Companii

Cei mai bogaţi europeni au cea mai ieftină motorină: cum a ajuns România mai scumpă decât Luxemburg

Cei mai bogaţi europeni au cea mai ieftină motorină: cum a ajuns România mai scumpă decât Luxemburg

Autor: Roxana Petrescu

04.09.2012, 00:07 1574

Cele mai recente statistici europene arată că pe data de 27.08.2012 un litru de motorină costa în România 1,36 euro. Acelaşi litru de motorină putea fi cumpărat din benzinăriile din Malta cu 1,35 euro, din Bulgaria cu 1,32 euro, iar din Luxemburg cu 1,31 de euro. Practic, statisticile arată că locuitorii din Luxemburg beneficiază de cel mai ieftin litru de motorină din toată Uniunea Europeană. În România, anul trecut s-au consumat circa 5,8 milioane de tone de carburanţi, motorina fiind combustibilul care a înregistrat creşteri de volume, în timp ce benzina a consemnat scăderi. Două treimi din consumul de carburanţi sunt reprezentate de vânzările de motorină, restul fiind volumele de benzină vândute.

Tot statisticile europene arată că anual un luxemburghez are câştiguri nete de aproape 27.500 de euro, adică aproape 2.300 de euro în fiecare lună, aceste date fiind valabile pentru 2010. Aceste câştiguri nete reprezintă de fapt suma pe care angajaţii cu normă întreagă o au la dispoziţie pentru economii sau pentru cumpărături, după plata anumitor contribuţii către stat. Cu 2.300 de euro câştigaţi în fiecare lună, locuitorii din Luxemburg sunt cei mai bogaţi cetăţeni ai Uniunii Europene, urmaţi fiind în acest clasament de belgieni, suedezi şi germani. La celălalt capăt al clasamentului celor mai bogaţi europeni în funcţie de câştigurile nete sunt românii şi bulgarii, care lunar încasează circa 297 de euro, respectiv 189,6 euro. Problema este că atât România, cât şi Bulgaria plătesc un preţ mai mare pentru motorina consumată decât Luxemburg. Dacă din ceea ce câştigă într-o lună un român îşi poate permite să cumpere 218,5 litri de motorină, un luxemburghez poate să achiziţioneze peste 1.700 de litri de motorină.

Taxele, principalul vinovat

Tot statisticile europene mai arată un lucru. Fără taxe, un litru de motorină în Luxemburg costă aproape 0,82 de euro, în timp ce acelaşi litru de motorină în România costă 0,79 euro. Astfel, fără aportul taxelor şi impozitelor, litrul de motorină din România ar fi mai ieftin faţă de cel din Luxemburg.

Aceste costuri vin în contextul în care Luxemburg este aproape în totalitate dependent de importurile de resurse energetice, petrolul ocupând cel mai important loc. Pe de altă parte, România produce local aproape jumătate din necesarul de petrol, lucru care ar fi trebuit să contribuţie la înregistrarea unor costuri mai mici pentru produsele petroliere.

Acest mic avantaj al unor costuri mai mici este însă anulat de taxe. TVA în România este la un nivel de 24%, iar în Luxemburg este de 15%. Doar Ungaria, Danemarca şi Suedia au un nivel al TVA mai mare decât România, în aceste ţări fiind aplicat un nivel de 27%, 25%, respectiv 25%.

În ceea ce priveşte dimensiunea celorlalte taxe sau impozite plătite, în România acestea au o valoare de 0,3 euro în fiecare litru, în timp ce în Luxemburg valoarea taxelor se ridică la 0,33 euro pentru fiecare litru de motorină.

În ceea ce priveşte litrul de benzină, România are cel mai ieftin carburant din Uniunea Europeană, dar din nou diferenţele de preţ de la o ţară la alta sunt foarte mici, în timp ce puterea de cumpărare variază semnificativ.

Multe vorbe goale

De la începutul anului şi până în prezent, litrul de benzină s-a scumpit cu 12,4%, în timp ce motorina a devenit mai costisitoare cu peste 9,1%, evoluţia barilului de petrol de la începutul anului, dar mai ales deprecierea semnificativă a leului comparativ cu moneda americană fiind câţiva dintre factorii care au justificat aceste scumpiri, în opinia petroliştilor.

Preţul carburanţilor a determinat în ultimii ani de criză reacţii politice acide la cel mai înalt nivel, dar dincolo de discursuri ţintite împotriva marilor companii petroliere, măsurile concrete au întârziat să apară. Astfel, în timp ce politicienii îi criticau pe petrolişti, de la începutul anului 2009 şi până acum preţul la benzină şi motorină s-a dublat, depăşind recent şi pragul psihologic de 6 lei pe litru. În comparaţie cu România, alte ţări au aplicat măsuri care au produs anumite efecte. Ultimul exemplu în acest sens este Franţa. Astfel, guvernul francez a optat pentru o "reducere modestă şi provizorie" a accizelor carburanţilor pentru a lupta cu creşterea preţurilor la pompe, o soluţie costisitoare pentru stat, dar mai simplă decât îngheţarea preţurilor, propusă iniţial de preşedintele François Hollande în campania sa electorală. Ca urmare a aplicării acestei măsuri, care în linii mari prevede o reducere temporară a accizelor, preţurile carburan­ţilor din Franţa vor scădea cu până la 6 eurocenţi pe litru, din care 3 cenţi vor fi suportaţi de stat, iar restul de benzinării.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO