,5 milioane de euro, valoarea de piaţă a companiei s-ar puteasitua între 7,5 - 12,5 milioane de euro.

"Valoarea de piaţă va depinde foarte mult şi de clauzele,condiţiile din contractul de vânzare (din 2007 - n.red.), mai alesde clauzele privind un eventual buy-back. În plus şi mutaţiile dinpiaţă vor fi luate în considerare", a spus Vascu.

În cursul anului trecut piaţa de electroretail din România s-acomprimat cu 42%, la o valoare de circa 850 - 900 de milioane deeuro, iar în primul trimestru din 2010 a continuat scăderea. Cutoate acestea, în 2009 Domo a fost compania din electroretail carea înregistrat cea mai mică scădere de business, la 170 de milioanede euro, faţă de 207 mil. euro în 2008. Potrivit reprezentanţilorcompaniei, în 2009 profitul operaţional a fost de 2,5 milioane deeuro, iar pierderea netă a exerciţiului a ajuns la 1,2 milioane deeuro. În acelaşi interval liderul pieţei, Altex, şi-a înjumătăţitla 180 mil. euro cifra de afaceri, iar Flanco a intrat îninsolvenţă pentru a se proteja de creditori.

În prezent Trans Balkan Investment caută o finanţare pe termenscurt pentru rambursarea unui împrumut de 17 milioane de euro,contractat de la Fondul Rezervei de Stat al statului Oman, cât şipentru dezvoltarea TechnomarketDomo (TMD).

După achiziţia Domo şi Technomarket, TBI a integrat cele douăcompanii într-un grup comun, cu o strategie convergentă dedezvoltare, în care acţionarii minoritari, fondatori ai companiilorromâneşti şi bulgare au primit în schimb o parte din acţiuni.

Atragerea investitorilor depinde de manager

Horia Manda, managerul fondului de investiţii RAEF, fostacţionar al Domo până în 2007, apreciază că tranzacţiile din piaţade profil se fac acum la un nivel mai mic decât în anii de creştere2006 - 2007, dar că firmele care şi-au conservat performanţelefinanciare pot beneficia în perioada actuală. Szarvadi nu acomunicat un preţ urmărit pentru răscumpărarea Domo, însă lamomentul anunţului referitor la ofertă a menţionat că achiziţiapoate fi făcută şi cu participarea altor investitori.

"Piaţa (de electroretail - n.red.) nu va rămâne cum e acum, darnu va mai creşte la fel ca în anii trecuţi. Totul depinde desituaţia financiară şi de abilitatea managerului de a atrageinvestitori", a mai spus Manda.rilor

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO